شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه باید مباحثات طلبگی را به یک سنت عقل جمعی حوزوی نسبت به مسائل روز تبدیل کند و نسبت به مشکلات امروز جهان اسلام تک به تک مباحثه طلبگی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد حسن رحیم پور ازغدی در هشتمین نشست از سلسله نشست های"طلبه تراز انقلاب اسلامی" درمدرسه علمیه حقانی قم که با موضوع "حوزه و اهداف انقلاب اسلامی" برگزار شد، اظهار داشت: دوره ای که شما طلاب جوان در آن به سر می برید، مهم ترین دوران زندگی شماست که باید قدر تک تک ساعت ها، روزها و هفته های آن را دانسته و برای آن برنامه اعم از حوزوی و غیرحوزوی داشته باشید.

وی با بیان این مطلب که من گاهی نگران این موضوع می شوم که نکند از لحاظ کیفی عقب رفت داشته باشیم، ابراز داشت: امروز از لحاظ کمی و تعدد طلاب پیشرفت داشته ایم  و طلاب از امکانات خوبی برخوردار هستند که باید در این راستا تلاش کرده و با جدیت به أمر تحصیل بپردازید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از پیشرفت های کیفی در سطوح آموزشی و پژوهشی حوزه، خاطرنشان ساخت: امروز خلأهایی وجود دارد که برخی در حال پرشدن است؛ اما برخی از آنها همانند سؤالات و شبهات روز بر زمین مانده که فضلای حوزه باید به آن پرداخته و آن را رفع نمایند.

طلبه تراز انقلاب باید پرتلاش باشد

این محقق و پژوهشگر پرکاری طلاب را یکی از ضروریات این عرصه دانست و گفت: طلبه طراز انقلاب باید پرتلاش بوده و حداقل 12 ساعت در روز به تحصیل و مطالعه در موضوعات مهم و کاربردی بپردازد که اگر به 15 ساعت تغییر یابد، بسیار عالی است.

استاد ازغدی با بیان این مطلب که شیعه برای نخستین بار در عصر غیبت حکومتی تشکیل داده که مؤسس آن یک مجتهد و مرجع تقلید بوده است، تصریح کرد: ما در تاریخ شیعه چنین چیزی نداشته و باید بگوییم که در تاریخ بشر چنین موضوعی وجود ندارد که رهبران دینی بتوانند مستقل، حکومتی را تشکیل دهند و موفق باشند.

وی با تأکید بر این مطلب که طلبگی در این روزگار از هر دوره دیگری بیشتر کار و زحمت می طلبد، بیان داشت:  حوزه شیعه در هیچ دوره ای به این اندازه دوست و دشمن نداشته است؛ چراکه به این مقدار جدی نبوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به طلاب گفت: شما عزیزان باید با سؤال به سراغ قرآن و حدیث بروید تا بتوانید کشفیات داشته باشید.

این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: حوزه علمیه باید مباحثات طلبگی را به یک سنت عقل جمعی حوزوی نسبت به مسائل روز تبدیل کند.

استاد ازغدی در پایان ابراز داشت: امروز کار فردی لازم؛ ولی کافی نیست؛ چراکه باید نسبت به مشکلات امروز جهان اسلام تک به تک مباحثه طلبگی بشود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha