شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
1

حوزه/ کتاب «فرهنگ اصطلاحات علم کلام» شامل کلام اسلامی، کلام جدید و ادیان و مذاهب به قلم حجت الاسلام مسلم محمدی به چاپ رسید.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این اثر در مرحله اول، اهمّ واژه ها را در حوزه های سه گانه: «کلام اسلامی»، «کلام جدید» و «ادیان و مذاهب اسلامی» گردآوری کرده و سپس منابع مربوط، دربارۀ هر یک از آن ها را به صورت موردی بررسی و در نهایت به ارائۀ تعریف و تشریح اصطلاحات به ترتیب حروف الفبا می پردازد.

مؤلف در کتاب خود افزون بر تعریف اصطلاحات در صورت لزوم ریشه های لغوی، تاریخچه و برخی اختلاف نظرها که در فهم ابعاد و زوایای موضوع مؤثر بودند را مورد توجه قرار می دهد.

در انتخاب واژه ها در این کتاب، دو اصل شایع بودن واژه و نیاز جامعه دینی مورد نظر بوده است.

نویسنده در برخی از مطالب کتاب به خصوص در واژه های کلام جدید و ادیان و مذاهب، ناگزیر به توضیح و تفصیل می شود.

نکته دیگر دربارۀ کتاب آن است که در مورد واژه های متقارن، یکی از آن ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و دیگر واژه ها جهت فهم بیشتر به مدخل مربوط که با توضیح کامل تری بیان شده، ارجاع داده شده است.

در قسمت واژه های کلام اسلامی، محوریت مباحث تا حدّ زیادی براساس آثار استاد شهید مطهری می باشد.

برخی از مطالب کتاب در بخش کلام اسلامی شامل: «ابداع»، «اختیار»، «استدراج»، «اعادۀ معدوم»، «امر بین الامرین»، «برهان صدیقین»، «برهان صرف الوجود» و..... می باشد.

در بخش کلام جدید نیز موضوعاتی همچون: «پلورالیسم دینی»، «تجربه گرایی»، «عقل و دین»، «فمینیسم»، «هرمنوتیک» و... به چشم می خورد.

ادیان و مذاهب عنوان بخش سوم کتاب را تشکیل داده و عناوینی همچون: «اسلام»، «اسماعیلیه»، «اشاعره»، «اهل حدیث»، «ثنویت»، «زیدیه»، شیعه»، «مرجئه» و ..... را ارائه می دهد.

کتاب «فرهنگ اصطلاحات علم کلام» (کلام اسلامی، کلام جدید و ادیان و مذاهب) به قلم حجت الاسلام مسلم محمدی از سوی دفتر نشر معارف در 384 صفحه و با قیمت 17000 هزار تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب می توانند به نشانی: قم، خیابان شهداء، کوچه 32، شماره 3 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 37740004-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha