جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر تبیین و نشان دادن زیبایی های نماز از طریق هنر برای جوانان گفتند: اگر کسی لذت نماز را بچشد، لذت های دیگر را نمی پسندد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید، ظهر امروز در جمع دست‌اندرکاران جشنواره نماز و نیایش، با تسلیت ارتحال آیت الله انصاری شیرازی، گفتند: صرف نعماتی که خداوند به انسان می دهد، واجب است.

ایشان افزودند:در حوزه هنر و وظیفه انسان نسبت به استعدادهای درونی باید گفت که برخی از مسایل کسبی نیست و انسان گمان می برد که خودش آن را کسب کرده است، در حالی که هر توفیقی که نصیب انسان شود از خداست.

حضرت آیت الله  جوادی آملی بیان کردند: ممکن است کسی اسلامی حرف بزند، اما قارونی فکر کند؛ مثل اینکه یک عالم بگوید که من هرچه دارم به مدد زحمات خودم است؛ این شخص شاید عالم اسلامی باشد، ولی قارونی صبحت می کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: کمالات کسبی ممکن است او را فریب بدهد، ولی کمالات هنری از جمله خوش آهنگی و خوش ذوقی، کسبی نیست.

ایشان افزودند: کمالاتی که به انسان داده شده است، مسئو لیتی مضاعف را به بار می آورد؛ در این بین ائمه (ع) ما را به پرداخت زکات این نعمات سوق داده اند که از آن جمله می توان به زکات جمال که عفاف است و زکات شجاعت که جهاد در راه خداست اشاره کرد.

این مرجع تقلید بیان کردند: زکات هنر،صرف آن در راه دین است؛ چون هنر باید از ذوقی سرازیر شود که از خداست؛ اگر انسان بخواهد با هنرش از این دنیا برود، باید آن را در راه خدا خرج کند.

ایشان گفتند: اگر این هنر را در یک محفظه ای بگذاریم که در آن عقل و عدل و دین است با ما به دنیای دیگر می رسد؛ خداوند در دو جای قرآن اشاره به کسانی دارد که این افراد هم به پشت و صورتشان ضربه وارد می شود که این افراد کسانی  بودند که همه چیزشان در دنیا، ماده گرایی و آورده شان در آخرت هیچ است.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که دین با جمال و جلال آراسته است، خاطرنشان کردند: نباید هنر ما بی جا صرف شود که نه خودش بماند و نه بتوانند ما را حفظ کند؛ هنر متعالی هم خودش را حفظ می کند و هم ما را؛ مثل هنری که عطار، حافظ و مولانا خلق کردند.

ایشان گفتند: اگر به هنر عطار نگاه کنیم که هزار سال مانده است، می بینیم که او این هوش و نبوغ را در بیان یک فهم الهی از کثرت و وحدت بیان می کند؛ ولی منوچهری هزاران بیت شعر گفت و در بیست بیت صدها میوه و برگ و موجودات را شمرد، ولی هیچ از آن نماند.

ایشان با تحسین برگزارکنندگان جشنواره نماز و نیایش، بر لزوم نشان دادن زیبایی های نماز از طریق هنر تاکید کردند و گفتند: برخوردار کردن جوانان و هنرمندان از سعادت دنیا و آخرت باید ثمره این جشنواره باشد، زیرا اگر کسی لذت نماز را بچشد دیگر لذت های دیگر را نمی پسندد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha