جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرجام

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان از تدوین سند چشم انداز 20 ساله این حوزه خبر داد و گفت: امیدواریم برنامه اجرایی و عملیاتی پنج ساله این حوزه در زمان مشخصی آماده و تصویب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین فرجام، پیش از ظهر امروز در گردهمایی مدیران مدارس علمیه استان های خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به آیه «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» مصداق شجره طیبه را حوزه علمیه دانست و ابراز داشت: بنابر روایت ها، اصل این شجره پیامبر اکرم (ص) و فرع آن امیرمومنان(ع) و شاخه های آن ائمه اطهار(ع) هستند و برگ های آن شیعیان می باشند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به جمله «نحن نعطی شیعتنا»، ابراز داشت: ثمره این درخت طیبه، دانشی است که خدا به ائمه(ع) و آنها به شیعیان عطا نموده اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های مختلف غربی و عربی در زمینه علوم اسلامی و تفسیر، تحقیقات و کتاب هایی دارند، افزود: اگر این فعالیت های علمی بدون بهره وری از دانش اهل بیت(ع) باشد، تأثیری نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام با بیان این که امسال دو بحث وقف و زکات در اجلاس مدیران بررسی می شود، گفت: ترویج سنت وقف که از گذشته نیز بخشی از هزینه های اداره مدارس علمیه از این راه تأمین می شد، از جمله اموری است که می طلبد مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه وقف در حوزه علمیه مسئله مهمی است که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خراسان در حال پیگیری احیای این سنت می باشد که امیدواریم مدیران مدارس علمیه در این زمینه، در اجلاس حاضر به نتایج خوبی برسند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد زکات به دستور مقام معظم رهبری، گفت: موضوع زکات نیز مورد تأکید مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، آیت الله واعظ طبسی می باشد که باید در این زمینه نیز برنامه ریزی شایسته ای انجام شود.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، با بیان این که سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان برای 20 سال آینده تدوین شده است، ابراز داشت: امیدواریم بر این اساس، برنامه اجرایی و عملیاتی پنج ساله این حوزه در زمان مشخصی آماده و تصویب شود.

وی با اشاره به این که بر اساس این سند، حوزه علمیه خراسان بنای بر شتابزدگی در برخی کارها ندارد، تصریح کرد: راه اندازی رشته های تخصصی همانند فقه قضا و تبلیغ از این موارد است که ثمره نیازسنجی و برنامه ریزی می باشد.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که یکی از نیازهای حوزه علمیه تربیت مدرس است، از راه اندازی اولین دوره مدرسه فقاهت از امسال خبرداد و گفت: در این مدرسه، تعدادی از طلاب خوش استعداد پذیرش شده اند و به دنبال این امر هستیم که اینگونه طلاب علاقمند و مستعد از سوی مدیران مدارس سطح یک برای این مدرسه معرفی شوند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha