جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عماد

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: مهمترین کارکردی که سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در عرصه پژوهش دارد، ایجاد همگرایی در دستگاه های علمی کشور و ایجاد یک بسته سیاستی جامع است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه،صبح امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه که درسالن جلسات معاونت پژوهش برگزار شدگفت:  تبیین سیاست های کلان عرصه علم و فن آوری از سوی رهبرمعظم  انقلاب در سال جدید ، هفته پژوهش را نسبت به ساله‌ای دیگر متفاوت کرده و این سیاست ها از جانب معظم له به عرصه های مختلف اعلام شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: با صدور این سند، شاهد یک نظام تراز و استاندارد در این عرصه  خواهیم بود و قطعا ابلاغ این سیاست ها هم در تسریع و هم در تصحیح کار و فراهم آمدن زمینه های بهتر برای نتیجه گیری های مناسبت کارآمد خواهد بود.

وی ادامه داد: از هفته پژوهش سال گذشته تا کنون در بخش های مختلف موفقیت‌هایی به دست آمده است و در بخش زیرساخت ها، کارگاه های کارآمد آموزشی زیربنایی برای روش های پژوهشی ویژه مدیران واساتید برگزار کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان کرد: در بخش کتابخانه ها، نظام پایه و استاندارد کتاب های سطح یک حوزه های علمیه انجام و کنترل شد و اکنون نیز مسیر رفع نقص خود را طی می کند.

وی افزود: در بخش نیازسنجی پژوهشی کارهای مناسبی انجام شده است که پنج اثر آن در همایش کتاب سال حوزه که در دهه اول بهمن برگزار می شود خواهد بود، که این نیازسنجی ها در عرصه های مختلفی ازجمله علوم انسانی و روانشناسی، ادبیات، قرآن و... است.

*برگزاری500نشست علمی در هر نیم سال

معاون پژوهش حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر نهادها و دستگاه های پژوهشی حوزه فعالیت چشمگیری داشتند و برنامه هایی را با موضوعات مناسب  برگزار کردند که نتایج آن را در گزیده نشست های علمی مشاهده خواهد شد  و در هر نیم سال 500 نشست علمی برگزار می شود که نیمی از آنها را بازتاب می دهیم.

وی افزود: در بخش کتابخانه ها فعالیت خوبی انجام شده است، ضمن اینکه کتابخانه دیجیتال کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) در این حوزه فعال شده است وفعالیت های خوبی برای همرسایی با کتابخانه های دیجیتال دیگر انجام شده است؛ و همچنین ایجاد بخش پژوهش و علم پژوهشی کتابخانه آیت الله حائری از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: تمام منابعی که در این کتابخانه گردآوری شده است، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی محتوا شده است که یک پژوهشگر به راحتی می تواند به موضوع مورد نظرش دست پیدا کند؛ این کار یک کار مهم برای پرونده سازی پژوهشی پژوهشگران است.

معاون پژوهش حوزه  های علمیه خاطرنشان کرد: درجهت گسترش فعالیت پژوهشی و نشریات پژوهشی با کمک شورای اعطای امتیازات علمی در سال گذشته چند پژوهشکده و چند مجله و انجمن علمی مجوز فعالیت گرفت که در این رابطه 5انجمن جدید تا پایان سال فعال خواهند شد.

وی همچنین تصریح کرد: در حوزه پژوهش،سه فعالیت بزرگ در عرصه ملی انجام می شود که نخست، عرصه دانشنامه های برخط است قرار است این پژوهش ها در اختیار آحاد اهل علم قرار بگیرند؛ دیگری بانک های اطلاعاتی سامانه یافته همگرا و دیگری کتابخانه های دیجیتال و مجازی و رقمی است که این سه کار نقش مهمی در توسعه پژوهش ها در سطح کشور دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: مهمترین کارکردی که این سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری دارد، ایجاد همگرایی در دستگاه های علمی کشور و ایجاد یک بسته سیاستی جامع است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این سند ناظر به شش بخش است که اگر این کار در برنامه های آتی مراکز تولید علم قرار بگیرد اتفاق بسیار خوبی خواهد افتاد به خصوص اینکه در زمان خوبی این سیاست ها ابلاغ شدچرا که در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه کشور است.

*بخش تخصصی پایان نامه های حوزوی کتابخانه آیت الله حائری (ره)

وی تصریح کرد: پنج سال است که بخش تخصصی پایان نامه های حوزوی در کتابخانه آیت الله حائری تاسیس شده است که بیش از 95درصد پایان نامه حوزوی که در چرخه اعتبار سنجی حوزه های علمی داوری شده است در این کتابخانه وجود دارد و چکیده آن هم آماده شده است که به زودی در سه جلد منتشر خواهد شد که این سه جلد کمک زیادی به توسعه این حوزه خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: برای مراجعه و دریافت متن کامل پایان نامه با سه معضل مواجه هستیم؛ نخست، حقوق نگارنده پایان نامه است؛ دوم حقوق دستگاه عمومی که این دانش پژوه را حمایت کرده است؛ سوم هم رعایت امانت و نظام کنترل امانت در استنادات علمی است که این سه مساله در حوزه اخلاقی علم و پژوهش بسیار مهم است.

وی افزود: سه مرکز در کشورمجوز علمی صادر می کنند؛ کمیسیون نشریات وزارت علوم برای دانشگاه ها، کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای دانشگاه های تابعه خود و کمیسیون اعطای امتیازات و مجوز حوزه های علمیه که این کار را برای حوزه انجام می دهد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: 120نشریه حوزوی در چهار عنوان فعالیت می کنند که این تقسیمات عنوانی ویژه حوزه های علمیه با هم متفاوت است که از جمله این عناوین می توان به علمی - پژوهشی ، علمی ترویجی و علمی تخصصی و علمی اطلاع رسانی اشاره کرد.

وی درپایان تصریح کرد: مجموعا حدود 145مرکز پژوهشی فعال در حوزه داریم که جمعی از آنها در شناسه مراکز پژوهشی حوزه های علمیه ثبت شده است و نظام کار در حوزه های علمیه این است که ما هیچ دستگاه پژوهشی وابسته نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha