جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه باید دغدغه رهبری را در زمینه تولید علم برطرف کنیم ابراز داشت: فضلا باید هرسال پروژه تحقیقی برای خود تعریف کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزارشد با اشاره به اهانتی که به ساحت رسول خدا(ص) صورت گرفت، اظهار داشت: این اهانت را به حضرت بقیه الله(عج) تسلیت عرض می کنم. 

وی با اشاره به  رسالت حوزه های علمیه  بیان داشت: یکی از رسالت های حوزه های علمیه فعالیت در عرصه پژوهش در کنار دانش اندوزی و آموزش، اخلاق و تهذیب و تبلیغ است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز در حوزه از آثار پیشینیان و از برکات و خیرات به جای مانده علمای سابق بهره مند هستیم، هر چند  آن ها حضور ندارند، اما آثارشان برای ما باقی مانده است.   

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: در کتابخانه های شخصی و عمومی، هنگامی که می خواهیم آثار پژوهشی را نام ببریم بر روی آثار پژوهشی گذشته است می گذاریم.

آموزش های ما پژوهش محور باشد

وی افزود: این سخن که در حوزه باید آموزش های ما پژوهش محور باشد سخن گزافی نیست و طلبه اگر فقط به آموختن بسنده کند و راجع به موضوعی قلم نزند و پژوهش نکند، قطعا در بعد عینی حوزوی طلبه ای ناقص به نظر می رسد و کمال مطلوب را پیدا نکرده است.

معاون جامعه مدرسین تصریح کرد: تکلیف پژوهشی بر طلاب باید اصل مهمی باشد، طلبه باید عادت کند که به منابع چگونه مراجعه کند و قلم بزند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: به دنبال توسعه زیرساخت های پژوهشی با تجهیز و ایجاد کتابخانه ها هستیم؛ امروز دو کتابخانه عظیم حوزوی مرحوم آیت الله العظمی حائری در فیضیه و کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در حال حرکت به سمت جدید است. 

حوزه مهد فقه و اصول است

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه نباید با تولید علم فاصله بگیریم، گفت: حوزه مهد فقه و اصول است و تولیدات باید بیشتر در عرصه های فقهی و اصولی باشد؛ کتاب های تالیفی کم نداریم اما کتاب هایی که بر اساس چارچوب حوزه باشد کم وجود دارد. 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه باید دغدغه رهبری را در زمینه تولید علم برطرف کنیم، ابراز داشت: به اعتقاد بنده فضلای باید هرسال پروژه تحقیقی برای خود تعریف کنند. 

وی تصریح کرد: در مکاتبه با وزرای دولت، استفاده از ظرفیت های پژوهشی حوزه به ویژه در عرصه اقتصاد پیش روی دولت مردان قرار گرفته است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به خدمات علمی حجت الاسلام المسلمین حسینی جلالی و تقدیر از آثار علمی این محقق حوزوی گفت: وی شخصیتی پرکار و پرتلاش است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اگر موضوعات پژوهشی را به صورت جمعی هدایت کنیم موفق تر خواهیم بود، ابراز داشت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی نقل می کردند موفقیت در کارهای پژوهشی جمعی بیشتر است.

حوزه نیازهای نظام را پاسخ دهد

وی افزود: این حوزه است که امروز باید نیازهای فقهی، اجتماعی، تربیتی و سیاسی نظام را پاسخ بگوید.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزه کارگاه های پژوهشی را برگزار کند تا طلاب با نگارش مقالات و آثار آشنا شوند و در سال آینده شاهد رشد بیشتری باشیم.

انتهای پیام/313 /33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha