سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 340886
۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
فصلنامه انتظار موعود

حوزه / فصلنامه «انتظار موعود» نشریه ای علمی-ترویجی است که به صورت تخصصی در حوزه معارف مهدوی به منظور ارتقای علمی معارف مهدوی و ایجاد فضای نقد و بررسی بین محققان و اندیشمندان حوزه مهدویت به نشر مقالات در این موضوع می پردازد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، «تعمیق فوائد امام غائب در پرتو امام شناسی و غیبت شناسی» عنوان مقاله ای است که به قلم آقای رحیم لطیفی نگاشته شده است.

در چکیده مقاله یاد شده می خوانیم: باورهای اعتقادی، همواره صحنه نقادی و طرح شبهات بوده است. اعتقاد به امام غیب نیز از این امر مستثنا نیست.

یکی از شبهاتی که متوجه این باور شده است، انتفای فوائد و لَغویت امام غائب می باشد. ریشه شبهه مذکور حاصل دو برداشت اشتباه یا ناقص از مفهوم غیبت، شئون و مناصب امام است.

طراحان این شبهه پنداشته اند غیبت یعنی عُزلت، اختفاء و فقدان شخص و شخصیت امام و شئون امام(رهبری و حکومت سیاسی و حضور اجتماعی).

بنابراین طبق این تعریف، امام غائب یعنی حاکمی که هیچ حضور و نمودی ندارد!.

در حالی که براساس منابع لغت عرب، قرآن و سنت، اصولاً غیبت به معنای اختفاء و فقدان شخص از جامعه نیست.

امام غائب، موجود است؛ فعالیت دارد؛ با امّت مرتبط می باشد؛ ولی هر کسی به تشخیص او موفق نمی شود؛ مانند غیبت حضرت یوسف علیه السلام و حضرت خضر علیه السلام؛ نه غیبت حضرت عیسی علیه السلام.

این نوشتار تلاش می کند با استناد به قرآن، سنت و منابع کلامی، پاسخی نسبتاً جدید و روشی نو ارائه دهد که در پرتو آن عمق بیشتری از فوائد امام غائب کشف شود.

عناوین مقالات دیگر نشریه شامل: «اندیشه مهدویت و تمدن نوین اسلامی» به قلم آقای محسن الویری، «پژوهشی درباره تفسیر فتح در سوره نصر» اثر خانم فرزانه روحانی مشهدی، «بررسی و تحلیل اسناد عریضه نویسی با تأکید بر آسیب های آن» نگاشته شده از سوی آقایان: محمد شهبازیان، محمد امین بالادستیان و روح الله شاکری زواردهی، «کاوشی پیرامون فرزندان امام حسن عسکری علیه السلام و اعتبار سنجی یک امامزاده منسوب به ایشان» به قلم آقایان: محمد مهدی صمصامی، سید حسن قاضوی و مرتضی حسن پور و «بازخوانی عوامل پیدایش و انحطاط انشعابات انحرافی شیعه در غیبت صغری» می باشد.

چهل و دومین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتیازی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم (بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام) با قیمت 3500 تومان عرضه شده است.

علاقمندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه آمار، مرکز تخصصی مهدویت، دفتر فصلنامه انتظار موعود مراجعه کرده و یا با شماه تلفن: 37841661-025 تماس بگیرند.

ضمناً پایگاه اطلاع رسانی نشریه به نشانی: www.entizar.ir در دسترس دانش پژوهان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha