پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
موسی نجفی قدسی دارالقرآن

حوزه/ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: امروز در حوزه علمیه قم 300درس تفسیر قرآن کریم در سطوح عالی برگزار می شود؛ اساتید حوزه اهتمام خاصی به تفسیر قرآن پیدا کردند و تشکل های خوبی نیز نسبت به این موضوع ایجاد شده است که در این زمینه فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نجفی قدسی در دومین اشکواره نوجوانان عاشورایی گفت: رسالت پیامبر اکرم(ص) «یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه» است که هم بحث تعلیم و هم تزکیه با هم مطرح شده است.

وی افزود: علامه طباطبایی 13سال آخر عمر خویش را در این بیت به سر بردند و ایشان در پرورش شاگردان خود همیشه کوشا بودند و شاگردانی پروریدند که ستارگان پرفروغ جهان تشیع بوده و هستند؛ شخصیت های بزرگی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح و مرحوم سید عزالدین زنجانی، علامه محمد حسین تهرانی، آیت الله العظمی جوادی و حسن زاده آملی، آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و مصباح یزدی و... همگی از شاگردان ایشان بودند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی بیان کرد: همه این بزرگان از محصولات شجره طیبه علامه طباطبایی بودند ولی بعد دیگر شخصیت علامه، تالیف اثر ارزشمند المیزان است؛ ایشان 20سال با روزی 16ساعت کار علمی و پژوهشی، توانستند که تفسیر المیزان را به جهان اسلام ارایه کنند که طبق فرمایش بسیاری از بزرگان از جمله آیت الله العظمی مرعشی نجفی که فرمودند از صدراسلام تا کنون تفسیری چون المیزان نوشته نشده است.

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردن که این تفسیر یعنی المیزان تا قیامت باقی است؛ دیگر اعاظم نیز در توضیح این تفسیر بیاناتی داشتند از جمله شهید مطهری که بیان داشت،که یک صد سال دیگر تفسیر مرحوم علامه خود را نشان خواهد داد؛ جامعه به سمتی خواهد رفت که در آینده علامه شنا خته تر خواهد شد و جامعه المیزان را بهتر خواهد شناخت.

نجفی قدسی، خاطرنشان کرد: دو هفته پیش به مناسبت سالگرد علامه طباطبایی همایش بین المللی در قم برگزار شد که مراسم اختتامیه در این بیت برگزارشد که در این همایش بیش از 600 مقاله ارایه شد.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: پایان نامه های قرآنی که در دانشگاه های مختلف نسبت به آرا و اندیشه های علامه در کتب ایشان در دست نوشتار است کم نیست و پژوهشگران به شکل مکرر مراجعه داشتند و انسان خوشحال می شود که این قدر در جامعه علمی کشور کتب علامه روز به روز جایگاه بهتر و روشنتری پیدا می کند.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه علمیه قم 300درس تفسیر قرآن کریم در سطوح عالی برگزار می شود؛ اساتید حوزه اهتمام خاصی به تفسیر قرآن پیدا کردند و تشکل های خوبی نیز نسبت به این موضوع ایجاد شده است که در این زمینه فعالیت می کنند.

وی گفت: بیت شریف علامه نیز از بدو تاسیس دارالقرآن علامه در این زمینه فعالیت کرده است؛ علامه طباطبایی بضاعت مالی چندانی نداشت و پی در پی منازل استیجاری را عوض می کردند و سیزده سال آخر عمر ایشان در این بیت سپری شد؛ خود علامه ریاضی دان بودند مهندسی این خانه را خودشان انجام دادند و سبک اتاق ها و سیستم های تهویه و... همگی آثار ایشان است و پس از خریداری این مکان، قرار شد که این مکان به عنوان یک اثر مانگدار از علامه باقی بماند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی یادآورشد: جلسات عظیم قرآنی و کلاس های مختلف برای حافظان و قاریان قرآن برگزار شده است؛ مجمع حافظان طلبه قرآن، مرکز تخصصی تفسیر و انجمن علمی قرآن پژوهشی برنامه های متعددی در این مکان شریف داشته اند ؛این بیت در این دو سال کارنامه بسیار درخشانی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha