پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حقی

حوزه/ دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه گفت: محققان حوزه، باید با شتاب و دقت بیشتری به نیازهای علوم انسانی پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین حقی در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزارشد، با اشاره به این که این همایش آوردگاه نویسندگان دین و توفیقات حوزویان در عرصه تالیف و تحقیق است، اظهار داشت: بی تردید قدرشناسی و بهره گیری مناسب از این ظرفیت بزرگ، همواره باید در دستورکار مدیران و مسئولان حوزه باشد.  

وی تصریح کرد: همایش کتاب سال حوزه از یک سو جلوه گاه تلاش خستگی ناپذیر و توفیق های بی شمار حوزویان در میدان تالیف و تحقیق است؛ از دیگر سو، نمایشگر تهدیدها و کاستی هایی است که فضای علم را دچار مشکل می کند.

دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه افزود: بیش از 855 اثر در قالب هزار مجلد برای نخستین بار در سال 1392 توسط حوزویان منتشر شد که در رقابت این دوره از همایش کتاب سال حوزه نیز حضور یافت و  این شمارگان امیدبخش، نشان از حضور صدها محقق توانا و نویسنده تلاشگر در حوزه دانش های دینی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به این که با نگاهی به ارزیابی آثار همایش، شاهد فقدان نگاه راهبردی و کلان در آثار مکتوب پژوهشی و ترویجی حوزه هستیم، ابراز داشت: عملکرد جزیره ای و سلیقه ای نویسندگان، ناشران و مراکز پژوهشی قابل قبول نبوده و لذا نیازهای حال و آینده علمی دینی جامعه، نظام و عموم مسلمانان، انتظاری جدی از این نهاد کهن سال علمی شیعه را به وجود آورده است.   

وی افزود: در ضرورت تالیف و خلق آثار مکتوب دینی توجه به مسائلی نظیر خلاقیت، نوآوری در محتوا و روش، نگارش بر اساس پشتوانه نیازسنجی علمی، اهتمام به آینده پژوهی، توجه تام به اتقان علمی، مستند نویسی، روش مندی و استاندارد نویسی، از اصول خدشه ناپذیر در تولید آثار فاخر و اثرگذار مکتوب حوزوی است.

دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: اگرچه آثار نگارش شده در حوزه های مختلف علوم انسانی مجموعا 8 درصد آثار این دوره را به خود اختصاص داده و در مقایسه با سال های اخیر کاهش قابل توجهی دارند، اما مجموع آثار تالیفی این حوزه ها، امتیاز بالاتری را در رقابت های همایش کسب کرده اند و لازم است گام های استوارتری در مسیر نوپیدای علوم انسانی در حوزه برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین حقی با اشاره به این که پرورش محققان توانا در این عرصه ها و همچنین پاسخگویی به هنگام به نیازهای روزافزون آن، از ماموریت های قابل توجه حوزویان است، ابراز داشت: دستیابی به وضع مطلوب در این عرصه، برنامه ریزی جدی و جامع مسئولان حوزوی را می طلبد.

وی با بیان اینکه نگارش بیش از 100 پایان نامه سطح چهار حوزه که تعداد 75 مورد آن در همایش شرکت کرد، ظرفیت دیگری است که توجه جدی مسئولان حوزه را می طلبد، اظهار داشت: اگرچه تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله بسیاری باقی مانده اما درخشش 8 پایان نامه در میان آثار تحسین شده، شایسته تقدیر و برگزیده همایش، نشان از توفیق های دل نشین حوزویان در این عرصه است.

دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه افزود: کاهش تعداد آثار متقن و عالمانه در برخی عرصه هایی که هویت علمی حوزه وابسته به آن ها است، نظیر تفسیر، فقه، اصول و حدیث، تامل برانگیز و حتی هشداردهنده است.

حجت الاسلام والمسلمین حقی تصریح کرد: بیشترین آثار دریافت شده در حوزه های «تاریخ و سیره و ترجمه»، «اخلاق و عرفان» و «فقه و اصول» است، بنابراین محققان حوزه باید با شتاب و دقت بیشتری به نیازهای علوم انسانی پاسخ دهند.

دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه افزود: آثار بعد از ارزیابی در گروه‌های علمی، به داوران متخصص سپرده شد و هیئت داوران نیز با دقت فراوان تلاش کردند، وزنه علمی آثار، فصل الخطاب باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی در پایان خاطرنشان کرد: 7 اثر برگزیده،12 اثر شایسته تقدیر و 17 اثر نیز مورد تحسین داوران قرار گرفتند.

انتهای پیام

33 / 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha