جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای

حوزه/ آیین رونمایی از کتاب فلسفه سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای امشب با حضور آیت الله حسینی بوشهری، استاد رشاد و صاحب نظران حوزوی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در ابتدای این مراسم، ایزدهی گفت: گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه  کتاب را تولید کرده است و در مدت فعالیت خود آثار گرانمایه متعددی را به میراث اندیشه سیاسی افزوده است.

وی افزود: پژوهشکده نظام های اسلامی دارای5 گروه تخصصی است؛ در این گروه تخصصی اساتید برجسته حوزه که دارای سبقه دانشگاهی نیز هستند حضور دارند.

ایزدهی خاطرنشان کرد: اساتیدی که در این گروه فعالیت دارند از برجسته ترین اساتید علوم سیاسی و علوم اجتماعی و اساتید سطوح عالی حوزه هستند.

عضو گروه اندیشه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای، یک ایده ای به دنبال انتشار اندیشه سیاسی جامعی از ایشان بود؛ در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین مهاجر نیا این حرکت را آغاز کردند و پس از نقد و نظرهای فراوان این کار به ثمر رسید.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام مهاجر نیا، گفت: حکیم فارابی و ابوعلی سینا تعریف حقیقی را غیر ممکن دانستند و آخوند خراسانی نیز که اشیا را در دایره علم الهی دانستند.

وی افزود: فلسفه سیاسی موضوع مباحث افلاطون در جمهوریت، ارسطو درسیاست، فارابی در اهل مدینه فاضله و آیت الله العظمی خامنه ای در حدیث ولایت است.

      مسئول  دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: این کتاب محصول تلاش گوناگون در پنج حوزه معرفت سیاسی از جمله فلسفه، فقه، جامعه شناسی و علم و روابط بین الملل تدوین شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام میر احمدی، رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیر گفت: اکنون در پنجمین دوره این انجمن هستیم و شرایط مطلوبی برای محققان عرصه سیاسی ایجاد شده است، اعضای این انجمن در پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلفی حضور داشته ولی با هم همکاری نیز دارند.

رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، انجمن مطالعاتی سیاسی حوزه در برگزاری نشست‌ها، جشنواره‌ها ظرفیت‌ها بسیاری خوبی داشته و می‌توان از اینها استفاده کرد.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره امام خمینی(ره) در فلسفه سیاسی برگزار شد که به نوبه خود کار خوبی بود؛ در مورد اخیر نیز  انجمن توانست کمک خوبی به کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی داشته باشد.

در ادامه علیرضا صدرا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز گفت: بحث از اندیشه سیاسی یک حاکم بحث خاصی است.

وی افزود: حکمت آمیزی و حکمت آفرینی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است، این انقلاب شعور و شور خیز است، اگر شعور نباشد تکفیری به وجود می‌آید،  اگر شور نباشد روم باستان می‌شود، در حالی که اسلام ما دارای حکمت است.

صدرا با بیان این‌که ‌اکنون عربستان مدعی اسلام ناب است، بیان دشت: آنها تنها پوست اسلام را گرفتند، در حالی که هسته‌ای اسلام تحول ایجاد می‌کند، معادلات و مناسبات را بهم می‌زند وگرنه اسلام عربستان که مشخص است، اگر می‌گوییم اسلام منظورمان اسلام همراه هسته است.

در ادامه این مراسم آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزههای علمیه نیز درسخنانی گفت: پرداختن به شخصیت مقام معظم رهبری یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در پژوهش ها به آن توجه کرد.

وی افزود: بدون مبالغه بر این باورم که آیت الله العظمی خامنه ای از شخصیت های کم نظیر دوران ماست و شاید بتوان گفت که در ابعادی شخصیت بی نظیر تاریخ معاصر ماست.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: به تعبیر امام علی (ع) این پرچم را کسی نمی تواند بردارد مگر کسی که هوشمند و صابر و پشتکار است که این دو ویژگی در وجود ایشان کاملا قابل مشاهده است.

استاد علی اکبر رشاد سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی گفت: یک دهه است که انتظار تولید این اثر را داریم که این کار یک کار عظیم است.

وی افزود: در یک مرحله 100 جلد فیش های پژوهشی این اثر گردآوری شد و تمام مباحث مقام معظم در این حوزه مورد بررسی واقع شد

خاطرنشان کرد: برخی از جهات وجوه مقام معظم رهبری ناشناخته مانده است و حضرت امام نیز چنین بودند که بیشتر بعد سیاسی ایشان برجسته شد، ولی ایشان شخصیتی ذو ابعاد بودند.

گفتنی است در پایان این مراسم، مراسم رونمایی از کتاب فلسفه سیاسی آیت الله العظمی خامنه ای برگزار و حضار از نمایشگاه آثار این پژوهشگاه بازدید کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha