شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

اسلام در چین، پیشرفت بسیاری داشته است و هم اینک 20 میلیون مسلمان در چین به شکلی آزاد و مسالمت آمیز در کنار دیگر مردم به زندگی خودادامه می دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وانگ ژوآن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با بیان این مطلب که توسعه روابط علمی و دینی بین ایران و چین، چشم انداز روشنی دارد، گفت:فرصت به وجود آمده برای گفتگو و ایجاد بستر لازم برای تعامل بین پژوهشگران دینی در ایران وچین، فرصت مطلوبی است.

وی افزود: در سفری که به ایران داشتهایم با بسیاری از اعتقادات اسلامی درایران و فعالیتهای علمی و دینی در ایران آشنا شدهایم که می تواند در آینده نقش موثری در افزایش تعاملات فرهنگی وعلمی بین دو کشور داشته باشد.

رییس سازمان امور ادیان چین، خاطرنشان کرد: پدران ما صدها سال پیش جاده ابریشم را ساختند، ولی این راه تنها برای توسعه تجارت بین ایران و چین نیست، بلکه می تواند راهی موثر برای توسعه فرهنگی و علمی و تبادلات معنوی بین دو کشور بزرگ و متمدن جهان باشد.

وی گفت: مشخص است که در این راه با موانع و مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود که باید آنها را تحمل کنیم؛ چین و اسلام، از دیرباز رابطه عمیقی باهم داشته اند وهیچگاه موضع تندی دربرابر هم نداشتهاند رابطه اسلام و چین و نیز ایران و چین همواره برقرار وده و همیشه سعی داشته اند با درک یکدیگر و احترام به فرهنگ هم، رابطه ای صمیمانه با هم برقرار کنند.

ژوآن، خاطرنشان کرد: مراکز اسلامی در ایران از نظر پژوهشی و تحقیقاتی جایگاه بسیار بالایی دارد و دانشجویان بسیاری را از کشورهای مختلف برای آموختن علوم دینی در خود جای داده اند و از کشور چین نیز در این مراکز اسلامی دانش پژوهانی وجود دارند؛ البته بسیاری از دانشجویان چینی امروز به کشورهای دیگر از جمله مصر نیز سفرمی کنند و به این حوزهها روی آورده اند.

35هزار مسجد و40هزار روحانی در چین

وی گفت: اسلام در چین، پیشرفت بسیاری داشته است و هم اینک 20 میلیون مسلمان در چین به شکلی آزاد و مسالمت آمیز در کنار دیگر مردم به زندگی خود ادامه می دهند؛ در چین 35 هزار مسجد و چهل هزار روحانی دینی وجود دارد که نشان می دهد اسلام در این کشور، جایگاه مهمی دارد؛ به گونه ای که تعداد مسلمانان چینی از جمعیت در بسیاری از کشورها بیشتر است.

ژوآن با بیان این مطلب که چین سعی میکند، تعامل مناسبی بین ادیان مختلف در این کشور، وجود داشته باشد، اظهارکرد: در این کشور، مردم بسیاری با عقاید و افکار متفاوت در کنار یکدیگر زندگی میکنند و ما نیز وظیفه داریم نگاهی عادلانه و مساوی به همه ادیان داشته باشیم و به هیچ وجه هیچ دینی در چین بر دین دیگر اولویت داده نمیشود؛ ولی افزایش تعاملات فرهنگی مساله ای اجتناب ناپذیر است و در رهگذر این تعاملات علمی و فرهنگی و دینی، نتایج بسیار مهمی برای ما و شما بدست می‌آید.

وی گفت: در تاریخ چین، درگیری بین ادیانی وجود نداشته و از 1300 پیش که اولین مسلمان به چین آمد تا امروز که میلیونها چینی، مسلمان شدهاند، هیچ درگیری با دیگر پیروان ادیان نداشتهاند؛ آنها زندگی خود را در کنار دیگر مردم دارند و سعی نمی کنند با درگیری و تشنج دین خود را به دیگران تحمیل کنند؛ زیرا چهره حقیقی دین، گسترش و تعمیق مهر، محبت و تعامل محبت آمیز و زندگی مسالمت آمیز است.

خاطرنشان می شود بخش اعظم مسلمانان چین در استان سین کیانگ به مرکزیت شهر اورومچی زندگی می کنند، شهر کاشغر از شهرهای معروف این استان می باشد که در مسیر جاده کهن ابریشم قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha