جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله نوری همدانی

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: باید علومی در دانشگاه تعلیم داده شود که براساس سنت خدا و سیره اهل بیت علیه السلام باشد و علومی که برگرفته از غربی ها وسکولار باشد به درد دانشگاه ها نمی خورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید امروز دردیدار با رئیس دانشگاه پیام نور قم  با اشاره به توطئه های غرب برای اسلام هراسی اظهارداشتند: غربی ها و از گسترش و شیوه اسلام و انقلاب ناراحتند و بر همین اساس تمام برنامه های خود را مانند به وجود آوردن گروه های تروریستی تکفیری بسیج کردند تا بتوانند جلوی نفوذ اسلام را در منطقه بگیرند و بر همین اساس دست به هر فتنه ای می زنند تا اسلام را تضعیف کنند و انقلاب را از بین ببرند.

ایشان  افزدوند: غربی ها برای از بین بردن اسلام  حتی با پول های دولت های عربی گروه هایی را به وجود آوردند و امنیت کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق را از بین برده اند و این کارها بیانگر این حقیقت است، که دشمن به هر جنایتی دست می زند تا بتواند از نفوذ اسلام جلوگیری کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان  این که فراهم آوردن مقدمات دانش عبادت است گفتند: هر اقدامی که تحصیل راه را آسانتر کند در اسلام عبادت است. همان طوری که تحصیل در اسلام عبادت است فراهم کردن تحصیل مقدمات دانش هم عبادت می باشد.

معظم له افزدوند: کار حوزه و دانشگاه در بعد تربیتی از مشکل ترین و موثر ترین کار ها است و اساسا هرکاری که با روح مردم و جامعه در ارتباط باشد کار  مشکلی است، زیرا فرهنگ مهترین بعد، ابعاد زندگی انسان ها  می باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی به وظایف حوزه و دانشگاه نیز اشاره کردند و اظهار داشتند : برنامه های درسی براساس مبانی اسلام یکی از اولویت ها می باشد، زیرا با درس و علم انسان به حقایق عالم می رسد و علوم اسلامی مبین حقایق عالم است. بنابراین باید در این عرصه خوب عمل کنیم و مبانی اسلام را وارد دانشگاه ها کنیم.

ایشان اظهار داشتند: باید علومی در دانشگاه تعلیم داده شود که براساس سنت خدا و سیره اهل بیت علیه السلام باشد و علومی که برگرفته از علوم غربی ها وسکولار باشد به درد دانشگاه ها نمی خورد.

این مرجع تقلید گفتند: علوم اسلامی علوم سکولار نیست، علومی است که از دین و آیین مکتب الهی گرفته شده است و اگر این علوم به درستی در دانشگاه تعلیم داده شود، قطعا جامعه آبادی خواهیم داشت. بنابراین باید سعی کنیم در دانشگاه ها بر علومی تکیه کنیم که جنبه الهی و توحیدی داشته باشد و از سکولار بودن به دور باشد.

فضای دانشگاه  ها اخلاقی باشد

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطر نشان ساختند: دومین برنامه‌ای که در دانشگاه باید  مورد توجه شود فضای دانشگاه است. باید فضای دانشگاه فضای شناخت انقلاب، توحید و براساس ارزش های الهی باشد. اگر فضای دانشگاه بر اساس اخلاق و عبادت اسلامی نباشد ارزشی نخواهد داشت و در فضای اخلاقی است که عالم فرهیخته و متدین تربیت می شود.

این مرجع اظهار داشتند: استاد سومین برنامه مهم دانشگاه است، استاد در تربیت دانشجو بسیار موثر است. بنابراین استاد بایدخود معرفت دینی و تهذیب داشته باشد تا بتواند دانشجوی متدین تربیت کند.

معظم له ادامه دادند: اگر استاد خود معرفت نداشته باشد نمی تواند مبانی دینی را به درستی در دانشگاه مطرح کند و دانشجوی مذهبی به بار بیاورد.

انتهای پیام

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha