پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن مهاجرنیا

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: بحث امنیت و عدالت دو عنصر کلیدی در اندیشه سیاسی اسلامی مقام معظم رهبری است؛ ایشان روی این دو موضوع در اجتماع اسلامی تاکید دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  مهاجر نیا،  مولف کتاب «فلسفه سیاسی آیت الله  العظمی خامنه»، شب گذشته  در مراسم رونمایی از این کتاب در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم، گفت: فلسفه سیاسی موضوع مباحث افلاطون در «جمهوریت»، ارسطو در «سیاست»، فارابی در «اهل مدینه فاضله» و آیت الله العظمی خامنه ای در «حدیث ولایت» است.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا گفت: این کتاب محصول تلاش گوناگون در پنج حوزه معرفت سیاسی از جمله فلسفه، فقه، جامعه شناسی و روابط بین الملل تدوین شده است.

مسئول دبیرخانه  انجمن های علمی حوزه خاطرنشان کرد: آیین اندیشه، اولین بخش این کتاب است که به موضوع فلسفه سیاسی می پردازد؛ مهمترین بحث فلسفه سیاسی اسلامی، بحث مبانی فلسفه سیاسی است.

وی افزود: فصل دیگر «آیین اجتماع» است که به مباحثی که شالوده جامعه اسلامی است اشاره می کند؛ بسیاری از عناوین فلسفه سیاسی در این اثر بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا گفت: فلاسفه گذشته بیشتر غایت گرا بودند و همه چیز را با سعادت تعریف می کردند؛ در فلسفه مدرن این نگاه دیگر مورد بحث نیست؛ فلسفه اسلامی بر اساس قانون شریعت بنا شده است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه خاطرنشان کرد: بحث امنیت و عدالت دو عنصر کلیدی در اندیشه سیاسی اسلامی و مقام معظم رهبری است؛ مقام معظم رهبری روی این دو موضوع در اجتماع اسلامی تاکید دارند.

وی افزود: آیین شهروندی بخش دیگری از این کتاب است؛ باید گفت که فلاسفه قدیم ما همگی وقتی وارد بحث می شوند، ابتدا به بحث شهریاری می پردازند و بعد به مردم می پردازند، ولی در دیدگاه مقام معظم رهبری ایشان در ابتدا حکومت اسلامی را دارای دو رکن می دانند که همان مردم و دین است و به همین منظور مردم اول باید بحث می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا گفت: هویت شهروندی با انقلاب اسلامی زاده شد و پیش از آن در ایران مطرح نبود و مقام معظم رهبری به این مطلب اهمیت بسیاری می دهند؛ ایشان در بحث شهریاری نیز ابتدا به نگاه قدرت می نگرند؛ مشروعیت، نظم و نظام ولایی و مردم سالاری دینی از مباحثی است که در این حوزه بحث شده است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه خاطرنشان کرد: در پایان نیز به بحث سعادت اشاره شده است؛ بحث «غایت گرایی» در اندیشه مقام معظم رهبری بسیار کارکردی و کاربردی است؛ اولین بخشی که در ذیل آن آمده است، بحث حیات طیبه، سعادت، کمال، فضیلت، خیر و... آمده است.

وی افزود: در مجموع باید گفت که جامعیت و استناد تام به منبع شفاهی وحی و حضور بسیار بسیار کم رنگ مولف در این کتاب از ویژگی های این کتاب است؛ این کار پر استناد است، ولی بر اساس یک چارچوب خاص کار انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha