شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ |۱۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 25, 2024
علامه طباطبایی

حوزه/ دبیر همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی از ارسال 600 مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: این همایش 22آبان با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  رجبی بعدازظهر امروز در نشست خبری در خصوص تشریح برنامه های همایش اندیشه های علامه طباطبایی  گفت: مرحوم علامه ‏ شخصیت کم‌نظیر و شاید بی‌نظیری در جهان اسلام هستند و در عرصه های علمی و فکری و سلوک و عرفان و اخلاق الگویی برای همگان هستند.

وی افزود: علامه طباطبایی یک محقق و پژوهشگر و یک مفسر معمولی نبودند، بلکه ایشان شخصی تحولگرا و تاثیرگذار بودند، ایشان همچون امام خمینی(ره) که ‏تحولی در عرصه سیاسی ایجاد کردند، در عرصه علمی جهان اسلام ‏تحول بزرگی ایجاد نمودند و تا امروز این تحول بنیادین مانده است.

دبیر علمی همایش بین المللی «اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان» خاطرنشان کرد: با این که سال های زیادی از درگذشت این شخصیت ‏برجسته گذشته است، ولی این شخصیت و آثار ایشان هر روز رخ نمایی بیشتری در محیط اجتماعی و فرهنگی و علمی و قرآنی دارد.

وی گقت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در این حوزه آن است که شخصیت ایشان به صورت قابل ‏‌پسندی در جامعه اسلامی شناخته نشده است و هنوز آنگونه که باید و شاید این شخصیت به دیگران و جامعه جهانی شناسانده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: در میان آثار و کتبی که علامه طباطبایی از خود به جای ‏گذشته‌اند، تفسیر المیزان نمونه جامعی از علوم اسلامی و انسانی ‏است زیرا بسیاری از مباحث را در خود جای داده و این اثر دسترنج 20 ‏سال تفکر و تلاش است و نشانگر عمق علمی و فکری و عرفانی ایشان است.

وی افزود: 20 جلد تفسیر المیزان به عنوان دائرةالمعارف فرهنگ اسلام در میان دانشمندان اهل سنت و شیعه است و هیچ فردی به ‏خوبی ایشان نتوانسته است، چنین تفسیری ارائه دهد و شهید مطهری نیز به این حقیقت اشاره داشته اند که این تفسیر بهترین تفسیری است که در جهان اهل سنت و شیعه نوشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: عمق ‏اندیشه‌های ایشان در این تفسیر در سال‌های آینده مشخص خواهد شد و این نوید، نوید شهید مطهری بود که ایشان فرمودند که صدسال بعد باید بنشینند و عمق و برکات این کتاب وشخصیت علامه را رصد کنند.

وی گفت: مرحوم علامه همیشه در حال تعمق و تفکر بودند و نتیجه این تفکرات در آثار گرانبهای ایشان متجلی است؛ اگر به کلام بزرگان دین در عصر حاضر از آیت الله مطهری و آیت الله العظمی جوادی آملی و صاحبنظران دیگر نگاه کنیم می بینیم که این اثر واقعا یک اثرکم نظیر و جامع است.

دبیر همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی  خاطرنشان کرد:المیزان از جامعیتی برخوردار است که معارف قرآن و کلام اهل بیت(ع) را در بر میگیرد و به قول شهید مطهری هیچ پرسشی نیست که در المیزان به آن پاسخ داده نشده باشد و علامه جوادی آملی و علامه مصباح نیز نظیر چنین بحث هایی را مطرح کرده اند تا نشان دهند که این کتاب ارزشمند چگونه به حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی پاسخ داده است.

وی با بیان این که فعالیت های مرتبط با همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان از سه سال پیش آغاز شده است گفت: در این راستا 10 فعالیت اصلی مدنظر قرار گرفت که اولین آن فراخوان و تعیین محورها بود که در این رابطه 30محور اصلی با 700گرایش فرعی اعلام شد.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، خاطرنشان کرد: پس از ارتباط گیری با نهادهای همکار و غیر همکار در ایران و خارج از کشور برای ارتباط علمی با همایش، سایت سه زبانه همایش به زبان های فارسی و عربی وانگلیسی راه اندازی شد.

وی از برگزاری 14پیش همایش و ارایه 45مقاله در این خصوص خبرداد و گفت: انجام و ارجاع 10میزگرد و انجام حداقل 20مصاحبه مفصل علمی پیرامون علامه و المیزان که بخشی از آنها هنوز پیاده نشده است، از شخصیت های برجسته علمی کشور از دیگر فعالیت های این دبیرخانه بود.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی بیان کرد: از دیگر فعالیت های مرتبط با این همایش می توان به جمع آوری مقالات، تهیه ویژهنامههای تخصصی، تهیه چکیده مقالات و ارایه آنها به پژوهشگران، تلاش درجهت ساخت و پخش ویژه برنامههایی در صداوسیما در ایام همایش، اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه جانبی آثار علامه و آثار این همایش به مدت سه روز در ایام برگزاری همایش، گفت: 29نهاد علمی و فرهنگی در برگزاری این همایش به ما کمک کردند که در نهایت جدود 600 مقاله به دبیرخانه همایش رسید و پس از ارزیابی چهار مرحله ای 50اثر در بخش علمی پژوهشی و 50اثر در بخش علمی ترویجی و چندین اثر نیز در بخش علمی تخصصی انتخاب شدند که آثار دو بخش اول در مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر میشوند.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، خاطرنشان کرد:  همچنین هفت کمیسیون نیز در این همایش تعریف شده است که هر کدام در بخشهای مختلف آثار را ارزیابی کردهاند که در نهایت در همایش نیز به آن پرداخته میشود که در چند نوبت مقالات در کمیسیون های همایش ارزیابی می شود.

وی افزود: این همایش در روزهای 22 و 23 آبانماه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با حضور اندیشمندانی از ایران و سایر نقاط جهان برگزار میشود؛ در مراسم افتتاحیه پس از ارایه و پخش پیام تصویری آیتاللهالعظمی جوادی آملی و ارایه یک مقاله علمی، آیتالله مصباح یزدی و  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به سخنرانی میپردازند.

 مراسم اختتامیه

وی گفت: ارایه مقالات در نوبت بعدازظهر و جمعه صبح و عصر از دیگر بخشهای این همایش است که در قالب کمیسیونهای تخصصی انجام میشود؛ مراسم اختتامیه نیز در منزل علامه و با سخنرانی آیتالله سبحانی و استادی انجام میشود.

دبیر علمی همایش اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان، خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه و افتتاحیه در رادیو معارف پخش خواهد شد و روز شنبه نیز که مصادف با سالروز رحلت این عالم بزرگ است حاضران در همایش بر مزار ایشان واقع در حرم مطهر گردهم می آیند.

وی گفت: پس از همایش نیز فعالیت های ده گانه ای تعریف شده است که علاوه بر برنامه روز شنبه باید به تهیه مجموعه مقالات، ایجاد دبیرخانه دائمی و پیگیری فعالیتهای مرتبط در حوزه علمی و فرهنگی و اطلاع رسانی، ارتباط گیری با موسسات بینالمللی و معرفی این آثار در سطح جهان به ویژه دانشمندان علوم مختلف، اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به تلاش درجهت حضور بیشتر المیزان در حوزه و دروس حوزوی، افزود: پیگیری انتشار تفسیر موضوعی بر اساس المیزان و حفظ ارتباط با نهادهای همکار همایش و انجام کارهای مغفول مانده در همایش از دیگر برنامههایی است که پس از همایش انجام میشود.

وی گفت: این همایش، جهانی خواهد شد و پس از همایش قرار است مقالات به سه زبان مختلف هم در سایت بارگذاری شود و هم به نهادهای علمی جهان به خصوص مستشرقان داده شود تا بیشتر با شخصیت علمی و آثار ایشان آشنا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha