شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مکارم

حوزه/اکنون روحانیون در مراکز حساس، دانشگاه ها و وزارتخانه‌ها مشغول به خدمت هستند که این از برکات جمهوری اسلامی است همه با هم تلاش کنیم تا در تمام زمینه‌ها در مسیر اسلام حرکت کنیم و به خودکفایی لازم برسیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از ظهرامروز، در دیدار جمعی از مسؤولان حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی با اشاره به روایتی گفتند:: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «کسی که دنیا را به سبب آخرت و آخرت را به سبب دنیا ترک کند از ما نیست»، دیدگاه اسلام درباره زندگی بشر در این روایت منعکس شده است، اسلام برای حفظ دنیا و آخرت بشر چنین نظرجامعی دارد؛ البته نه این‌که هر دو مستقل باشند.

ایشان افزودند: دنیا ابزاری برای رسیدن به آخرت آباد است، از این‌رو باید تمام مسائل مربوط به زندگی بشر از نظر مادی را تحت نظر داشته باشیم تا بتوانیم به وسیله آن جنبه‌های معنوی را اداره کنیم؛ در فقه اسلام، برای تمام مسائل مربوط به زندگی بشر دستور آمده است، در حالی که در قوانین بشری نسبت به چنین موضوعاتی اشاراتی نشده است.

معظّم له با بیان این‌که قرآن قانون اساسی زندگی بشر است، اظهار داشتند: قرآن حتی درباره نشستن فرد در مجلس و طریقه صحبت کردن بانوان نیز مطالبی را گفته است و این نشان می‌دهد که اسلام تمام مسائل کلی و جزئی را در نظر گرفته است؛ آیا می‌شود که چنین آئینی درباره مسائلی مانند کشاورزی و... دستور جامعی نداشته باشد.

ایشان ادامه دادند: روایات زیادی درباره مسائل کشاورزی آمده است ، حتی در روایت آمده که ثواب کاشت درخت در نامه اعمال افراد نوشته می‌شود، امیرمؤمنان حضرت علی(ع) نیز خود به کشاورزی، آبیاری زمین و کاشت درخت می‌پرداختند و این برای همه ما درس است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که زندگی اهل‌بیت(علیه السلام) برای ما سرمشق است، بیان داشتند: اگردر شرایط فعلی هر ملتی نیازمند بیگانه باشد، مجبور است به آنها امتیاز بدهد، باید در تمام قسمت‌ها به ویژه کشاورزی به خود کفایی برسیم.

*لزوم مدیریت صحیح دربخش کشاورزی

معظم له یادآور شدند: آب و زمین فراوان داریم ولی مدیریت کامل نداریم، ‌اگر مدیریت صحیح شود در مسائل کشاورزی به هیچ کس نیازی نخواهیم داشت و می‌توانیم حتی در بخش‌های مختلف صادر کننده باشیم، کشور ما چهار فصل است که در طول سال در نقاط مختلف آن محصول وجود دارد.

ایشان با تأکید بر این‌‌که امروزه کشاورزی سنتی جواب نمی‌دهد و باید به مکانیزه تبدیل شود، اظهار داشتند: شما آقایان نیز باید کشاورزان را متوجه کنید که کشاورزی عبادت است یکی از بهترین عبادت‌ها مسائل مربوط به کشاورزی است، باید به این افراد توجه داد که آلوده احتکار نشوند، حقوق همسایه‌های خود را ضایع نکنند و سر موقع به وعده‌های خود عمل کنند، اگر این‌ها رعایت شود همه چیز درست می‌شود.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی تأکید کردند: تفاوت ما با دنیای امروز این است که دین اسلام در کنار توجه به مسائل مادی و دنیایی ، به مسائل اخلاقی نیز اهمیت داده است، یعنی تجارت،‌ قضاوت، زارعت و دیگر مسائل ما بدون اخلاق نیست، تمام احکام دنیای مادی ما با احکام اخلاقی آمیخته است و بی قید و شرط نیست، ‌در عین این‌که می‌گوییم تجارت آزاد، در کنار آن مسائل اخلاقی را نیز بیان می‌کنیم.

*اسلام، جمهوریت نظام را نیز تامین می کند

ایشان اظهار داشتند: شما آقایان حافظ مسائل اخلاقی هستید، آن را تضمین و اداره می‌کنید؛ وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی یعنی جمهوریت با اسلام آمیخته شده است، تمام وزارتخانه و شؤون آن با اسلام آمیخته‌ است و چه ابتکار خوبی است که در تمام وزارتخانه‌ها گروهی از روحانیان به مسائل اخلاقی نظارت کرده و مسائل فرهنگی را پاسداری می‌کند، این ابتکار خوبی است و اسلامیت جمهوریت را در تمام بخش‌ها تضمین می‌کند.

معظم له افزودند: به برکت نظام جمهوری اسلامی این اختیار به ما داده شده است که این‌گونه باشد، در حالی که در

 

سابق مشاوران آمریکایی‌ در وزارتخانه‌های مختلف ناظر بودند و با منافع خودشان همه چیز را می‌آمیختند و اکنون

روحانیان در مراکز حساس، دانشگاه ها و وزارتخانه‌ها هستند، این از برکات جمهوری اسلامی است، حالا باید کاری کرد که ما در تمام زمینه‌ها در مسیر اسلام حرکت کنیم و خودکفا شویم.

معظّم له در پایان تأکید کردند: شما باید همه مسؤولان به ویژه وزارتخانه‌ها را متوجه مسؤولیت سنگینشان کنید و کاری کنید که ما در تمام قسمت‌ها به ویژه کشاورزی روی پای خود بایستیم و آبروی اسلام و مسلمانان شویم تا جهانیان بگویند که جمهوری اسلامی ایران چنین خدمتی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha