پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: برای معرفی آثار مراجع تقلید و علما و پژوهش های حوزه  علمیه قم  مرکزی در نجف اشرف ایجاد شود.  

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محمد جواد فاضل، عصر امروز در دیدار با علی جنتی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی بر ضرورت ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه و علما تاکید کرد و اظهار داشت: ارتباط و تعامل متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با علما لازم است و اگر این مسئله کمرنگ شود، برخی افراد سوء تفاهم هایی را بین حوزه و دولت ایجاد می کنند، چرا که به دنبال این گونه مسائل هستند.

وی با بیان این که محصولات پژوهشی حوزه در قم محصور است و اصلا ورود بیرونی پیدا نکرده است، ابراز داشت: در سفر به نجف به کتابفروشی های این شهر مراجعه کردم، اما هیچ یکی از آثار فقهی و پژوهشی مراجع عظام تقلید وجود نداشت. بنابراین لازم است مرکزی در نجف، پژوهش های حوزه را معرفی نماید.

عضو جامعه مدرسین بر ایجاد نهادی به منظور معرفی و انعکاس پژوهش های حوزه های دینی و دانشگاهی در دنیا تاکید کرد و خطاب به جنتی  ابراز داشت: شما  سنگ بنایی را با توجه به این که سبقه حوزوی دارید بنا نهید و این مرکز را ایجاد کنید.

استاد فاضل لنکرانی با اشاره به این که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به انتشار کتب دینی و پژوهشی اهتمام دارد، ابراز داشت: شعبه مرکز فقهی در لندن کتاب های حقوقی از منظر اسلام را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.

اهل سنت از فعالیت های حوزه های شیعی اطلاعی ندارند

وی با تاکید بر این که اهل سنت از فعالیت های حوزه های شیعی هیچ اطلاعی ندارند، ابراز داشت: باید آثار و پژوهش های مراکز فقهی شیعه به گوش دنیا برسد.

عضو جامعه مدرسین افزود: ارتباط حوزه و ارشاد اسلامی نزدیک و تنگاتنگ نیست و ارتباط این وزارتخانه باید فراتر از ارتباط سایر نهادها با حوزه باشد.

انتقاد از فیلم طبقه حساس

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از فیلم طبقه حساس پرداخت و گفت: ممکن است کارگردان این فیلم نیت بدی نداشته باشد، اما حاصل این فیلم تمسخر بهشت، قیامت، برزخ، غیرت و خانواده است که این هجویات و مسائل غلط عنوان شده را معلول دین عنوان می کند.

وی با تاکید بر این که نباید با سیاست به جنگ فرهنگ رفت، افزود: وقتی فرهنگ سیاسی شود و در اقدام غیر صحیح تحسن صورت گیرد، کارها را خرابتر می کند.

عضو جامعه مدرسین افزود: وظیفه دین این است که با استدلال از وزارت ارشاد بخواهیم و آنها را همراهی کنیم تا در مسیر دین حرکت کنند.

استاد فاضل لنکرانی در ادامه با بیان این که دبیرخانه ای  با حضور فیلم سازان و حوزویان تشکیل شود، گفت: در این دبیرخانه واکنش مردم نسبت به فیلم های سینمایی پس از اکران بررسی شود و همچنین فیلم سازان با نگاه حوزویان آشنا شوند.

برخی فیلم ها را  به حساب وزارت ارشاد می گذارند

وی تصریح کرد: برخی می گویند وزارت ارشاد دغدغه دین ندارد و گاهی فراتر نیز می گویند ارزش ها را زیر پا می گذارند و این مسائل گاهی از نمایش برخی فیلم ها برداشت می شود. که به حساب وزارت ارشاد می گذارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ظرفیت های هنری که در حوزه های علمیه وجود دارد، اظهار داشت: صاحب نظران و فضلای بسیاری در حوزه وجود دارند که در زمینه ها ی نقد فیلم که دلسوز و بی طرف به نقد فیلم ها می پردازند.

وی همچنین بر ظرورت اهتمام وزارت ارشاد به مسائلی نظیر عزاداری و حجاب تاکید کرد و گفت: وزارت ارشاد جزواتی را با تیراژهای میلیونی در راستای تبیین صحیح مفاهیم ارزشمند دینی انتشار دهد.

استاد فاضل افزود:  مرکز فقهی  ائمه اطهار(ع)جزواتی را در خصوص حجاب با 200 نسخه انتشار داد و در بیمارستان های، اماکن عمومی و دانشگاه ها توزیع کرد که اثرگذار بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان با بیان این که رمان نویسی در حوزه مهجور است، گفت:  باید حوزه در زمینه فیلم نامه نویسی و رمان نویسی گام هایی را بردارد و به هنرمندان سوژه هایی برای تولید آثار فاخر فرهنگی ارائه دهد.

313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha