جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کنگره خویی

حوزه/ کنگره آیت لله العظمی خویی(ره) با حضور شخصیت های حوزوی، اندیشمندانی از عراق، مسئولین، اساتید حوزه و دانشگاه، و طلاب و روحانیون، در شهرستان خوی آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از خوی، کنگره آیت لله العظمی ابوالقاسم خویی(ره)، صبح امروز با محوریت اثر گرانسنگ 32 جلدی "معجم الرجال"، با حضور شخصیت های حوزوی، اندیشمندانی از عراق، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و روحانیون و مسئولین استانی و محلی، در سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی آغاز بکار کرد.

در ابتدای این همایش، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، حجت الاسلام و المسلمین سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه و مسئول برگزاری کنگره، در سخنانی با خیر مقدم به شرکت کنندگان، با اشاره به جایگاه ارزشمند آیت لله العظمی خویی(ره)، برگزاری این برنامه مهم را مقدمه ای برای کنگره کشوری یا بین‌المللی بزرگداشت این عالم ربانی اعلام کرد.

در ادامه، حجت الاسلام مرقاتی، دبیر کنگره آیت لله العظمی خویی(ره) با اشاره به فرایند برگزاری این کنگره، گفت: سال گذشته کنگره با موضوع قرآن و تفسیر و با محوریت کتاب "البیان" حضرت آیت الله خویی برگزار شد و امسال نیز موضوع رجال و حدیث و با محوریت اثر گرانسنگ 32 جلدی "معجم الرجال" در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: هر ساله در ایام سالگرد ارتحال ملکوتی آیت لله العظمی خویی(ره) سلسله نشست هایی در خوی برگزار می گردد تا زمینه برگزاری کنگره بین المللی فراهم شود.

قرائت پیام تصویری آیت الله العظمی شبیری زنجانی(سخنان معظم له در دیدار اعضای ستاد کنگره)، یکی دیگر از برنامه های این کنگره بود.

معظم له در بخشی با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت لله العظمی خویی(ره)، خاطرنشان کردند: ایشان با اشاره به قدرت انتقال آیت الله العظمی خویی گفتند: ایشان یک امتیازات شبیه به انحصاری داشت. خیلی از نظر ذکاوت، ممتاز بود. آقا سید علی لواسانی می‌گفت به آقای بهشتی  گفتم شما در جلسه‌ی استفتائی آقای خویی شرکت می‌کنید، آیا استفاده هم می‌کنید یا نه؟  آقای بهشتی گفته بودند ایشان سرعت انتقال بالایی دارد و در هر مساله حتی مشکل، تامل مختصری می کند و سریع مساله را حل می کند. ایشان از این جهت فوق العاده بودند.

ایشان با نقل خاطره ای، افزودند: حضرت آیت الله شبیری زنجانی با تاکید بر لزوم توجه به جهات نفسانی در رفتار آیت الله العظمی خویی خاطرنشان کردند: یک بار آقای خوئی بیمار شدند و برای درمان به نظرم به بغداد رفتند. دستگاه های حکومتی به شدت از ایشان تجلیل می کنند. بعد ایشان متوجه می شود که این اقدام آنها برای کوبیدن آقای حکیم قدّس سرّه بوده است؛ چون آقای حکیم با آنها مشغول مبارزه بوده است. لذا با اینکه طبق عرف باید آقای حکیم به دیدن آقای خویی می آمد آقای خوئی زودتر به دیدن آقای حکیم می رود تا دیگران را متوجه کند که آقای حکیم برای من قابل احترام است.

سخنرانی دکتر سید حمید خویی، نوه آیت لله العظمی خویی(ره) ، دکتر مجید معارف، دکتر سید علی میرشریفی از اساتید و محققان و پژوهشگران دانشگاه و حجت الاسلام سید مهدی حسینی، از فضلا و پژوهشگران حوزه علمیه قم  و قرائت پیام آیت الله داوری، از شگردان برجسته آیت الله الظمی خویی از دیگر برنامه های نوبت صبح این کنگره می باشد.

در نوبت عصر این کنگره که در آستان مقدس آخوند شیخ نوایی برگزار خواهد شد، دکتر سید حمید خویی، نوه آیت الله العظمی خویی و دکتر سید علی میر شریفی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه به ایراد سخن خواهند پرداخت.

برپایه این گزارش، در حاشیه آیت‌الله العظمی خوئی(ره)، نمایشگاهی از محصولات فرهنگی کربلا و خوی در قالب 20 غرفه برپا شده است.

گفتنی است، آیت الله العظمی خویی در سال 1295 هجری در خوی متولد شد و در سال 1371 در نجف اشرف دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام

3/313

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha