جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسلو

این کنفرانس انعکاس خوبی در رسانه ها داشت و توانست چهره واقعی اسلام را در قالب کنفرانس علمی به دانشجویان، اساتید دانشگاه و قشر نخبگان نروژ ارائه دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با رایزنی و برنامه ریزی مرکز اسلامی امام علی علیه السلام در اسلوی نروژ، کنفرانس سه جانبه ای  با عنوان  " اسلام، محمد (ص) و قرن 21" در کلیسای گرونلند اسلو، نروژ در 6 ژانویه 2015 برگزار شد.

این کنفرانس با توجه به تلاقی ایام عید کریسمس میلاد حضرت مسیح (ع)، سال نو میلادی  ومیلاد پیامبر اکرم (ص) و همچنین هفته وحدت  از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و از چند حیث حائض اهمیت بود؛ اول آنکه این کنفرانس به شکل بسیار کم سابقه در یک کلیسا برگزار شد که مدیریت آن کاملا با یک مرکز اسلامی بود و ثانیا این که سخنرانان آن هم متشکل از روحانیون و شخصیت های اهل تسنن، شیعه و مسیحی بود.

 نکته قابل توجه دیگر این که به شکل کم سابقه ای اجازه قرائت رسمی قرآن در این کلیسا صادر شد.

 سخنرانان این کنفرانس  عبارت بودند از:

1- کشیش دکتر تروند باکویگ Dr. Trond Bakkevig با عنوان “وحدت ادیان ابراهیمی، سه دین، سه دوست"

2- علامه محمد اقبال فانی مدیر منهاج القرآن نروژ با عنوان  " اتحاد در برابر خشونت به نام دین"

3- حجت الاسلام طاهر امینی گلستانی، از مرکز امام علی علیه السلام، استاد همکار جامعه المصطفی العالمیه و دبیر علمی کنفرانس  با عنوان " محمد (ص)، عیسی (ع) و اخلاق جهانی دین محور"

4- حجت الاسلام شیخ محمود جلول معاون مرکز اسلامی توحید با عنوان " اسلام و انسانیت"

هدف اصلی این کنفرانس ارائه دیدگاه تشیع اولا در خصوص اتحاد ادیان ابراهیمی بویژه اسلام و مسیحیت و همچنین اعتراض به خشونتهای دینی معاصر و جریان های سلفی بود.

 این کنفرانس انعکاس خوبی در رسانه ها داشت و توانست چهره واقعی اسلام را در قالب کنقرانس علمی به دانشجویان، اساتید دانشگاه و قشر نخبگان نروژ ارائه  دهد.

به گفته حجت الاسلام امینی گلستانی،دبیر علمی کنفرانس، یکی از نکات مثبتی که چنین نشستهایی دارد این است که علاوه بر روشنگری چهره ناب و حقیقی اسلام ومکتب اهل بیت علیهم السلام،  رویکرد صلح مدارانه جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه تقریبی رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای را نیز در سرتاسرگیتی نمایان می سازد و شایان ذکر است که این هدف تاحد قابل توجهی محقق شده و دولتهای غربی اکنون به این واقعیت تا حد زیادی پی برده اند که شیعه در مقایسه با جریانهای فکری سلفی قطعا در پی رویکرد همزیستی مسالمت آمیز می باشد و اینکه جریانهای محکوم به شکست تکفیری با تزلزل جدی مواجه خواهد شد  و لذا   اینگونه نشست ها دینی گفتگو محور، پیامدهای مثبت سیاسی نیز داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha