سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله علوی گرگانی

حوزه/ حضرت آیت الله علوی‌‌گرگانی گفتند: کسی که علم آموخته ولی تقوا نداشته باشد به دردی نمی‌خورد لذا علم بدون تقوا نه تنها مفید نیست، بلکه برای جامعه نیز مضر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد  خارج فقه حوزه علمیه قم امروز، در دیدار روسا و مدیران عقیدتی سیاسی ناجا که در دفتر معظم له برگزار شد به تبیین اهمیت حفظ تقوا و لزوم همراهی علم با دینداری پرداختند.

ایشان خاطرنشان کردند: هر کسی که به دنبال علم باشد در نزد خداوند محبوب است اما فقط علم به تنهایی کافی نیست و همانطور که معصومین(ع)سفارش کرده اند باید کسانی که علم را می‌آموزند در قالب خاصی این علم را استفاده کرده و بیاموزند در غیر این صورت علم تنها قابل استفاده نبوده و حتی در مواردی  برای جامعه مضر است.

معظم له با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) درباره علم گفتند: امام معصوم (ع) فرموده‌اند «با شریف‌ترین امور در عالم هستی علم است چرا که ذات حق تعالی عالم است و به همین واسطه علم را دوست دارد» این سخن نشان می‌دهد هیچ چیزنزد خدای متعال محبوب تر از علم نیست.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه علم باید ظرف پاکیزه‌ای داشته باشد گفتند: کسی که علم آموخته ولی تقوا نداشته باشد به هیچ دردی نمی‌خورد لذا علم بدون تقوا نه تنها مفید نیست بلکه برای جامعه نیز مضر است و در واقع وقتی علم را بیاموزیم ولی ندانیم صاحب این علم چه کسی است فایده‌ای برای کسی نخواهد داشت..

*لزوم تهذیب نفس همراه با کسب علم

ایشان اظهار کردند: اگر عالمی منحرف باشد هم خود را گمراه می‌کند هم جامعه را، شاهد این سخن فرقه‌های انحرافی در داخل و خارج از کشور است که سردمداران آنها یک عالم است، منتها عالمی که علم تقوا نداشته و منحرف بوده و موجب انحراف عده‌ای از مردم نیز شده است.

معظم له یادآور شدند: طلاب و علما باید اول خود را تهذیب و اصلاح کنند بعد به دنبال اصلاح دیگران باشند چون تا زمانی ‌که کسی نتواند خود را مهذب کند مطمئنا نمی‌تواند بر روی دیگران تاثیر گذاشته و موجب ارتقا معنوی آنها شود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پایان با اشاره به اینکه طلاب وظایف سنگینی دارند تصریح کرد: یکی از بزرگان دین هر صبح وقتی لباس خود را به تن می‌کرد و قصد خروج از خانه را داشت می‌لرزید، از وی علت این رفتار را می‌پرسند و او در پاسخ می‌گوید: "چون نمی‌دانم بدنم می‌تواند تاب این لباس را داشته با یا نه؟! شد، چون همه کسانی که من را با این لباس می‌بینند باید با دیدنم خداوند را  به یاد آورده و به او نزدیکتر شوند".

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha