جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موسی هاشمی تنکابنی

حوزه/ مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: 500 کتابخانه حوزه های علمیه کشور تحت پوشش اداره کتابخانه معاونت پژوهش قرار دارند.

حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به تشریح فعالیت های مدیریت اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه پرداخت و گفت: این مدیریت با هدف اطلاع رسانی از فعالیت‌های پژوهشی و برنامه­ریزی برای جمع­آوری و اشاعه اطلاعات علمی حوزه­های علمیه و نیز ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش، تأسیس شده است.

وی با بیان این مطلب که پیشرفت علمی همراه با پژوهش میسر خواهد شد، اظهار داشت: حوزه­های علمیه به عنوان  نهاد آموزشی در جامعه اسلامی، از  بدو تأسیس، بر اساس پژوهش و تحقیق  طراحی شده­اند و آموزش پژوهش محور در حوزه­های علمیه در گذشته بسیار رونق داشته است.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: پیش مطالعه به معنای فهم درس همراه با مراجعه به منابع مرتبط و همچنین مباحثه به معنای تبادل نظر در خصوص  یک موضوع با تحقیق ژرف اندیشی در منابع مرتبط با آن موضوع را می­توان نمونه­ای از این مدعا دانست.

 *تعریف شیوه­های جدید برای پژوهش در حوزه

مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش  معاونت پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز حوزه­های علمیه و مراکز آموزشی نیازمند شیوه­های جدید برای پژوهش می­باشند که به عنوان مثال می­توان به کارگاه­های نوین شیوه های پژوهش، آموزش پژوهش، پژوهش پژوهی و علم پژوهی اشاره کرد که امروزه برای فعالیت­های پژوهشی شیوه های جدیدی تعریف شده است. 

این کارشناس پژوهشی با تأکید بر این‌که امروزه پژوهش نیاز به آموزش دارد، خاطرنشان ساخت: یکی از فعالیت های این مدیریت، برگزاری کارگاه­ها و  کلاس های آموزش پژوهشی، شیوه تحقیق، نحوه پایان نامه نویسی و دانش افزایی پژوهشی مانند آشنایی با اصول پژوهش، روش پژوهش، فناوری و پژوهش­های حوزوی ، مهارت­های مقدماتی نگارش علمی، اصول مدیریت پژوهش، آشنایی با استانداردهای مجله و کانون­های علمی مدارس علمیه، آشنایی با استانداردهای کتابخانه­های حوزوی، روش مشاوره و راهنمایی پژوهشی برای مدیران، معاونان پژوهش، اساتید و طلاب مراکز آموزشی بوده است.

حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد: امروزه  اطلاع رسانی نقش زیادی در جهان دارد و انگیزه ما برای اطلاع رسانی از فعالیت­های پژوهشی در حوزه­های علمیه، در راستای فرهنگ­سازی، الگو برداری، تشویق و ترغیب طلاب به امر پژوهش و تحقیق بوده است..

وی توسعه فرهنگ پژوهش را از دیگر فعالیت های این مدیریت عنوان کرد و گفت: آموزش مقاله نویسی، برگزاری کلاس های پژوهشی، برگزاری کلاس شیوه تحقیقات ضمن درس، پژوهش های ضمن تحصیل و ... برای طلاب جوان به ویژه از پایه­های اولیه حوزه  از جمله کارها بوده است.

*شرکت 8500 نفر از طلاب در 6 دوره جشنواره علامه حلی

مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه در ادامه به جشنواره سراسری علامه حلی(ره) پرداخت و بیان داشت: این جشنواره در راستای فرهنگ سازی و  تشویق طلاب جوان به أمر پژوهش، از سال 1378 آغاز شده که قریب به 8500 نفر از طلاب برادر و خواهر از سراسر کشور در 6 دوره شرکت کرده اند.

این کارشناس پژوهشی افزود: فراخوان دوره هفتم این جشنواره انجام و انشاءالله اردیبهشت 1394 برگزار خواهد شد.

*جشنواره ای برای طلاب زیر31 سال!

حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: این جشنواره برای طلاب زیر 31 سال به منظور تشویق و ترغیب طلاب جوان بوده و در آن 25 برگزیده و 50 شایسته تقدیر خواهیم داشت.

وی ابراز داشت: هفتمین دوره جشنواره سراسری علامه حلی در9 استان تهران، اصفهان، خراسان، قم، کرمان، همدان، فارس، یزد و آذربایجان شرقی نیز برگزار خواهد شد.

*برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) در 3 استان به صورت مدرسه ای

مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه یادآور شد: همچنین این جشنواره را در 3 استان قم، اصفهان و کرمان به صورت مدرسه ای برگزار خواهیم کرد.

*ارتباط 280 کتابخانه حوزه های علمیه با یکدیگر

این کارشناس پژوهشی از راه اندازی سامانه اطلاعات کتابخانه ای حوزه های علمیه سراسر کشورخبر داد و گفت: در این سامانه، اطلاعات شناسنامه­ای 280 کتابخانه حوزه های علمیه کشور قرار دارد.

وی در ادامه بیان داشت: از ویژگی­های این سامانه می­توان به امکان گزارش گیری از منابع، امکانات و... کتابخانه­ها و همچنین ارتباط دو سویه آنها با ستاد معاونت پژوهشی نام برد.

حجت الاسلام هاشمی با بیان این مطلب که 500 کتابخانه حوزه های علمیه کشور تحت پوشش اداره کتابخانه معاونت پژوهش می باشند، خاطرنشان ساخت: اهدای بیش از 100 میلیون تومان کتاب، جذب بیش از 360 میلیون تومان کتاب و سرکشی به بیش از 100 کتابخانه در کشور، از جمله فعالیت های  این مدیریت در 8 ماه گذشته بوده است.

این کارشناس پژوهشی بیان داشت: همچنین در چندماه اخیر به 2 مدرسه خارج از کشور و 7 مدرسه علمیه خواهران کتاب هایی اهدا شده است.

وی با اشاره به نرم افزار کاوش، تصریح کرد: خرید و تجهیز بیش از 200 کتابخانه حوزوی به نرم افزار مدیریت کتابخانه­ای (کاوش) از دیگر فعالیت­های اداره امور کتابخانه­های مدیریت اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش می باشد.

*کتابخانه های مدارس علمیه نیازسنجی شده اند

مدیر اطلاع رسانی وتوسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه، نیازسنجی کتابخانه های مدارس علمیه را از دیگر کارها عنوان کرد و گفت: بر اساس این نیازسنجی، منابع سطح 1 اکثر مدارس تهیه و منابع سطح 2 در دست اقدام است.

* تدوین، انتشار و توزیع 18 دوره فصلنامه رهنامه پژوهش

حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: تدوین، انتشار و توزیع 18 دوره فصلنامه رهنامه پژوهش از دیگر فعالیت ها بوده است.

وی به برگزاری جشنواره مجلات علمی طلاب در سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: این جشنواره همانند سال های گذشته، در سال جاری نیز برگزار و به نفرات برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد.

مدیر اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه در پایان با اشاره به این‌که خوشبختانه امروز تحقیق و پژوهش های مناسبی از سوی طلاب در حال انجام است، خاطرنشان ساخت: البته انتظار بیشتر از اینهاست و مدیران و اساتید مدارس علمیه نیز باید ما را در این راه یاری کرده تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha