جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام الویری

حوزه/ نشست علمی تاریخ نگاری اسلامی از نگاه مستشرقان از( دوره روزنتال تا رابینسون ) با حضور پژوهشگران و محققین حوزه ودانشگاه درسالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست علمی تاریخ نگاری اسلامی از نگاه مستشرقان گفت: محققین حوزوی برای رونق بخشیدن بهتر به پژوهش های خود، از تجربیات محققین و پژوهشگران مستشرقینی  مانند روزنتال و رابینسون غافل نباشند و آثار علمی  این نویسندگان  را هم رصد کنند.

وی ادامه داد: مطالعات مستشرقین جنبه وسیعی را در برمی گیرد شاید کمتر موضوعی در سطح جامعه اسلامی باشد که مستشرقین با آن نپرداخته باشند و تاریخ نگاری مسلمانان یکی ازآن دسته موضوعاتی است که محققین شرقی به آن علاقه مند بوده و درباره آن به تحقیق پرداخته اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) خاطر نشان ساخت: روزنتال یکی  از نویسندگان و محققین غربی در قرن 19 می باشد که آثاری دارد و یکی ازآن آثار کتاب«تاریخ نگاری مسلمانان» است.

حجت الاسلام والمسلمین الویری دلیل گزینش این کتاب را شناخته بودن این کتاب در بین محققین و در دست رس بودن آن عنوان کرد و افزود:  این تاریخ نگارآلمانی در حقیقت نماینده دو دوره شاخص و ممتاز از فعالیت استشراقی و با یک رویکرد حقیقت طلبانه و یک پارچه است.

وی گفت:  رابینسون انگلیسی هم، دومین نویسنده شرقی است که بر روی تاریخ  مسلمانان مطالعات و تحقیقات فراوانی کرد. اثر این نویسنده مربوط به وقایع  به فاصله بعد از جنگ جهانی و  انفجار  در برج دو قلو در آمریکا است و دلیل انتخاب این کتاب،  متفاوت بودن دو جریان از فعالیت مستشرقین است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)  در ادامه به بررسی این دو   جریان و مقایسه آنها پرداخت و خاطر نشان ساخت: عنوان کتاب روزنتال، تاریخ نگاری مسلمانان و نام کتاب رابینسون، تاریخ نگاری اسلامی است. دیدگاه این دو نویسنده با هم تفاوت دارد به دلیل اینکه روزنتال اسلام را یک دین آسمانی نمی داند و برگرفته ازنگاه جامعه می داند و آن هم به دلیل قوت گرفتن فکر نگاه اجتماعی بر مباحث تاریخی بود. او می گوید اسلام یعنی دینی که مسلمانان دارند نه اینکه اسلام یک دین آسمانی باشد.

  حجت الاسلام والمسلمین  الویری گفت: ولی  رابینسون برخلاف روزنتال می گوید، اسلام دینی است که مسلمانان دارند و اعتراف دارد که اسلام دین آسمانی است و این اعتراف از یک جریان فکری حکایت می کند  و آن هم این است که غربی ها قبول دارند که آنچه نزد مسلمانان است متأثر از دین آسمانی است، نه ساخته و پرداخته ذهن مسلمانان.

این استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به مقایسه دوم نیز اشاره کرد و ابراز داشت: از منظرشناختی کتاب روزنتال واکنشی به عطش جامعه در مورد تاریخ مسلمانان است. رابینسون می گوید تاریخ نگاری صرفا انعکاس وقایع است. تاریخ بیان حقیقت نمی کند. تاریخ نگار کارش توضیح دادن رفتار پیامبر(ص) است نه خلق حقیقت، تنها حرف حقیقت را بازگو می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha