پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024

تحقیق و تعلیق كتاب الاعتقادات- شيخ صدوق عنوان برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را در گروه علمی تصحیح و تحقیق کسب کرد.

 به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه :اثر حاضرکه از سوی موسسه امام هادی علیه السلام تدوین و منتشر شده است، پيرامون كتاب ارزشمند «الاعتقادات» شيخ صدوق تحقیق می‌کند، اين كتاب از بهترين كتاب‌هاي كلامي نزد شيعه‌ي اماميه است كه با تكيه بر نصوص شريفه‌ي آيات قرآن و روايات صحيح و نه بر اساس بكارگيري استدلالات عقلي و كلامي به تشريح عقايد شيعه مي‌پردازد.

جايگاه موضوع مورد بحث و ارزش علمي اين كتاب در بين كتب كلامي و محور بودن آن بين متكلمين و احتياج مؤسسات علمي و پژوهشي و حوزه‌هاي علميه به اين كتاب، از جمله اموري است كه باعث شده محقق، پيرامون آن به تحقيق اقدام كند. از آنجا كه نسخ خطّي كتاب مذكور متعدد بوده، محقق اثر، بهترين آنها را انتخاب مي‌كند و از بقيه‌ي نسخ نيز در مرحله‌ي تصحيح بهره مي‌گيرد و در موارد اختلاف نسخ خطّي با يكديگر، محقق آن را كه با نصوص احاديث و روايات يا با عبارات صدوق در كتب ديگر وي مطابقت داشته، ترجيح مي‌دهد.

بخشي از تحقيق به تبيين و توضيح بعضي از كلمات و لغات كه فهم معاني آنها مشكل بوده، اختصاص يافته و اعراب‌گذاري بعضي از كلمات براي قرائت و فهم آسان‌تر آنها نيز مورد توجه قرار گرفته است. استخراج آيات و ذكر شماره‌ي سوره و آيه، كار ديگر محقق مي‌باشد. محقق در مقدمه‌ي اثر با تفصيل بيشتري سخن گفته و حيات شيخ صدوق و مسلك كلامي وي و قدرت فوق‌العاده‌ي ايشان در علم كلام و استدلال و مناظره در اين باب با علماء بعضي از فرق و ملل را بررسی می‌کند. سخن برخي از اعلام علماي شيعه پيرامون آراء صدوق و مفيد از جمله علامه مجلسي، سيد جزايري، آيت‌الله صافي و آيت‌الله سبحاني نيز در اين مقدمه گنجانده و برخي از فهارس فني و علمي نيز به پايان كتاب افزوده شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha