شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حکمت اسلامی

حوزه / اولین شماره فصلنامه علمی-تخصصی حکمت اسلامی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری جمعی از فعالان عرصه حکمت منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، در این شماره از فصلنامه علمی-تخصصی حکمت اسلامی ،عناوینی همچون  ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی»، نوشته حسن معلمی، «روان شناسی تجربه دینی از مسعود آذربایجانی، «بررسی مسئله ظهور حقایق و بطلان شرایع درعرفان اسلامی» اثر حسن رمضانی،«معیار برهان صدیقین» نوشته عسکری سلیمانی امیری،«بررسی و بازخوانی دلیلی از ابن سینا بر ابطال ماتریالیسم»نوشته محمد رضا پور،«بررسی چیستی و نقش های معرفتی اصل عدم تناقض با تاکید بر دیدگاه ارسطو» اثر حسن عبدی و «اصالت وجود در فرآیند فهم» نوشته روح الله سوری، به چشم می خورد.

*حکمت، پاسخی به نیاز همیشگی بشر است

در ابتدای این فصلنامه از زبان سردبیرچنین میخوانیم:حکمت چه به معنای عام آن، یعنی استکمال نفس آدمی به معرفت حقایق هستی از طریق برهان و استدلال عقلی، و چه به معنای خاص آن، یعنی بحث از احوال کلی وجود، پاسخی به نیاز همیشگی بشر جویای حقیقت است.

دردنیای جدید که رونق دانش تجربی تا اندازه ای موجب کم توجهی به حکمت شده، ضرورت بازشناسی و ارائه حکمت عقلی بسی بیش از گذشته است؛ به ویژه آنکه درعصر جدید به تدریج نقش مبانی مابعد الطبیعی علوم و از جمله علوم طبیعی آشکار گردید و از روزگار کانت به این سو، کتاب ها و مقاله های فراوانی در این باره نگاشته شده است.

انقلاب اسلامی ایران که داعیه دار بشارت به تمدن نوین حکمی و اسلامی است، باید با زبان حکمت با جهان سخن بگوید و حکمت اسلامی، زبانی گویا و ترجمانی شیوا برای این مقصود است و تاکیدات مکرر بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین اندیشه حکمی و بلند رهبر معظم انقلاب نیز همواره به این جهت معطوف بوده است.

فصلنامه حکمت اسلامی  می کوشد عرصه ای برای عرضه دیدگاه های صاحب نظران درحوزه حکمت اسلامی، از حکمت نظری گرفته تا حکمت عملی باشد و رویکرد تطبیقی درمباحث و موضوعات، فلسفه های مضاف و توجه به مباحث نوپدید، یقینا از اولویت های این فصلنامه می باشد.

در مقاله "بررسی مسئله ظهور حقایق و بطلان شرایع درعرفان اسلامی" حسن رمضانی بعد از آوردن ادله و اقوال مختلف صاحب نظران مختلف در عرفان اسلامی نهایتا چنین نتیجه گیری می کند:سه اصطلاح شریعت، طریقت و حقیقت، عناوین حقیقتی واحد، یعنی شریعت محمدی(ص) هستند و تفاوت این سه عنوان اعتباری می باشد.

وی همچنین اضافه می کند:این مراحل سه گانه هرکدام  درجای خود لازم و ضروری و به سهم خود در دین و دیانت انسان و تکمیل شخصیت و ایمان او موثرند و نمی توان به بهانه دستیابی به یکی از آنها، از دیگری چشم پوشید.

حسن رمضانی  بیان می دارد که:میان سه اصطلاح شریعت، طریقت و حقیقت رابطه طولی برقرار است

بدین صورت که شریعت مرتبه بدایت، طریقت مرتبه وسط و حقیقت مرتبه نهایت است و همانطور که کمال بدایت به وسط و کمال وسط به نهایت است، طریقت نیز کمال شریعت، و حقیقت کمال طریقت شمرده می شود.

لازم به ذکر است که فصلنامه علمی – تخصصی حکمت اسلامی به صاحب امتیازی مجمع عالی حکمت اسلامی و مدیر مسئولی آیت الله غلامرضا فیاضی که سال اول و شماره اول آن  درتابستان1393 به زیورطبع آراسته شده منتشر می شود.

علاقه مندان می توانند جهت تهیه این فصلنامه به نشانی:قم، خیابان19دی، کوچه10، فرعی اول سمت چپ، پلاک5مراجعه نموده و یا با شماره37757610-025تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha