پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

برزيل از لحاظ وسعت بزرگترین و از نظر جمعیت نیز پرجمعيت­ترين کشور آمريکاي جنوبي مي­باشد که این ویژگی‌ها به همراه موقعیت جغرافیایی آن باعث شده این کشور داراي موقعيت رهبري و نفوذي مؤثر در منطقه باشد.

همه چیز درباره وضعیت مسلمانان و شیعیان برزیل

تعداد مسلمانان حدود 6 میلیون نفر تخمین زده می شود که بیشترین تعداد در برزیل و بعد از آن در آرژانتین ساکن می باشند

به گزارش سرویس بین الملل، خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی که اخیرا از سفر تبلیغی به برزیل بازگشته است، در گزارشی به توصیف موقعیت مسلمانان و گروه ها و مراکز دینی، اسلامی و شیعی در این کشور پرداخت. وی قبل از ورود به این موضوع تخصصی، نگاهی کلی و عمومی به کشور برزیل داشته است:

آشنایی با برزیل

برزيل از لحاظ وسعت بزرگترین و از نظر جمعیت نیز پرجمعيت­ترين کشور آمريکاي جنوبي مي­باشد که این ویژگی‌ها به همراه موقعیت جغرافیایی آن باعث شده این کشور داراي موقعيت رهبري و نفوذي مؤثر در منطقه باشد.

زبان رسمي اين کشور پرتغالي و مذهب رسمي آن کاتوليک است، اما ابراز عقيده و فرهنگ اتباع تمام اديان در اين سرزمين آزاد مي­باشد و تشکيل خرده جامعه­ها در کشور نیز آزاد بوده که در توسعه و رشد اقتصاد و حوزه­هاي مختلف برزیل نقش مؤثري داشته است.

جمعیت برزیل حدود 200 میلیون نفر است  (2011م) و تمرکز جمعیت در حاشیه­های شرقی و جنوب این کشور است.

ترکیب نژادی در برزیل

جامعه برزيلي از لحاظ نژادي، جامعه­اي مخلوط مي­باشد که طبق آمارهاي جديد، از تمام مليت­هاي جهان در برزيل زندگي مي­کنند:

سفیدپوستان

دورگه سیاه و سفید

سیاه­پوستان

سایر (شامل عرب­ها، ژاپنی­ها و آمریندین )

غیر مشخص

٪53.7

٪38.5

٪6.2

٪0.9

٪0.7

 و این بدان سبب است که برزيل از جمله مطلوب­ترین کشورهاي جهان براي زندگي مي­باشد. در برزيل تقريباً نگاه نژاد پرستانه به مهاجران وجود ندارد و اين رمز مهاجرت مليت­هاي جهاني به برزيل مي­باشد، اضافه بر اينکه ملت برزیل، مردمي شاد و مهمان نوازند.


 

اقتصاد برزیل

در سال­هاي اخير برزيل جزو 20 کشور قدرتمند جهان شده است، و آمارهاي بين المللي حاکی از آن است است که برزيل هفتمين اقتصاد قدرتمند جهان است. امروز برزيل سومين صادر کننده مواد غذايي جهان مي­باشد.

تهدیدهای پیش رو

اما برزيل نيز مشکلات خاص خودش را دارد، مشکلات امنيتي؛ به دليل موقعيت جغرافياي برزيل، اين کشور صادر کننده مواد مخدر (کوکاين و ماکونيا) به کشورهاي اروپا و آمريکاي شمالي شده است. همچنین واردات سلاح از کشورهای منطقه به برزیل و نیز مشکلات در مانی در این کشور و نیز بحث مقولۀ خشونت در برزیل، که ریشه در فقر و مسائل اقتصادی این کشور دارد، همه موارد ذکر شده به عنوان چالش های تهدید کننده برزیل شناخته می‌شود.

تعداد مسلمانان در آمریکای لاتین

تعداد مسلمانان حدود 6 میلیون نفر تخمین زده می شود که بیشترین تعداد در برزیل و بعد از آن آرژانتین ساکن می باشند.

مسلمانان و شیعیان برزیل

کشور برزیل دارای رتبه دوم جمعیت مسلمانان در قاره آمریکا است، امروزه تا یک و نیم میلیون مسلمان در برزیل زندگی می کنند که در تمام برزیل پراکنده اند.طبق برخي آمار قريب به 12 ميليون عرب تبار در برزيل مقيم هستند. تا 5/1ميليون مسلمان وجود دارد و 40 درصد مسلمانان شیعه­اند. تعداد ايرانيان زير 5 هزار نفر است.

اوانجلیک ها

74 درصد برزيل مسیحی رومان کاتوليک هستند. برزيل بزرگترين کشور کاتوليک جهان است.

این طریقه از مسیحیت پروتستان در عمل و تئوری اشتراک‌ها و ارتباطاتی با صهیونیزم دارند، اوانجلیک­های برزیل در سال های اخیر رشد سریعی داشته اند.

طبق آمار رسمی دولت برزیل در سال 2000 میلادی تعداد اوانجلیک ها حدودا به 26 میلیون نفر می رسد.

ترکیب مذهبی:  طبق آخرین سرشماری رسمی 2000؛ مسیحی کاتولیک: 73.6 درصد ـ مسیحی پروتستان: 15.4 درصد ـ اسپیرچوالیسم  1.3%جادوگری و... 0.3%

اسلام و سایر: 1.7 درصد- بدون مذهب 7%

فعالیت یهودیان در برزیل

یهودیان و برخی صهیونیستها در برزیل نیز دارای فعالیت زیادی هستند. انتشارات آبریل آمریکای جنوبی و شبکه های مطرح برزیل، دارای صاحبان یا سیاستگذاران یهودی هستند. آمار رسمی سال 2000 میلادی برزیل، تعداد آن­ها را 3 برابر مسلمانان ثبت کرده است که خود، نفوذ آن­ها در تحریف حقایق را نمایش می­دهد.  

رسانه ­های برزیل

بازار رسانه­ها در برزیل در انحصار چند خانواده و چند غول بزرگ رسانه­ای است. در عرصه تلویزیون، سه بازیگر اصلی وجود دارد: خانواده یهودی مارینو، ادیر ماسدو، کشیش کلیسای اوانجلیک اونیورسال، سیلویو سانتوس یهودی معروف.

خانواده مارینو، در عرصه رادیو، مطبوعات و مجلات نیز سهام دارند. همچنین خانواده یهودی سیتروسکی در جنوب برزیل از صاحبان مطرح رسانه­ای هستند. چند خانواده دیگر نیز بخش مهمی از مطبوعات برزیل را در اختیار خود دارند.

ورود اسلام به برزیل

اسلام در پرتغال

دين اسلام در قرن‌های اوليه تاريخ خود، سرزمين­هاي بسياري را درنورديد، از خاورميانه، آفريقا و آسيا گذشت و گسترش خود را در قاره اروپا نیز آغاز نمود. «طارق بن زياد»، بعد از عبور از تنگه جبل الطارق در اندك زماني بخش عمده شبه جزيره ايبري در جنوب غربي اروپا (كه اسپانيا و پرتغال را در بر ميگيرد)، به قلمرو حكومت اسلامي اضافه کرد.

در سال 711 میلادی نیز اعراب مسلمان که آن ها را مورها می خواندند، این سرزمین را تصرف کردند و شمار زیادی از آن­ها به این کشور مهاجرت کرده و شهرهای بسیاری (که هنوز هم به نام­هایی با ریشه عربی مشهورند) را بنا نهادند. از جمله آثار مهاجران عرب شهرهای الولد، الگرو (الغرب) و بعضی ابنیه اسلامی است که هنوز موجود بوده و هویت تاریخی دارند. می­توان ترکیبی از ایبری، اعراب و رومیهای مهاجر را در کنار مردمان اصلی پرتغال تجسم کرد.

زماني كه پرتغال به تصرف مسلمانان درآمد، مسيحيان از طريق پرداخت جزيه توانستند حيات و آداب، رسوم و اعتقادات خود را حفظ كنند.  حضور اعراب مسلمان در پرتغال حدود چهار قرن به طول انجامید و تعدادی از مردم پرتغال اسلام آوردند. پس از فتح مسلمانان، اختلاط نژادی به وجود آمد و فرهنگ و تمدن جدیدی عرضه شد. تأثیر مسلمانان هنوز هم در قسمت های جنوبی پرتغال دیده میشود. خانههایی به سبک بناهای اسلامی به وجود آمد، و اصول و روش­های کشاورزی، بدانسان که نزد مسلمانان مرسوم بود، متداول شد.

مسلمانان به سرعت، به قسمت اعظم اسپانیا و نیمی از پرتغال دست یافته و به پیشروی به طرف شمال ادامه دادند. پس از عبور از کوه­های پیرنه، به سرزمینی که اکنون کشور فرانسه است پای نهادند، ولی در سال 732م ، براثر جنگی سخت، پیشروی آنان در حدود شهر تور متوقف شد.

شهرهایی که در دست مسلمانان بود به صورت مراکز فرهنگی و تمدنی و نیز مرکز مال و مکنت درآمد. مسلمانان در اطراف آن­ها استحکاماتی به پا ساختند. این مراکز از لحاظ هنر و ادبیات و پیشرفتهای علمی به زودی از کلیة قسمت­های دیگر اروپای غربی جلوتر افتاد. لیکن طولی نکشید، جاهطلبیها و جنگ­های داخلی که میان سرداران اسلامی درگرفت، قدرت مسلمانان را تضعیف کرد. مسلمانان که قسمت جنوب اروپا را پایگاه کرده بودند، نسبت به از بین بردن دستجات پراکنده یاغیانی که در شمال اسپانیا و پرتغال به جنگ و گریز مشغول بودند چندان توجهی نکردند. محتملاً مبدا و عامل اساسی بیرون راندن آن­ها از اروپا همین عده جنگجویان بودهاند که تسلیم نشدند و در کوهستان­ها بطور متفرق به مقاومت پرداختند. بالاخره اینکه پس از حدود 5 قرن حکومت مسلمانان، نهایتاً مسیحیان موفق شدند که حکومت اسلامی را از اروپا براندازند که این میان آلفونسو  مؤسس و اولین پادشاه پرتغال در شکست مسلمانان و استرداد اراضی سهم عمدهای داشته است.

 یکی از علل مهمیکه روند اسلام زدایی در پرتغال را تشدید نمود نیاز متقابل پاپ و رژیم سلطنتی کشور جدید پرتغال بود.

تاریخچه مسلمانان برزيل

ريشه­هاي تاريخي، اولین حضور اسلام برزیل

در سال 1500 ميلادى، هنگامى كه پرتغال برزيل را به اشغال خود درآورد، مهاجرت شهروندان آندولسى را ممنوع نمود; اما با اين حال، بسيارى از مسلمانان خود را به برزيل رسانده، جماعتى از مسلمانان را تشكيل دادند. تا اواخر قرن شانزدهم ميلادى، رقم مسلمانان كاملا افزايش يافت.  بعضي اسناد موید آنست که مسلمانان از بدو کشف برزيل ، همراه با پرتغالي­ها به عنوان ملاحان[1] و دريانوردان زبده و بعدها بعنوان برده[2] از آفريقا وارد برزيل ­شدند.

تاریخ مسلمانان برزیل از زمان استعمار پرتغالی برزیل در قرن 16 آغاز می شود. بسیاری از پرتغالی ها که به برزیل آمدند مورهای[3] مسلمان بودند که از ترس دادگاههای تفتیش عقاید آنزمان مجبور به تغیر مذهب به مسیحیت شده بودند.[4]

مورها سازماندهی اجتماعی مجزایی تشکیل ندادند، فلذا حضور اسلام در برزیل بعد از واردات برده های  آفریقای غربی به برزیل در قرن هجدهم صورت می پذیرد. برده ها از قومیت های مختلف بوده‌اند، ولی آنها را مالس می خوانده اند بمعنی مسلمان اهل مالی[5]

برخي شواهد اشاره به آن دارد که مسلمانان قبل از پرتغالي­ها به برزيل وارد شده اند.[6]

از سالهاى 1860م، با آغاز مهاجرتهاى جديد از آسيا، دوره جديدى در گسترش حضور مسلمانان شروع شد، سازمان كنفرانس اسلامى در سال‏1956م براى بررسى وضع مسلمانان برزيل، نماينده‏اى به اين كشور اعزام کرد. چهار سال پس از آن، اولين مسجد آمريكاى لاتين در شهرستان پائولو با حضور هيات نمايندگى در هجدهم اكتبر 1970م، اولين كنگره تشكلهاى اسلامى برزيل در سان پائولو برگزار شد.

مسلمانان برزيل در ده شهر از هفت استان، داراى انجمن و جمعيت هستند. هر كدام از اين جمعيتها داراى مركز و مسجد هستند. جمعيتهاى كه داراى مسجد مى‏باشند، در شهرهاى زير فعاليت مى‏كنند: كوريتيبا، لوندرنيا، پاراناگوآ، سائوپائولو، بارتوس، كويابا و برازيليا. يك مسلمان سورى در «مارائوس‏»، مركز ايالت «آمازوناس‏»، داراى ايستگاه خصوصى تلويزيون مى‏باشد و از اين طريق برنامه‏هاى اسلامى پخش مى‏كند.

در سال‏1977م، سفراى هفده كشور اسلامى اقدام به ايجاد يك مركز اسلامى در برزيل كردند. جمعيتهاى اسلامى در سال‏1979م، با همكارى يكديگر «فدراسيون اسلامى‏» را تاسيس نمودند. در سال 1981م، شعبه‏اى از جمعيت «اسلام و غرب‏» كه مركز آن در ژنو مى‏باشد، در شهر برازيليا تاسيس شد. به دنبال فعاليتهاى مذكور، دانشگاه برازيليا در آوريل 1981م اقدام به برگزارى سمينار بين‏المللى «تمدن اسلامى‏» كرد.

برده های مسلمان آفریقایی، شورش در سالوادور 1836

پرتغالى‏ها در قرن هفدهم ميلادى شروع به انتقال برده‏هاى آفريقايى خود به برزيل نمودند. برده‏هاى آفريقايى در برزيل، با وجود همه دشواريها، توانستند در طول بیست‏سال همچنان مسلمان بمانند. شمار مساجد و كلاسهاى آموزش قرآن كه آنها تاسيس كردند، به صدها باب مى‏رسید، مسلمانان برزيلى آفرو نیز كه در «ايالت‏باهيا» در شمال شرقى كشور بويژه در سالوادر پايتخت آن روز برزيل، قدرت قابل توجهى كسب كرده بودند، در سالهاى‏1807 تا 1835م نه مرتبه عليه حكومت دست‏به شورش و قيام زدند. معروفترين قيام آن­ها شورشي است که از 25 تا  27 ژانويه 1835 در سالوادور پايتخت ايالت باهيا، توسط بردگان مسلمان رخ داده است، که اين قيام بشدت سرکوب شد. [7]

حكومت ‏برزيل از آن پس، براى جلوگيرى از تاثيرگذارى مسلمانان بر ديگران، تصميمات سختى گرفت. هرگونه فعاليت اسلامى ممنوع اعلام شد؛ حتى كسانى كه با مسلمانان همكارى مى‏كردند، محكوم به اعدام شدند. در چنين شرايط دشوارى هزاران مسلمان، برزيل را ترك كرده، به آفريقا بازگشتند و يا حكومت، آنها را به اجبار بازگرداند و آنها كه ماندند، با پنهان ساختن اعتقادات خود به زندگى ادامه دادند. [8]

مهاجرین عرب خاورمیانه در برزیل

اواخر قرن نوزدهم تحت فشارهای حکومت عثمانی و بعد از آن در زمان جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی موج مهاجرت اعراب و مسلمانان به برزیل آغاز می شود حدود 15 % از مهاجران مسلمان و بقیه مسیحی بوده اند.در سال 1942 بنای اولین مسجد برزیل یا مسجد برزیل با حمایت حکومت مصر آغاز می گردد.[9]

مهاجرت دوم

موج ديگر مهاجرت اعراب پس از جنگ جهاني دوم و مناقشات فلسطين و همچنين بعد از مناقشات لبنان (1975-1990),. و اشغال جنوب لبنان توسط رژیم اشغال‌گر صهیونیستی رخ داده است. بعد از این موج مهاجرت ها مساجد زیادی در برزیل تاسیس گردیده است.

جمعيت مسلمانان که بيشتر در منابع ذکر می شود 1.5 ميليون نفر مي­باشد که از از لبنان، سوریه و بعد ازآن  فلسطین، عراق، سودان، مصر و... می باشد. مسلمانان اکثراً در شهرها زندکی میکنند[10] . عرب تبارها نفوذ خوبی در سیستم مدیریتی کشور داشته­اند و تقریبا  10 درصد مجلس سنا و  مجلس فدرال  را تصاحب کرده­اند.

نومسلمانان ، مستبصرین

در سال‌های اخیر در برزیل گرایش به اسلام رشد خوبی داشته است و جالب اینکه برخلاف تبلیغات غرب برای سیاه نمائی جایگاه زن در اسلام ، 70% برزیلیهایی که مسلمان شده اند زن بوده اند. و حجاب را عامل حفاظت و ارتقا منزلت خود می دانسته اند [11]

نو مسلمانان (مستبصرین) برزيلي متاسفانه ارتباط خوبي با مسلمانان عرب ندارند زيرا در سال­هاي اخير اکثريت مسلمان اهتمام لازم را به آن­ها نداشته­اند مثلاً در مساجد و تجمعات از زبان عربي استفاده مي­شود و مسلمانان برزیلی که تعدادشان هم کم است عملاً به حاشيه رانده مي­شود.  در حال حاضر  در برخی مساجد خطبه های نماز جمعه علاوه بر عربی به پرتغالی هم ارائه می گردد.مثلا ریودو ژانیرو و پورتوآلگری.

گرایشات سلفی در میان نومسلمانان

از آنجا که دسترسی مستبصرین به قران و چند کتاب محدود سیره است، گرایش آنها به سمت تفکرات سلفی و خشک بیشتر است. اخیراً گزارش­هایی از گرایش به اسلام از طرف جوانان و سیاه­پوستان حومه شهرها و محلات فقیر  منتشر شده است. اینگونه دعوت­ها که  موج گونه و از طرف گروه های جماعت «التبلیغ» صورت می­گیرد، بیشتر کمّی است و برنامه مشخصی برای حفظ و  تغذیه و مسلمان ماندن مستبصرین وجود ندارد. لازم به ذکر است که میزان گرایش به اسلام در برزیل پس از حوادث 11 سپتامبر افزایش داشته است.

در واقع نرخ گرایش به اسلام در میان برزیلی‌ها به هیچ وجه، قابل قیاس با ادیان دیگر نمی باشد که یکی از مهمترین دلایل آن، عدم حضور مبلغین مسلمان مسلط به زبان پرتغالی در این کشور است.

در برخی شهرها مبلغین مستبصر برزیلی که دوره هایی در کشور های اسلامی از جمله کویت و عربستان گذرانده  تبلیغات جدی تری را آغاز نموده اند.[12]

پائولو هیلو در کتاب خود 4 نوع تغیر مذهب برای مستبصرین برزیلی را بر می شمرد:

1.           اسلام آوردن بواسطه ازدواج

2.           اسلام آوردن بواسطه دوستان

3.           اسلام آاوردن با تحقیق مربوط به دانشگاهها و اقشار میانه جامعه

4.           اسلام آوردن ایدئولوژیک که مربوط به اعضای احزاب چپ و گرایشات  ضد امپریالیستی برزیل است

پائولو هیلو از  صوفیه بعنوان حد واسطی که در اسلام آوردن برزیلیها و جذب آنها به مساجد موثر بوده است یاد می نماید.[13]

مساجد و موسسه‌های اسلامی و مراسم‌ها

اسلام در سال­های اخیر در برزیل رشد خوبی داشته است. در سال 2000  تعداد 6 مسجد در ایالت سائوپائولو وجود داشته که تعداد آن در سال 2010 به 27 عدد رسیده است.

در برزيل تقريباً 50 مسجد و 100 مرکز و انجمن اسلامي وجود دارد. با این حال باید گفت که در باید این کشور هيچ ممنوعيتی برای برگزاري مناسبت­هاي ديني و عقيدتي وجود ندارد، به طوری که انجمن­ها و مراکز اسلامی و مذهبی، مجموعه­هايي مانند مدارس، بیمارستان‌، قبرستان و غیرو... را تحت نظر خود مديريت مي­نمايند.

سالانه یک کنفرانس توسط مرکز تبلیغات اسلامی آمریکای لاتین در شهر سائوپائولو برای مسلمانان برزیل و آمریکای لاتین برگزار می‌شود که تقریباً 80درصد از مراکز و مؤسسه‌های اسلامی در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

بررسی وضعیت حضور مسلمانان، شیعیان و موسسات وابسته در شهرهای مختلف برزیل

مسلمانان سائوپائولو

در بزرگترین شهر برزیل، اکثریت مسلمانان دارای تبار عربی (لبنانی سوری فلسطینی)هستند، در این شهر، انجمن خیریه اسلامی ابوبکر الصدیق  وابسته به مرکز الدعوه الاسلامیه و مرتبط با عربستان نیز فعالیت  می نماید.

 

جماعت التبلیغ وابسته به هند و پاکستان

فعالیت این مرکز از سال 2007 آغاز گردیده و از نظر مالی وابسته به هند و پاکستان و تشکیلات صیفی در برزیل می باشند.

 

مسلمانان ریودو ژانیرو

امروزه در مقایسه با سائوپائولو در ریودو ژانیرو مسلمانان  با اصلیت آفریقایی و نومسلمانان برزیلی الاصل در اکثریت هستند اما متاسفانه مبلغین وهابی هم بیشتر در فکر نمایش آمار افزایشی مستبصرین هستند وفیلترینگ مشخص ندارند.

انجمن خیریه مسلمانان ریودوژانیرو

این انجمن در سال 1951 توسط برخی مهاجرین مسلمان عرب پایه گزاری شد.

سالوادور-باهیا

اولین مکان حضور مسلمین در برزیل باهیا بوده است...ولی امروزه تعداد مسلمانان در این ایالت شمال شرق برزیل محدود است اکثر آنها مستبصرین هستند و دارای یک مرکز فرهنگی و اسلامی در مرکز شهر سالوادور می باشند.

فوز دی ایگواسو

این شهر محل تجمع شیعیان در برزیل محسوب می شود که در مرز کشور پاراگویه واقع شده است.

شيعيان برزيل

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در احیاء مساجد و فعالیتهای شیعیان برزیل نقش موثری داشته است. بعد از 11 سپتامبر و هجمه همه جانبه رسانه­ای غرب علیه مسلمانان، بسیاری مؤسسات اسلامی و فرهنگی سعی در مقابله با این نگرش و زائل نمودن ترادف  لغات مسلمان و تروریسم داشته­اند.

موسسات شیعیان

در برزیل 6 مسجد یا حسینیه شیعیان وجود دارد.

1- مسجد محمد رسول الله (ص) و حسینه اهل بیت (ع) در سائوپائولو

2-حسینیه اهل بیت (ع) مرکز اسلامی برزیل

3- مسجد امام علی (ع) در کورتیبا

4- حسینیه امام خمینی (ره) در فوزدی ایگواسو

5- مسجد امام علی (ع) در پونتا گروسا

6- مسجد رسول الاعظم (ص) در پونتا پوران 

در فوز یک کانال تلوزیونی و در کورتیبا یک برنامه ی 1 ساعته تلوزیونی مشغول به فعالیت می باشند.

یک مجله بنام اودنسیا و نشریه ای به نام سراج نیز متعلق به جماعت مسلمانان  شیعه است.

انجمن خيريه اسلامي برزيل-سائوپائولو

شيعيان در برزيل 5 مركز و مجتمع مطرح خیریه مذهبی و فرهنگی دارند. بزرگترين و مهمترين اين مراکز انجمن خيريه اسلامي برزيل مي­باشد که در شهر سائوپاولو قرار دارد. اين مجتمع، شامل يک حسينيه با ظرفيت 600 نفر، مسجد محمد رسول الله(ص)، کتابخانه، سالن جلسات، دفتر انجمن، آشپزخانه و منزل عالم دين مي­باشد.

در اين انجمن، مديريت يک مدرسه را نیز به فعاليت­هاي خود اضافه کرده است. اين مدرسه در مرکز شهر سائوپاولو قرار دارد و مشغول به فعاليت است. اين موفقیت­ها نتيجه فعاليت و تلاش مخلصانه برادران مسلمان شيعه و علما اين مسجد بوده است، از جمله مهمترين نقش را جناب آقاي شيخ طالب خزرجي،ایفا نموده اند  و همچنين علمايي همچون سيد نور الدين اشکوري و ديگر علما نیز در پیشبرد اهداف انجمن در  اين مسجد فعاليت داشته­اند.

فوز دی ایگوتسو در ایالت پارانا

دومين مرکز شيعه در برزيل انجمن خيريه شهر فوز دو ايگواسو مي­باشد که حسينيه امام خميني(ره) در شهر فوز دو ايگواسو، وابسته به آن مي­باشد و در سال 1985 تأسيس شد، اين انجمن مدرسه لبناني برزيلي اين شهر را مديريت مي­کند که امروز با تعداد 700 دانش آموز از جمله مهمترين و معتبرترين مدارس شهر فوز مي­باشد، از علمايي که در اين مسجد بودند جناب سيد محسن طباطبايي تبريزي مي­باشد که به مدت 10 سال در ابتداي تأسيس، حسينيه و مسجد را مديريت مي­کردند . منطقه استراتژیک فوز یکی از محل های تجمع شیعیان لبنانی تبار در برزیل است.

انجمن خيريه پارانا در شهر کوريتيبا

انجمن خيريه پارانا در شهر کوريتيبا به عنوان یکی از مراکز شیعیان مطرح مي­باشد (تأسیس  م1972). اين انجمن شامل يک مسجد «مسجد امام علي (ع)»،حسینیه،کتابخانه و یک سالن به ظرفيت 500 نفرمی باشد.

پونتا گروسا

مسجد شهر پونتا گروسا نيز از جمله مراکز شيعه برزيل مي­باشد، اما به دليل اقلیت مسلمانان شيعه در منطقه و کمبودهای مالی و مدیریتی، اين مسجد پذيراي تعداد کمي است و تقريبا فعاليتي ندارد. در شهر سائوپاولو انجمن خيريه اسلامي يک قبرستان را نیز  مديريت مي­کند، و در شهر فوز و شهر کوريتيبا نيز قبرستان­هاي اسلامي جهت دفن اموات مسلمين موجود می باشند.

فعاليت­هاي فرهنگي و مذهبي شيعيان در برزيل، غالباً منحصر در برگزاري مناسبت­ها  و شعائر و رسوم مي­باشد که در تمامي مراکز مشترک هستند، وليکن در تأليف و ترجمه کتب و فعاليت­هاي رسانه­اي، مهمترين اين مراکز «مرکز اسلامي برزيل» مي­باشد که تاکنون تقريباً 60 عنوان کتاب ترجمه نموده است که 30 عنوان آن با تيراژ 100 هزار نسخه به چاپ رسيده است و در تمامی کشور توزیع شده است.

پونتو پوران

مسجد تازه تاسیسی در این شهر به نام مسجد محمد رسول الله (ص) می باشد که وابسته به انجمن خیریه اسلامی پونتوپوران می باشد،بیشتر مسلمانان مهاجرین لبنانی می باشند.

مرکز اسلامی برزیل

«مرکز اسلامي برزيل» يک مؤسسه خصوصي با محوريت ارائه خدمات فرهنگي، پژوهشي و رسانه­اي است که برای انتشار و گسترش معارف اسلامی و سیره اهل بيت اطهار(ع)، نزدیک به 20 سال است که در برزيل فعاليت مي­نمايد؛ دفتر مرکزي آن در سائوپولو واقع مي­باشد و مخاطبين محصولات و خدمات خروجي از  اين مرکز، کليه پرتغالي زبان­هاي برزيل و جمعيت مسلمانان و عرب زبان­هاي اين کشور مي­باشند. اين مرکز توسط حجت الاسلام و المسلمين طالب خزرجي که 15 سال مديريت مسجد محمد رسول لله(ص) را بعهده داشتند،  از بيست سال پيش فعاليت خود را آغاز کرده است.

فعالیت ها

ازجمله فعاليت­هاي انتشاراتي اين مرکز مي توان به موارد ذيل اشاره نمود؛

 1. تأليف و ترجمه  بيش از 30 جلد کتاب مذهبي و اخلاقي شيعي به زبان پرتغالي از جمله:  نهج البلاغه، رساله حقوق از حضرت امام سجاد(ع) ، درس­هايي از نهج البلاغه و دروسي از قرآن کريم (تأليف مقام معظم رهبري)، شيعه در اسلام از علامه طباطبايي، نظام حقوق زن در اسلام اثر شهيد مطهري، کتب شهيد محمد باقر صدر،و.....

2. سايت اينترنتي مرکز اسلامي برزيل

پربيننده­ترين سايت اينترنتي شيعه در برزيل، با عنوان سایت «الرساله» متعلق به اين مرکز مي­باشد؛ این سایت، در مدت فعالیت 6ساله خود به5 زبان  عربي، فارسي، پرتغالي، اسپانيولي و انگليسي، در راستای اطلاع­رساني اسلامي و پاسخگويى به مسائل مختلف اسلامي و پوشش برخي اخبار مهم برزيل و جهان اسلام و صدور بيانيه­ها و موضع­گيري در وقايع و مناسبت­ها و ترجمه بيانات مقام معظم رهبري (حفظه الله)،و نیز حضور در شبکه های اجتماعی و...به مسلمانان ساکن برزیل ، خدمات ارائه می نماید.

 3.  تأسیس کتابخانه‌ای بزرگ به زبان پرتغالی برای ترویج معارف شیعه در برزیل

4. اشتغال زايي براي قريب به 200 جوان مسلمان مهاجر به برزيل از سي مليت مختلف،در امر نظارت بر توليدات غذايي حلال و پاک و مورد اطمینان من جمله خدمات این مرکز می باشد.

5. همچنین اولین حضور جدی مراکز شیعه در نمایشگاه بین المللی کتاب سائوپائولو در سال 2010، با مدیریت مرکز و حضور 8 موسسه انتشاراتی و تبلیغاتی جهان اسلام صورت پذیرفت.

برخی قومیت های مذهبی دیگر در برزیل

1. صوفیه و علویون در برزیل

با توجه به وجود گرایشهای صوفی در میان آفریقائیان، باحتمال قوی ورود صوفیه  به برزیل، همزمان با ورود مسلمانان در برزیل بوده است...

2. دروزیه[14] در برزیل

با مهاجرات اعراب ازمحدوده امپراطوری عثمانی و منطقه کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین و اردن  به برزیل ، دروزی‌ها نیز به برزیل راه یافتند، و اولین مرکز این گروه در اولیویرای میناس جرایس، برپا گردیده است.

امروزه 15 هزار نفر دروزی در برزیل ساکن هستند.

مدارس اسلامی برزیل – سائوپائولو و فوز دی ایگواسو

در شهر سائوپائولو 4 مدرسه اسلامی تا کنون تاسیس شده است، قدیمی ترین آن که در سال 1963 تاسیس شده است وابسته به مرکز اسلامی اهل سنت برزیل می باشد

همچنین شیعیان در سال 2009 موفق به تشکیل مدرسه اسلامی در مرکز شهر گردیدند.



[1] شهاب الدين بن ماجد وموسى بن ساطع نام دو دریانورد عرب است که  با پرتغالیها وارد برزیل شده اند.

[2] 15% بردگان مسلمان بوده اند-منبع پائولو فرح مرکز مطالعات عربی

[3] مورها یا موروها به مسلمانان اسپانیا گفته‌می‌شد که نژادی عربی-اسپانیایی-بربری داشتندو امروزه عمدتاً در شمال ‏غرب آفریقا زندگی می‌کنند

[4] Islã  religião e civilização .  Dr. paulo gabrieel hilu page 201

[5] haussa, tapa, nago, jeje

[6] ادريسى جغرافى‏دان مسلمان مى‏گويد: «دريانوردان مسلمان از ليسبون به سوى غرب رفتند و در مناطق ميانه آتلانتيك به جزيره آنتيلا (Antilla) رسيدند. او محل جزيره مذكور را روى نقشه نيز نشان داده است. اين موضوع نشانگر آن است كه مسلمانان آندلس در قرن دوازدهم ميلادى، زمانى كه آمريكا هنوز كشف نشده بود، موجبات تماس ساكنين قاره آمريكا را با اسلام فراهم كردندمنبع ماهنامه اسلام و غرب شماره 30 و 31

 

[7] 15 تا 20 % از کل برده های سالوادور مسلمان بوده اند   joao Jose

Reis (2003: 177)

[8] در این ایام اربابان مترصد بود ببیند در میان بردگان چه کسانی صبح زود برای نماز از خواب بیدار می شوند تا آنها را دستگیر کند

[9] با حمایت حکومت مصر

[10] Waniez & Brustlein, 2001).

[11]  منبع اتحادیه ملی اسلامی برزیل

[12] از جمله شیخ رودریگو در پورتولگره در ریو گراندی سول

[13] مصاحبه در مرکز اسلامی برزیل 2012

[14]-دین دروز جزء دینیهای باطنی و سری دسته بندی می شود و در حال حاضر در 4 کشور لبنان و سوریه و اردن و فلسطین پراکنده اند.پس از تقسیم اسماعیلیه از شیعه دروزی ها پدید آمدند که معتقد به امامت و غیبت الحاکم بامر لله  حاکم مصر بودند.

ایشان به تناسخ یا تقمص(روح با انتقال به جسمها یا پیراهن های مختف ادامه مسیر می دهد) معتقد هستند و سلمان فارسی را می ستایند،در مورد شیطان و پیامبران  تعابیری دارند که شاظ است هر چند توجیهاتی دارند.در پاسخ به مشکل  جمع نفوس در عالم ،کرات دیگر و عوالم نا شناخته را وارد مبحث می نمایند.بین مراجع شیعه در مسلمان بودن آنها تردید است و لی ایشان خود را مسلمان و شیعه اسماعیلی  فقه آنها در تاریخی بسمت حنفیه نزدیک گردیده است .می دانند برگرفته از  مصاحبه با شیخ دروزیان برزیل 1/12/2012 در محل بیت العقل موحدان دروز در سائوپائولو .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 0
    یک گزارش ناقص که با جستجوی اینترنتی به دست آمده. همان جستجو هم کامل و دقیق نیست. از سفر تبلیغی! آقای مختاری هم خبری نداریم. ممکن است یک سفر برای نظارت بر ذبح بوده باشد و الا حداقل باید اشاره ای به مرکزی که از ایشان برای تبلیغ دعوت کرده اند، می شد. در انتشار مطالب بیشتر دقت کنید