چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024

شایسته است که بیاندیشیم در استفاده مناسب از فرزندان و همسران طلاب در امور تبلیغی تا چه اندازه موفق بودیم و از این ظرفیت بالقوه استفاده نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «حجت­الاسلام والمسلمین محسن قرائتی»، در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز تخصصی مهدویت که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، با اشاره به تعداد دانش­آموختگان مرکز تخصصی مهدویت، اظهار کرد: سیصد دانش­آموخته یک مرکز علمی می­توانند در کشور تحولی بزرگ به وجود آورند، اما جای تأسف است که از داشته­های خود به درستی بهره نمی­بریم.

وی افزود: در کارهای علمی حوزه، باید ظرفیت­های علمی و تحقیقی شناخته گردد تا بر اساس آن کارهای علمی و پژوهشی صورت گیرد.

این مفسر قرآنی، با اشاره به ضرورت مرور یک دوره از تفسیر قرآن برای طلاب حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: بهترین فرصت برای استفاده از علوم قرآنی، تعطیلات و اوقاتی است که متأسفانه به هدر می­رود.

حجت­الاسلام والمسلمین قرائتی با طرح این پرسش که چرا روزهای جمعه را روز تعطیل علمی می­پنداریم، بیان کرد: می­توان در روزهای جمعه به مرور و مباحثه علوم قرآنی و حدیثی بپردازیم. یکی از انتقادهای وارد به حوزه، تعطیلی تابستانه برای این رکن مهم علمی است.

وی با بیان این که طلاب وظیفه دارند، با توجه به فضای فرهنگی مناطق خود، به تجهیز علمی خود بپردازند، عنوان نمود: مردم مناطق متفاوت برداشت­ها و اشکالات متفاوتی در فهم دین دارند، طلاب وظیفه دارند که با توجه این تفاوت­ها به تحصیل علوم دینی اهتمام ورزند.

این مفسر قرآن، با تأکید بر افزایش کلاس­های قرآنی در حوزه، ادامه داد: افزایش کلاس­ها و دوره­های قرآنی در حوزه، منافاتی با تدریس علوم متداول دیگر حوزوی ندارد، می­توان در کنار اهمیت دادن به دروس رایج حوزه، به مباحث قرآنی نیز نگاه ویژه­ای داشته باشیم.

حجت­الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که باید در روش گزینش طلاب حوزه تجدید نظر کنیم، بیان کرد: اگر در ورودی­های حوزه حساسیت­های بیشتری به خرج دهیم، می­توان امیدوار بود که در عرصه­های تبلیغی شاهد ثمره­های محسوس­تری باشیم.

وی، با اشاره به ظرفیت فرزندان و همسران طلاب، یادآور گردید: شایسته است که بیاندیشیم در استفاده مناسب از فرزندان و همسران طلاب در امور تبلیغی تا چه اندازه موفق بودیم و از این ظرفیت بالقوه استفاده نماییم.

رئیس ستاد اقامه نماز با ابراز این که از دانشجویانی که فرزند شهید یا فرزند جانباز هستند و یا این که در اعتکاف­های دانشجویی شرکت می­کنند، می­توان ظرفیت­سازی کرد، اضافه نمود: در برخی از مناطق کشور، جلسات تفسیری بزرگی برگزار می­شود که هیچ تحصیل حوزوی و قرآنی ندارند و این موضوع برای آن روی می­دهد که طلاب عرصه را برای حضور این افراد خالی کرده­اند.

حجت­الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر این که در شیوه تبلیغی باید از خنده و گریه استفاده به جایی کرد، عنوان کرد: استفاده از ابزار خنده و مفاهیم حکیمانه خنده­دار، در مساجد، دانشگاه­ها و مدارس می­تواند در افزایش بازخورد تبلیغی مؤثر باشد.

وی با ابراز این که قم، باید میدان­دار جلسات با جوانان باشد، تأکید کرد: اگر در شهر مقدس قم، که خاستگاه روحانیت شیعه است، جلسات طلاب با جوانان کم باشد، مایه تأسف خواهد بود، می‌بایست طلاب خود را به نسل نوجوان و جوان کشور نزدیک­تر سازند.

گفتنی است، در پایان این مراسم، از دوازده دانش­پژوه برتر سال تحصیلی گذشته این مرکز تخصصی با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha