جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حادثه سیل در شیراز

حوزه/ معاون مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، با اشاره به روایتی که در آن باران های سیل آسای دهه اول رجب را از نشانه های ظهور معرفی می کند، این روایت را از نظر سندی و دلالی و تطبیق با اصل روایت و ماوقع رد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفت وگو با خبرگزاری«حوزه»، در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص روایت آخرالزمانی باران های سیل آسای دهه اول رجب به عنوان یکی از نشانه های ظهور گفت: در مواجهه با گزارش ها و روایات های مهدوی باید دقت نظر فراوانی مبذول داشت تا به دام اشتباهات نیفتاد.

وی افزود: نکته اول در خصوص این روایت آن است که این روایت در وهله اول از نظر سندی ضعیف است؛ تطیبق نشانه ها و علائم نباید انجام شود؛ یعنی ما تکلیفی در زمینه تطیبق علائم نداریم.

معاون مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: اولا باران هایی سیل آسا و سیل اخیر در کشور ما امری طبیعی است که در گذشته رخ داده و در ایران و خارج از کشور نیز دارای گزارش های متعدد است که بسیاری از آنها از این حجم سیلاب نیز بیشتر بوده است.

وی گفت: نکته دیگر در خصوص سند این گزارش است که این روایت مرسل است، یعنی سند آن افتادگی دارد، چون از شیخ مفید تا امام صادق(ع) زمان متنابهی است و روایان متعددی در این میان وجود داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری اظهارکرد: نکته بعدی در خصوص باران های دهه اول ماه رجب و آخر جمادی است که با این باران هایی که در کشور ما بارید نیز تطابق زمانی دقیق ندارد؛ یعنی باران ها از اواسط رجب شروع شد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر آن که در این روایت هیچ اشاره ای به منطقه ایران نشده است؛ یعنی بیان نشده که اگر باران در ایران یا منطقه فارس و ری بارید، نشان ظهور محقق شده است؛ چون در روایات ما به خصوص در روایات مرتبط به سرزمین ها در عصر ظهور و آخرالزمان نام های شهرها به شکل عمومی یا جزیی بیان شده است.

این کارشناس مهدوی یادآورشد: نکته بعدی آن است که منطقه ای که در این روایت بیان شده است منطقه مشترک در مصر و موصل عراق است که با نگاه دقیق به این روایت و نقشه جغرافیایی می توان به راحتی متوجه شد که چنین بارانی در این منطقه آمده است یا خیر ولی قطعا منظور آن منطقه فارس نیست.

وی گفت:  مسئله مهم این که در این روایت و روایات نظیر آن است که نگاه و رویکرد ما نباید به شکل تطبیق گرایانه باشد چون دخالت افراد غیر متخصص در فضای مجازی مشکل آفرین است و ممکن است افراد بسیاری را به اشتباه بیندازد؛ از افراد شیاد در این عرصه که بگذریم حتی افراد با نیت خیر نیز اشتباهاتی می کنند که بعضا قابل جبران نیست پس حتما باید با اساتید مباحث مهدویت مشورت شود.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری در پاسخ به این سوال که اگر قرار است به علائم و نشان ها تطبیق نشود، چرا از آنها در روایات استفاده شده است، بیان کرد: علامت ها به این منظور هستند که مردم با مشاهده این علائم به سمت نگاه ظهوری و آخرالزمانی متوجه شوند و رفتار خود را به سمت ظهور و زمینه سازی ظهور سوق دهند.

وی گفت: در بخش بعدی باید گفت که سخن قبلی به این معنی نیست که اصلا به تطبیق بپردازیم، بلکه تطبیق ها باید با رعایت استانداردهای علمی انجام شود؛ مثلا، مثل همین روایت که هم از نظر سندی و هم از نظر محیطی و علمی و... دارای مشکل است؛ ولی ممکن است برخی افراد غیر متخصص بدون توجه به این زمینه های اولیه یک حکم روایی بیان کنند.

خاطرنشان می شود: در فضای مجازی  روایتی از امام صادق(ع) (رَوَى عَبْدُ اَلْكَرِيمِ اَلْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَمْ يَمْلِكُ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ اَلْأَيَّامُ وَ اَللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ اَلسَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ مُطِرَ اَلنَّاسُ جُمَادَى اَلْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ اَلْخَلاَئِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اَللَّهُ بِهِ لُحُومَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ اَلتُّرَابِ .)،‌دست به دست می شود و  باران های اخیر در کشور را به  باران های آخرالزمانی که در ماه رجب نازل می شود، تطبیق می دهند، در حالی که(همانطور که کارشناس مهدویت اشاره کرد) اگر آن روایت هم صحیح باشد،‌باران های فعلی در نیمه  دوم ماه رجب است در حالی که در روایت گفته از اول ماه جمادی تا پایان دهه اول رجب.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ضد الصهاینة IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    2 4
    آیا بهتر نیست آقای رائفی پور از این به بعد در مورد روایات علائم ظهور اظهار نظری نکنند و این امر را به متخصصین مهدویت مثل شیخ جلال الدین الصغیر و مرکز تخصصی مهدویت قم واگذارند ؟ پیشنهاد بنده این است که در اسرع وقت کتاب دو جلدی علامات الظهور شیخ جلال الدین الصغیر توسط مرکز تخصصی مهدویت قم یا دیگر فضلا ترجمه و منتشر شود یا افرادیکه به عربی مسلط هستند ترجمه سخنرانی های شیخ جلال الدین الصغیر در مسجد براثا(در زمینه مهدویت و روایات علائم ظهور که تقریبا جمعه هر هفته برگزار میشود) که بعضی از آنها مثل سخنرانی«الأنهار و الأمطار في روایات علامات الظهور»در آپارات هم موجود است و همچنین ترجمه مطالبی که در سایت شیخ جلال الدین الصغیر و کانال تلگرامی ایشان است را در اختیار آقای رائفی پور قرار دهند ؟ به نظرم حوزه قم و خود مرکز تخصصی مهدویت قم در زمینه روشنگری کوتاهی کرده و جای کار بیشتری وجود دارد.
  • محمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
    7 7
    واسه خودش یه حرفی زد دیگه هرجا حرف کم میارن میگن سندروایت مشکل داره و از این حرفا. نخیر آقا این باران ها نشانه ی ظهورند خیالتون تخت یک نیمچه امیدی برامون مونده اینا میخان ازمون بگیرن
  • یار و سرباز آقا IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    آماده وبه گوش باشید خودتان را امام زمانی کنید انشاءالله خداوند متعال اجازه فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برای مسلمین ببخشد،. آمین آمین یا رب الحسین علیه السلام روز موعود نزدیک است