جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جوادی آملی

حوزه / آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود به مراسم نشست «علمي بررسي نقش حوزه و دانشگاه در موضوع تحول در علوم انساني» و آیین رونمایی از چهل اثر پژوهشی جدید معظم له، بیان داشتند: تحول علم دشوار است ولی تحول عالم دشوارتر است. حوزه منزه و دانشگاه مبرا جامعه را اسلامی خواهد کرد.

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، همزمان با گرامیداشت شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح، آئین رونمایی از چهل اثر جدید آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی امروز، 25 آذر در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیام خود به این مراسم که همزمان با نشست «علمي بررسي نقش حوزه و دانشگاه در موضوع تحول در علوم انساني» و با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان دانشگاه و حوزه برگزار شده بود، بیان داشتند: حوزه منزه و دانشگاه مبرا جامعه را اسلامی خواهد کرد.

معظم‌له در این پیام اظهار داشتند: جریان تحول در علوم انسانی بدون انسان‌شناسی ممکن نیست. اهمیت این مطلب را بارها عده‌ای از صاحب‌نظران گفته‌اند و همه ما هم شنیده‌ایم.

کسانی که زمینی فکر می‌کنند، مبانی را از نظام آسمانی نمی‌گیرند و یا به نظام آسمانی معتقد نیستند و قهراً راه علمی نخواهند داشت. آن مبانی آزادی سلامت حقوقی و امثال ذلک است که کلیدواژه‌های مسائل حقوقی است و راه علمی برای افراد با دیدگاه‌ زمینی ندارد.

عدل، شاه‌‌کلید همه چیز است که مفهومش روشن و شفاف است. تا اینجا هیچ اختلاف نظری بین صاحب‌نظران نیست اما از این به بعد تفاوت‌ها بروز پیدا می‌کند و آن اینکه جای اشیا و اشخاص کجاست.

ایشان ادامه دادند: علوم وحیانی معتقدند که جای اشیا را اشیاء‌آفرین و جای انسان را انسا‌ن‌آفرین مشخص می‌کند. آن‌ها که علوم وحیانی را باور ندارند، جای اشخاص را خودشان تشخیص می‌دهند، خودمحور، خودمدار و هواپرست هستند. هوای هر کسی و نظر هر کسی با خصوصیات روانی خودش هماهنگ است و با خصوصیات دیگران هماهنگی ندارد. ولی اگر مبانی وحیانی را پذیرفتیم، مبانی را از آن منبع می‌گیریم که قرآن و عترت است. مبانی کلمات، خدای سبحان است. که مبانی را از آن منبع می‌گیریم.

شناخت علوم انسانی بدون شناخت انسان ممکن نیست، شناخت انسان بدون معرفی انسان‌آفرین ممکن نیست؛ بنابراین بهترین کار این است که بدانیم انسان کیست.

معظم له همزمانی سامان پذیرفتن تدوین علم بر مبنای مسائل دینی و تحول عالمان و متعلمان را مهم دانستند و اظهار داشتند: تحول در علوم انسانی در دو مرحله باید سامان بپذیرد؛ یکی تدوین علم بر مبانی مسائل دینی و دیگری تحول عالمان، متعلمان، حوزویان و دانشگاهیان یعنی تحول خود انسان.

ضرورت تحول در حوزویان و دانشگاهیان

اگر علوم انسانی متحول شود اما انسان متحول نشود بلکه گیاهی فکر کند و زندگی کند، حیوانی فکر کند و زندگی کند، هرگز علم انسانی سودمند و نافع نخواهد بود. الان برای اینکه نظام اسلامی ثمربخش باشد، باید جامعه چهره تمدن خود را بازیابد. این دو عقبه که یکی سخت و یکی سخت‌تر است را باید طی کرد، یکی تحول در علوم انسانی و یکی تحول در حوزویان و دانشگاهیان.

تحول در علوم انسانی و تحول در مسلمانان را باید طی کرد تا مسلمان متحول نشود، تحول علم هم سودآور نیست، زیرا علم یک سلسله مفاهیم اصولی و ذهنی است و تا به باور ننشیند، آن امانت الهی ظهور نمی‌یابد.

ایشان ادامه دادند: مرحوم بوعلی از افراد نادر جهان علم و دانش است و در پیوند روح و بدن انسان قصیده بلندی دارد که نشانه صعوبت آن است. آن معنای دقیق که بوعلی‌ها را متحیر کرده است، مقبول همه ماست و برای همه ما لازم است. تحول علم دشوار است ولی تحول عالم دشوارتر است. حوزه منزه و دانشگاه مبرا جامعه را اسلامی خواهد کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha