پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024

محمد مرسی رئیس جمهور مصر گفت: آماده ایم با کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران در سه سال پیش رو که ریاست جنبش عدم تعهد را عهده دار است همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه مستقر در ستاد خبری اجلاس غیرمتعهدها، با تشکر از جمهوری اسلامی به خاطر میزبانی این اجلاس ابراز داشت: امروز یکی از مهمترین لحظات تاریخ معاصر را بعد از انقلاب مردم مصر شاهدیم؛ مردم مصر به حرکت در آمدند تا یک نظام دیکتاتوری را تغییر دهند و به فضل خدا موفق شدند و در ادامه با همبستگی خود مرحله دشوار انتقال را پشت سر گذاشتند.

وی با تاکید بر مسالمت آمیز بودن انقلاب مردم مصر گفت: در حال حاضر مصر، یک دولت ملی و مدنی به تمام معنای کلمه است که فرزندان مصر اداره آن را برعهده دارند.

مرسی گفت: همه ما الان در برابر چالش هایی قرار داریم که همه ما را تهدید می کند و نظام های بین المللی در دفع این چالش ها عاجز مانده اند.

وی با تاکید بر ایفای نقش محوری از سوی جنبش عدم تعهد در این شرایط حساس گفت: باید روابط خود را برای رسیدن به صلح بین المللی تقویت کنیم و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

رئیس جمهور مصر گفت: همانا قضیه فلسطین از زمان تشکیل جنبش عدم تعهد جزو اولویت های آن بوده است؛ مردم فلسطین حق دارند که حکومتی آزاد برای خود تشکیل دهند. و همه باید برای آزادی زندانیان فلسطینی و دستیابی انها به حقوق از دست رفته شان تلاش کنیم.

وی درباره سوریه گفت: ما از آزادی و عدالت در سوریه و انتقال مسالمت آمیز حکومت حمایت می کنیم. همچنین مصر اماده است برای حل مشکلات سوریه با همه اطراف همکاری کند.

مرسی با انتقاد از وجود سلاح های کشتار جمعی و هسته ای در جهان، بر جهانِ عاری از سلاح هسته ای تاکید کرد و اظهار داشت: در عین حال بهره مندی از انرژی صلح امیز هسته ای بر طبق قوانین بین المللی را حق همگان می دانیم.

وی افزود: امروز اینجا آمدیم تا ریاست جنبش عدم تعهد را به کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنیم.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: ما به دنبال ازادی و عدالت و کرامت برای همه ملت های جهان هستیم و از صلح دائمی و عمومی حمایت می کنیم و خواستار نظام بین الملل بهتری هستیم که تبعیض امیز نباشد.

وی در پایان سخنان خود امادگی مصر برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سه سال پیش رو که ریاست جنبش عدم تعهد را عهده دار است اعلام کرد.

مرسي در پایان گفت: چنانچه موافقید ریاست جنبش را به برادر عزیز دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشور برادر، ایران تقدیم کنم.

خاطر نشان می شود حاضران در اجلاس با بالا بردن دستهای خود و تشویق، موافقت خود با پیشنهاد مرسی را اعلام کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha