جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اراکی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هدف از برگزاری کنگره بین المللی خطر جریان‌های تفکیری از دیدگاه اسلام را مقابله با جریان‌های افراطی و ایجاد اجماع جهانی علیه تفکیر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله‌ محسن اراکی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری کنگره خطر جریان های تکفیری، در تهران،  گفت: کنگره جهانی خطر جریان‌های تفکیری از دیدگاه اسلام، روزهای یک‌شنبه و دوشنبه دوم و سوم آذرماه، با حضور علما و اندیشمندانی از سراسر جهان اسلام، در قم برگزار می‌شود.

وی دغدغه مهم امروز امت اسلام را نحوه مقابله با جریان تفکیر ذکر کرد و با اشاره به عوامل شکل گیری جریان تکفیر در جهان اسلام، ادامه داد: نظام سلطه و استکبار با انگیزه مقابله با وحدت امت اسلامی، این جریان افراطی را شکل داده‌اند تا امواج انقلاب اسلامی و پدیده فراگیری بیداری اسلامی دامن آن‌ها را نگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جلوگیری از گسترش اسلام در غرب را عامل دوم تشکیل جریان تکفیر اعلام کرد و ابراز داشت:  جلوگیری از گسترش سریع و فراگیر اسلام در اروپا و آمریکا، جهان استکبار را به هراس انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: محور بعدی، حکومت‌های مرتجع منطقه بودند که با گسترش موج بیداری اسلامی، آینده استبداد آن‌ها به خطر می‌افتاد.

آیت الله اراکی یادآور شد: عامل بعدی شکل‌گیری تفکیری ها، رژیم غاصب صهیونیست است، چرا که با فراگیر شدن ایده انقلاب اسلامی، موجودیت رژیم جعلی آن‌ها به مخاطره می‌افتد. لذا مثلث صهیونیسم جهانی، استکبار و ارتجاع منطقه عامل شکل‌گیری این جریان شد‌ند.

وی افزود: از همان صدر اسلام و در زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام شاهد پیدایش تفکیری‌هایی مثل خوارج بودیم، اما امروز گسترش و حمایت مثلث یاد شده در پشتیبانی از موجودیت این گروه، بسیار جدی و وسیع است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باتاکید بر این که وحدت، عقاید، سیاست، اقتصاد و امنیت جهان اسلام امروز مورد تهدید جدی تکفیری هاست، بیان داشت: امروز در بسیاری از مناطق جهان اسلام مثل عراق، سوریه، لبنان و... که می‌توانستند نقش مؤثری در ترویج اسلام داشته باشند با حضور این جریان نتوانستند کار خود را انجام دهند، البته امیدواریم این کنگره در سطح متفکران جهان اسلام مواضع‌ را مشخص و عاملی برای وحدت و مقابله با این جریان شود.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) قرن‌ها پیش نسبت به ظهور و بروز تفکیر هشدار داده بودند. این کنگره می‌خواهد این هشدار را تبیین و تفسیر کند تا وظیفه علما در احیای سنت رسول‌الله(ص) مشخص شود.

*جزئیات کنگره به روایت آمار

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، دبیر کنگره خطرجریان های تکفیری، با تشریح جزئیات برگزاری این کنگره گفت: دو تن از  مراجع بزرگ عالم تشیع برگزار‌کننده این کنگره هستند. آیت الله‌العظمی‌ مکارم شیرازی که خودشان برگزارکننده و ایده‌پرداز این کنگره هستند و دیگری آیت الله‌العظمی‌ سبحانی که دبیری علمی کنگره را برعهده دارند. هم‌چنین تعداد زیادی از علمای سنی و شیعه در این کنگره شرکت دارند.

 وی با اعلام این که حدود هزار چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که 700 مقاله آن کامل است، ابراز داشت: مجموعاً 35 عنوان کتاب به کنگره ارائه شده است که از برخی از آثار رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به دعوت از علما و اندیشمندان 83 کشور دنیا برای شرکت در این کنگره، افزود: ابتدا تعداد 270 میهمان خارجی مدنظر بود، اما تا امروز 300 مهمان اعلام آمادگی کرده‌اند. از داخل کشور نیز بین 550 تا 600 نفر مهمان داریم. هم‌چنین 200 نفر عالم شیعه و 100 نفر عالم اهل‌ سنت هم از داخل کشور به کنگره دعوت شده‌اند.

وی در خصوص عناوین کمیسیون‌های تخصصی کنگره نیز گفت: کمیسیون اول "تبارشناسی جریان تکفیری" است. در کمیسیون دوم عقاید تکفیری ها مورد بررسی تخصصی قرار می‌گیرد و در کمیسیون سوم نیز بحث سیاست و جریان تکفیر مطرح است. هم‌چنین در کمیسیون چهارم راه‌های مقابله و برون رفت از شرایط حاضر مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha