جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرتضی جوادی آملی

حوزه/ محبت اهل بیت(ع) شور و شعور آفرین است، اربعین و حضور میلیونی مردم در این مراسم نشان میدهد که چه ظرفیت عظیمی در این عشق و محبت است که این محبت با هیچ چیزی جز معرفت و عشق به ولی خدا بدست نمی آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین  مرتضی جوادی آملی امروز در نشست علمی بررسی «آیین و آداب زیارت، مقایسه وضع مطلوب و موجود» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: زیارت یکی از بنیادی‌تری معارف دینی ما است و به همین دلیل نباید آن را در بعد سطحی نگاه کرد.

تولید علم باید به شکل بنیادی انجام شود

وی افزود:تولید علم باید به شکل بنیادی انجام شود و به همین دلیل حوزه باید به شکل جدی در این عرصه وارد شود، همانگونه که در عرصه فقه امروزه عرصه های بسیاری را درگیر این علم کرد و مبانی این حوزه ها را بازشناسی نموده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از مهمترین مبانی شناخت در حوزه زیارت، شناخت مبانی علم کلام است؛ زیرا علم کلام نسبت میان دنیا،‌برزخ و قیامت را شرح می دهد.

وی گفت: دانش کلام است که رابطه میان دنیا و قیامت و برزخ را شرح می دهد به همین جهت است که تا زمانی که رابطه میان دنیا و برزخ تبیین نشود مسأله زیارت حل نمی‌شود.

ائمه(ع) ناظر به اعمال ما هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین  جوادی آملی یادآورشد: این نگاه کلامی است که به ما می گوید ائمه طاهرین(ع) زنده هستند و در زیارت این مسئله برای تشیع یک اصل کلی و جامع است؛ وقتی زنده بودن ائمه(ع) برای ما محرز است می توانیم به این نتیجه برسیم که ائمه ناظر به اعمال ما هستند.

 وی گفت: در معارف اهل بیت(ع) تنها توجه به این مسئله است که باعث کمال زیارت می شود؛ این شناخت کلامی باعث می شود که ما ائمه (ع)را ناظر به رفتار و اعمال خود بدانیم و به حق و مقام حضرات، معرفت داشته باشیم و شرط کمال زیارت، معرفت است.

به دانش کلام در حد علم فقه توجه شود

این استاد حوزه با اشاره به این مطلب که دانش کلام است که نشان می دهد، عالم آخرت عالم ابدیت است و در دنیای آخرت حیات غالب و مرگ مغلوب است، تصریح کرد: در معرفت کلامی شیعه زیارت یک رابطه دو طرفه است و معرفت داشتن زائر این رابطه را ایجاد می کند؛اگر دانش کلام در حد علم فقه به میدان بیاید، علما و دانشمندان بسط اندیشه را داشته باشند، دیگر فردی هنگام نماز کنار ضریح نخواهد ماند، ولی این دانش به چه میزان به صحنه آمده است.

وی گفت: دین امری است که باید آن را با عقل و قلب و جان پذیرفت، دین معرفتی و عقلانی است که شناخت معصوم را مقدور می سازد؛ عقل است که برای خرافات تنگا می سازد و اجازه سیطره خیالات و وهمیات را نمی دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  جوادی آملی اظهارکرد: انسان کامل است که حقیقت معصوم(ع) و جایگاه خلیفة الله را بیان می‌کند و به همین خاطر است که این زیارات در خصوص حضرات ائمه(ع) بیان شده است و در زیارت نامه خوانی ها از این طریق معرفت کسب می کنیم.

وی گفت: انسان همه کمالات حقیقی را از انسان کامل و حضرات اهل بیت(ع) فرا می گیرد و این بدان معنی نیست که کاملا مثل آنها خواهیم شد، بلکه ما کمالات را با معرفت به اهل بیت(ع) از آنها می گیریم.

حوزویان محور باشند

این استاد حوزه بر لزوم تاثیرگذاری هرچه بیشتر حوزه در همه عرصه ها در جامعه تاکید کرد و افزود: در مجالس اهل بیت(ع) این حوزویان هستند که باید محور باشند نه اینکه برخی طلاب در مجالس دنباله روی مداحان باشند؛ همه ما خادم اهل بیت(ع) هستیم و این خدمت را هر کسی با توان و تخصص و گرایش خود می تواند انجام دهد.

وی گفت: محبت اهل بیت(ع) شور و شعور آفرین است و همین اربعین و حضور میلیونی مردم در این مراسم نشان میدهد که چه ظرفیت عظیمی در این عشق و محبت است که این محبت با هیچ چیزی جز معرفت و عشق به ولی خدا بدست نمی آید.

زیارت هویت ماست

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که عقل و دانش است که معیارهای حقیقی را مشخص می کند؛ عقل و دین و دانش اثبات کننده حقانیت زیارتی است که باید با جان و عشق آن را حفظ کنیم ،زیرا زیارت هویت ماست.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha