شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید علی عماد

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه، در آستانه هفته پژوهش به تشریح فعالیت های یکساله این معاونت پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، در تشریح فعالیت های یک ساله معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: این معاونت در راستای اهداف و وظایف ستادی خود در سال های 92 و 93  فعالیت ها و برنامه های متنوعی را به انجام رسانیده است که از جمله آن در حوزه مطالعات پژوهش بوده است.

وی به اجرای کلان طرح "نیازسنجی پژوهشی دانش های حوزوی" اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در راستای جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه های ملی و همچنین شناسایی مسائل واقعی کشور و نظام جهت معرفی به جامعه علمی در حال انجام است.

*شناسایی 114 هزار موضوع پژوهشی

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: کتاب "اولویت های پژوهشی دانش فقه" با 1014 عنوان موضوع پژوهشی شناسایی شده و به چاپ رسیده و بیش از 7000 عنوان پژوهشی در دانش های گوناگون دینی از جمله فقه، روانشناسی اسلامی، تعلیم و تربیت، اقتصاد اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، ادبیات داستانی و ... شناسایی و آماده انتشار در سال جاری است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: طراحی الگوی نیازسنجی تکالیف پژوهشی طلاب سطح، در دو دانش فقه و ادبیات عرب، در سه واحد آموزشی در سال جاری به صورت آزمایشی در حال اجراست.

وی ابراز داشت: برگزاری سلسله نشست های تخصصی سیاستگذاری پژوهشی، شناسایی 98 عامل توسعه و 28 مانع توسعه در حوزه های علمیه و تعریف 45 راهکار برای تقویت و رفع آن با مشارکت مدیران حوزه های علمیه استان ها، مدیران، کارشناسان و برخی از صاحب نظران حوزوی و تهیه و تدوین مرحله اول مدل استاندارد نظام جامع ارزیابی پژوهش، برخی از فعالیت های این معاونت بوده است.

*کتابخانه ای تخصصی با 3000 عنوان کتاب

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به این که اکنون حدود 3000 عنوان کتاب تخصصی در کتابخانه موجود است، افزود: تجهیز و بروز رسانی منابع علمی اولین کتابخانۀ تخصصی پژوهش و پیراپژوهش با خریداری بیش از 1000 جلد کتاب و فهرست نویسی و چکیده نویسی آن در سال 92 و 93 و تدوین فرهنگ واژگان پژوهش با تعریف 100 واژه پرکاربرد از دیگر فعالیت های این معاونت بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در ادامه به تبیین برنامه های این معانت در حوزه اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش پرداخت و خاطرنشان ساخت: یکی از این برنامه ها، برگزاری جشنواره علامه حلی است که به منظور تشویق طلاب جوان به أمر تحقیق و پژوهش از سال 1378 فعالیت خود را آغاز نمود.

*حضور 8 هزار طلبه خواهر و برادر در جشنواره علامه حلی(ره)

وی ادامه داد: 8450 طلبه خواهر و برادر از سراسر کشور در آخرین دوره این جشنواره با ارائه مقاله، شرکت نمودند که در اردیبهشت سال جاری از 25 نفر از برگزیدگان و 50 نفر از شایستگان تقدیر این دوره تجلیل به عمل آمد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه یادآور شد: طراحی، پیاده سازی و راه اندازی سامانه اطلاعات کتابخانه های حوزه های علمیه کشور، تکمیل اطلاعات 280 کتابخانه حوزه‌های علمیه، خرید قریب به 20 میلیارد ریال کتاب و منابع علمی و اهداء به کتابخانه های حوزوی در سال 1392، تجهیز بیش از 200 کتابخانه حوزوی در سراسر کشور به سامانه مدیریت منابع کتابخانه ای«کاوش»، برگزاری کارگاه آموزش پژوهش به مدت 72 ساعت آموزشی در راستای دانش افزایی معاونان و اساتید پژوهش، حمایت از برگزاری جشنواره علامه حلی در استان های قم، اصفهان، تهران، همدان، کرمان، فارس و برنامه ریزی جهت توسعه در سایر استان ها و تشکیل دبیرخانه استانی جشنواره در استان های آذربایجان شرقی و یزد در سال جاری و تدوین، انتشار و توزیع 18 شماره فصلنامه علمی فرهنگی «رهنامه پژوهش» ویژه طلاب  و اساتید حوزه  های علمیه سراسر کشور از جمله این برنامه ها می‌باشد.

*نگاهی به برنامه ها در حوزه پژوهش

حجت الاسلام والمسلمین عماد همچنین به تبیین 10 برنامه معاونت پژوهش پرداخت و گفت: همایش کتاب سال حوزه از بزرگترین رخدادهای علمی حوزه است که از سال 1378 فعالیت خود را در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه آغاز و در سال 1392 پانزدهمین دوره این همایش برگزار و از آثار برتر طی مراسمی با سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی و آیت‌الله حسینی بوشهری تجلیل شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره از صاحبان یازده اثر برگزیده، 15 اثر شایسته تقدیر و 16 اثر تحسین شده، تجلیل به عمل آمد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  تصریح کرد: تنظیم و انتشار خلاصه نشست های علمی حوزه علوم دین با عنوان "نمایه" در 3 مجلد، گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی در شهر مقدس قم با هدف ایجاد زمینه ارتباط میان مسئولین نشریات علمی حوزوی، ارائه طرح وضعیت شناسی نشریات، بررسی سند چشم انداز پنج ساله نشریات علمی حوزوی و بیان سیاست و عملکرد حوزه در عرصه نشریات از برنامه های ما بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهار داشت: از دیگر فعالیت ها، شناسایی و نمایه سازی نشریات علمی در حوزه دین و ارسال آن به مراکز علمی پژوهشی فعال با هدف ارتباط پژوهشگران با نشریات موجود و ارتقای رتبه نشریات بوده که تا کنون 238 نشریه در حوزه دین و 118 نشریه در حوزه علمیه شناسایی شده که قریب به 230 نمونه از آنها نمایه سازی شده اند.

وی افزود: لازم به ذکر است تاکنون 24 شماره نمایه با تیراژ 1200 نسخه به صورت فصلنامه چاپ شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: برگزاری دو نشست هم اندیشی مسئولان و مدیران مراکز پژوهشی با حضور مدیر حوزه های علمیه، وضعیت شناسی آثار رسیده به 10 دوره همایش کتاب سال حوزه در 16 گروه علمی و قابل انتشار در قالب 14 کتاب، تشکیل اتاق فکر انجمن های علمی حوزه با حکم مدیر حوزه های علمیه از جمله برنامه‌های اجراء شده است.

وی افزود: تشکیل شورای انجمن های علمی حوزه، حمایت از فعالیت ها و برنامه های  16 انجمن علمی حوزوی و فعال و راه اندازی و دریافت مجوز 5 انجمن علمی جدید فلسفه اسلامی، زبان و ترجمه، منطق و دانش های همگن، رسانه و ارتباطات و تبلیغ و فقه اسلامی و بازدیدهای دوره ای از مراکز و حوزه های علمیه استان ها توسط معاون پژوهش و مسئولین از دیگر فعالیت‌های انجام شده می باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha