جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: برای فرهنگ سازی و اجرای موفق طرح های حجاب و عفاف دستگاه های مربوطه باید اقدام به مطالعات اجتماعی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره سیر مطالعاتی حجاب و عفاف موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا که شب گذشته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزارشد اظهارداشت: مشکل اصلی برای اجرای طرح های حجاب و عفاف عدم سیاست‌گذاری مناسب است، مشکل این نیست که طرح عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نمی‌شود، بلکه مشکل اصلی این است که این طرح عفاف و حجاب مبتنی بر مطالعه‌ی اجتماعی دقیق نیست.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بعضی‌ها می‌گویند که موضوع حجاب از مسائل فردی است، نه اجتماعی افزود: این افراد معتقدند که مداخلات حکومت فقط مربوط به حوزه عمومی و مسائل اجتماعی است و از آنجا که حجاب یک امر شخصی است، در حوزه دخالت حکومت نیست. این تقسیم‌بندی در فقه ما مؤثر نیست، یعنی ارزش و پیامد حُکمی ندارد. در فقه ما آمده است گناهانی که مخفیانه انجام می‌شود و مردم از آن‌ها مطلع نمی‌شوند عقوبت دنیوی ندارد و فرد بابت آن‌ها در روز قیامت باید جواب بدهد، ولی در مورد گناهانی که مردم از آن‌ها مطلع می‌شوند می‌توان مداخله کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  زیبائی نژاد با بیان اینکه ممکن است فرهنگ جامعه در پذیرش امر حجاب و عفاف تغییر کرده باشد، گفت: باید در نظر داشته باشیم تمام تحلیل‌هایمان درباره‌ وضعیت اجتماعی ناظر به شرایط ما در عصر رسانه‌ها و دوره‌  جهانی شدن است.

وی افزود: نسل امروز با یک یا دو نسل قبل تفاوت دارد؛ یعنی آستانه‌  تحریک‌پذیری‌اش پایین آمده و آستانه‌ رضایتمندی‌اش بالا رفته است. نسل حاضر راحت عصبانی می‌شود و به تعبیر دیگر خیلی احساساتی شده است. بلایی که رسانه‌های تصویری سر مردم آورده‌اند این است که عقلانیتشان را کم کرده و احساساتشان را بالا برده است.

وی ادامه داد: به همین خاطر ما با جامعه‌ای مواجه هستیم که به شدت احساساتی و تحریک‌پذیر است . اگر در عرصه‌  فرهنگی کم بیاورد، در عرصه‌ی سیاسی آن را بروز می‌دهد و برعکس.

این محقق و پژوهشگر حوزه اظهارداشت: بنابراین باید حواسمان باشد در آن لحظه‌ای که ما به بخشی از جامعه اخم می‌کنیم، کفار به آن‌ها لبخند می‌زنند. باید مراقب باشیم که در این موازنه، اقدام نسنجیده‌ای انجام ندهیم. به هر حال این افراد مسلمان هستند. نباید کاری کنیم که آن‌ها به سمت کفار بروند، دیگر سراغ ما نیایند و مرجعیت فکری و معنوی ما را نپذیرند. اگر این اتفاق بیافتد ما ضرر کرده‌ایم. به همین دلیل است که ما می‌گویم اقدامات حکومت، منوط به مصلحت است. این اقدامات مثل بندبازی است که باید حواسمان به هر دو طرف باشد. خیلی ظریف است. اگر اقدامات را خیلی کم کنیم، جامعه جَری می‌شود و فساد افزایش می‌یابد و اگر بیش از اندازه سخت گیری کنیم، از یک طرف دیگر جامعه می‌افتد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم تمام تحلیل‌هایمان درباره‌  وضعیت اجتماعی ناظر به شرایط ما در عصر رسانه‌ها و دوره‌  جهانی شدن است. نسل امروز با یک یا دو نسل قبل تفاوت دارد. نسل امروز خیلی دستکاری شده است؛ یعنی آستانه‌  تحریک‌پذیری‌اش پایین آمده و آستانه‌  رضایتمندی‌اش بالا رفته است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در بخش دیگری از سخنانش بهترین راه مقابله با بدحجابی را اینگونه تشریح کرد: تا آنجایی که از نظر فرهنگی می‌شود حساسیت‌های اجتماعی را با خودمان همراه کنیم، اگر با نیروی انتظامی گفت و گو کنید  و از آن‌ها بپرسید در موقع برخورد با بدحجاب‌ها مردم چه عکس‌العملی نشان می‌دهند، آن‌ها به شما پاسخ می‌دهند که مردم به ما اعتراض می‌کنند. این نشان می‌دهد که کار ما جواب نمی‌دهد، این در حالی است که وقتی می‌خواهیم اراذل و اوباش محل را بگیریم، حساسیت‌های عمومی پشت سر ماست.

وی افزود: اگر بتوانیم با اهرم تبلیغات و کار فرهنگی حساسیت‌های عمومی را به گونه‌ای هدایت کنیم که مردم پشتیبان ما باشند، موفق می‌شویم، ولی اگر بخواهیم با روش‌های سخت در مقابل افکار عمومی و به نوعی کل جامعه بایستیم، نتیجه نخواهد داد.  بنابر این  باید از اهرم‌های فرهنگی و تبلیغی بیشتر استفاده کنیم. به نظر من، اگر نیروی انتظامی در مواردی دخالت کند که جامعه هم تا حدودی نسبت به آن‌ها حساس است، موفق خواهد بود. در مرحله‌ی بعد باید کار فرهنگی کنیم تا جامعه نسبت به رده‌ دوم بدحجاب‌ها حساس شود و بعد از اینکه حساسیت ایجاد شد با این رده هم برخورد کنیم. همین طور باید این کار را ادامه دهیم و مرحله به مرحله پیش برویم.

انتهای پیام  313/17

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha