پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وحدت

حوزه/ 6 تن از شخصیت های سیاسی جهان اسلام با تاکید بر لزوم تشکیل دبیرخانه احزاب اسلامی، تصریح کردند:احزاب سیاسی در جهان اسلام بسیار فراوان اند، ولی هیچ کدام از آنها به دنبال این نبوده که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند.

  شخصیت های سیاسی جهان اسلام:

دبیرخانه احزاب اسلامی تشکیل شود/ ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری مسلمانان

حوزه/ 6 تن از شخصیت های سیاسی جهان اسلام با تاکید بر لزوم تشکیل دبیرخانه احزاب اسلامی، تصریح کردند:احزاب سیاسی در جهان اسلام بسیار فراوان اند، ولی هیچ کدام از آنها به دنبال این نبوده که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حسن البغدادی، شامگاه پنج شنبه، در کمیسیون نقش احزاب اسلامی در وحدت امت" بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران، با اشاره به ضرورت وحدت امت اسلامی، گفت: در شرایط کنونی ما باید به دنبال ایجاد وحدت بین مسلمین باشیم.

این اندیشمند لبنانی ادامه داد: در لبنان توانستیم این جریان مثبت را ایجاد کنیم و ارتباط بسیار خوبی بین شیعه و سنی وجود دارد و گروه های تکفیری نمی توانند کاری از پیش ببرند.

وی یادآورشد: علت اینکه دشمنان توانستند بر ما مسلط شوند این است که باب اجتهاد را بستیم؛ باید از طریق اجتهاد با تکفیری ها مقابله کنیم.

البغدادی تصریح کرد: باید مساله فلسطین را اولین و محوری ترین برنامه خود قرار دهیم؛ زیرا فلسطین مهمترین مساله است و اگر این چنین نباشیم اسرائیل با خیال آسوده به جنایت خود ادامه خواهد داد.

*تندروی؛مهمترین چالش جهان اسلام

قطب المهدی از کشور سودان نیز در سخنانی با تاکید بر این که تندروی یکی از چالش های مهم جهان اسلام است، ابراز داشت: اگر کشورهای اسلامی با چنین آفتی مواجه هستند نباید کارهایی بکنند که تناسبی با اعتقاداتشان ندارند.

وی ادامه داد: اصول کار احزاب اسلامی باید بر اساس مبانی دین اسلامی باشد و کشورهای اسلامی باید با وحدت در کنار هم قرار بگیرند و با هم کار کنند.

این فعال سیاسی سودانی تصریح کرد: امت ما یک امت واحد و یکپارچه است و بایستی اشاره کنیم که خداوند هم در قرآن کریم ما را به چنگ زدن به ریسمان الهی سوق داده است. براین اساس اگر وحدت حقیقی شکل بگیرد، هیچ دشمنی نمی تواند به یکپارچگی مسلمانان خدشه ای وارد کند.

المهدی با تاکید بر این که اگر وحدت وجود نداشته باشد، امت واحدی وجود نخواهد داشت و نمی توانیم در مقابل دشمنانمان قد علم کنیم، افزود: اولین مساله این است که مردم خود را بیدار و آگاه کنیم؛ زیرا بیداری و آگاهی گام مهمی برای رسیدن به یک وحدت عمومی است.

این فعال سودانی خاطرنشان کرد: ملت های مسلمان می توانند با بیداری، از نقشه ها و دسیسه های دشمنان آگاه شده و آنها خنثی کنند؛ ما بایستی انگیزه های مهم سیاسی داشته باشیم.

*لزوم بازیابی جایگاه احزاب

علی اسماعیل اغلو از ترکیه نیز در سخنانی با بیان این که اگر حکومت ها اسلامی نیستند، دلیلی ندارد که احزاب هم اسلامی نباشند، گفت: بسیاری از حکومت های اسلامی اجازه فعالیت به احزاب نمی دهند.

وی با اشاره به این مطلب که اگر بخواهیم از روش اسلامی، حزبی را تشکیل دهیم موانع زیادی در کشورهای حتی اسلامی وجود دارد، افزود: باید جایگاه احزاب در کشورهای مختلف بازیابی شود و نقشی که احزاب در کشورها و جامعه اسلامی داشته باشند را شناسایی کنیم.

این فعال سیاسی ترکیه ای با تاکید بر این که استقلال از اصول مهم یک حزب اسلامی است، ابراز داشت: مشکل بزرگ بسیاری از احزاب این است که کمتر به گفتگو با هم می پردازند و بیشتر به دنبال مسایل خود هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برخی از احزاب بیشتر توجیه گر اقدامات دولت های مطبوعشان هستند و از نظر حزب اسلامی نیست؛ احزاب باید حق گو باشند.

وی تصریح کرد: احزاب اگر مردم را اصل قرار دهند و بر اساس تعالیم اسلامی خود را مجهز کنند، در همه صحنه ها موفق خواهند بود.

*ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری مسلمانان

دکتر نجم الدین، رئیس حزب السعاده تونس یکی دیگر از اعضای کمیسیون نقش احزاب اسلامی نیز در سخنانی گفت: نیاز مبرمی به وحدت اسلامی داریم و به همین خاطر باید محور اساسی و اصلی همه فعالیت های ما، ایجاد وحدت است.

وی افزود: باید مساله وحدت و اهمیت آن را برای دیگران تببین کنیم، چرا که در سطح کشورهای اسلامی باید سازمان ها و نهادهای بین المللی که مسئولیت دارند، گام هایی را برای وحدت کشورهای اسلامی بردارند.

رئیس حزب السعاده با اشاره به این که امروز مشکلات بسیاری داریم که همگی ناشی از نداشتن اتحاد است، افزود: باید اتحادیه سراسری مسلمانان تشکیل شود و در همه کشورهای اسلامی دارای شعبه باشد.

نجم الدین خاطرنشان کرد: بایستی به وحدت اسلامی فکر کنیم و اگر به این وحدت برسیم می توانیم به راحتی نه تنها در مقابل داعش، بلکه هر فتنه ای در جهان اسلام بایستیم.

*دبیرخانه احزاب سیاسی جهان اسلام تشکیل شود

محی الدین خبیری، رئیس حرکت اسلامی تاجیکستان نیز با تاکید بر این که باید دبیرخانه احزاب سیاسی اسلامی کار عملی خود را شروع کند، ابراز داشت: تمام احزاب سیاسی در عالم اسلام، نه تنها احزابی که نام اسلامی دارند بلکه احزابی که به ارزش های مشترک هم اعتقاد دارند می توانند در این دایره گردهم بیایند.

وی تاکید کرد: تبادل افکار بین احزاب اسلامی باید صورت گیرد و دبیرخانه احزاب اسلامی باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود.

رئیس حرکت اسلامی تاجیکستان با تاکید بر این که وقت آن رسیده است که احزاب کشورهای اسلامی با هم همکاری کنند، یادآور شد: همکاری علمی و دقیق و بر اساس مبنای تخصصی می تواند ما را در رسیدن به الگوی وحدت عملی یاری کند.

*انفعال احزاب در بربر جنایات اسرائیل!

دکتر خالد رمزی کریم، پژوهشگر اردنی یکی دیگر از اعضای کمیسیون نقش احزاب در وحدت اسلامی بود که در سخنانی گفت: احزاب سیاسی در جهان اسلام بسیار فراوان اند، ولی هیچ کدام از آنها به دنبال این نبوده که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند.

وی با اشاره به این که احزاب می خواهند نقش ارزنده خود را ایفا کنند باید با حرفه ای عمل کنند، ادامه داد: داعش به خاطر کارها و ضعف هایی که داشتیم ایجاد شد و کسانی که کم کاری کردند در این مساله نقش دارند.

این پژوهشگر اردنی ادامه داد: وضعیت امروز قدس بسیار اندوهگین کننده است و مسجد الاقصی در دست اسراییلی هاست، ولی کسی هنوز دردی از این مساله حس نمی کند .احزاب سیاسی  باید کارهای عملی برای دفاع فلسطین انجام دهند.

وی تصریح کرد: همه مسلمانان در هر کشوری که هستند، چه شیعه و چه سنی باید در مقابل مساله فلسطین خود را مسوول بدانند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha