چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌الاسلام احمدی

کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم واکنشی نظری و علمی از سوی علامه و شهید مطهری به رشد تفکرات چپ و کمونیستی بود که در آن زمان شیوع بسیار داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی، ظهر امروز در نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های فلسفی شهید مطهری، در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به اهمیت بازشناسی تفکرات و اندیشه‌های این استاد شهید و مرحوم علامه طباطبایی(ره) در حوزه فلسفه دین، گفت: همایش بررسی دیدگاه‌های فلسفی شهید مطهری با هدف آشنا کردن مردم و تبیین نگاه ایشان به فلسفه و موضوعات تخصصی برگزار می‌شود.

وی محور این همایش را کتاب فلسفه و روش رئالیسم مرحوم علامه که شهیدمطهری شرح آن را نگاشته‌اند، اعلام کرد و ادامه داد: کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم واکنشی نظری و علمی از سوی علامه و شهید مطهری به رشد تفکرات چپ و کمونیستی بود که در آن زمان شیوع بسیار داشت.

همایش بین المللی اندیشه های فلسفی شهید مطهری اضافه کرد: پس از روی کار آمدن بلشویکی در شوروی، کمونیست‌ها تلاش بسیاری برای دین‌زدایی در سراسر عالم انجام داده‌اند و با به راه انداختن احزاب چپ و کمونیست در کشورهای مختلف به رشد اندیشه‌های الحادی کمک کردند و در ایران نیز گروه‌های چپ گرا با عنوان حزب توده، فعالیت گسترده‌ای را شروع کرد و هدف آنها بر چیدن نظام دین در جامعه و رشد اندیشه‌های الحادی در دنیا بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: وقتی علما و شخصیت‌های سیاسی در کشورهای اسلامی نسبت به شروع و رشد کمونیست واکنش‌ های عملی انجام دادند، خلاء بزرگی در زمینه مباحث نظری مخالف کمونیست و الحاد حس می‌شد که علامه طباطبایی و شهید مطهری با شناخت به موقع زمان و نیاز روز، جلساتی را در سطح حوزه و دانشگاه بر پا کردند و نسبت به تبیین این اندیشه‌ها و نقد آنها اهتمام ورزیدند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: علامه با نگارش کتاب اصول فلسفه و رئالیسم، پاسخ جدی به استالین داد؛ زیرا او در سالن مجلل در روسیه ادعا کرد که امروز دین را از جامعه محو کرده است.

رئیس سازمان سمت یادآور شد: تلاش‌های بزرگانی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و دیگر متفکران در مقابله با جریان الحاد باعث شد تا سال گذشته همایشی در همان سالنی که استالین ادعای حذف را کرده بود، برگزار شود و شعار آن این بود که «استالین مرد، ولی دین هنوز زنده است».

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی در پایان خاطرنشان کرد: همایش بین المللی اندیشه های فلسفی شهید مطهری با حضور شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، روزهای هفتم و هشتم خرداد ماه، در قم برگزار می‌شود، تا به تبیین اندیشه‌های مرحوم علامه و این استاد شهید در حوزه‌های فلسفی پرداخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اشنا-اشنا IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    درود خداوند بر ابراهیم ال محمد باد و هیچکس به اندازه ی من بزرگی کار این بزرگوار رو نمیشناسه و درود خداوند بر شهید مطهری و ضمنا لعنت خداوند بر منافقان درون کشور از صاحبان الف که هم با مجاهدین جدید همکاری می کنند و هم با ال سعود همکاری می کنند