جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله صافی

حوزه/ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گفتند: از شورای عالی و مدیریت حوزه درخواست دارم که کتاب های «شرح باب حادی عشر و شرح تجرید» را دوباره کتاب های درسی حوزه قرار دهند و طلاب عزیز را ترغیب و تشویق نمایند تا آنها را خوانده و از آنها امتحان بگیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید امروز در دیدار با اساتید علم کلام حوزه علمیه قم، در سخنانی  با توجّه به خدمات عالمان دین و فقهای بزرگ در طول تاریخ و دفاع آنان از کیان تشیّع و هویت اسلامی  اظهارداشتند: اساس تشکیل و تأسیس حوزه های علمیه، فراگیری حقایق و مفاهیم قرآن کریم و مبانی محکم دینی از طریق روایات اهل بیت علیهم السلام توسط طلاب می باشد؛ محور تمام دروس حوزه ها از اول تا به امروز، قرآن کریم و روایات بوده و هست.

ایشان در ادامه با اشاره به دو رکن اصیل قرآن و روایات  گفتند: آشنایی با علوم قرآن و علوم حدیث همیشه در حوزه های علمیه برای مجتهدین و فقها و طلاب، هدف و مقصد اصلی بوده و تمام سعی و تلاش آنها با تحمّل مشکلات زیاد و مشقت های طاقت فرسا، آموختن و یاد دادن این دو رکن اصیل بود، چون باور داشتند هر چه بخواهند در قرآن و روایات وجود دارد و تمام اشکالات و شبهات اعتقادی را می توان با شناخت دقیق از آنها جواب داد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در زمان های گذشته طلاب و علما، کتاب های کلامی را می خواندند و از نظر عقاید اسلامی از کتب دیگر بی نیاز می شدند گفتند: یکی از آن کتاب ها، شرح باب حادی عشر و دیگری کتاب شرح تجرید بود که از کتاب های درسی حوزه ها بودند و اکثر آقایان اهل علم آنها را با دقّت می خواندند ولی متأسفانه الان این کتاب ها در حوزه کمتر خوانده می شوند.

این مرجع تقلید در ادامه بیان داشتند: از شورای عالی و مدیریت حوزه درخواست دارم که این دو کتاب را دوباره کتاب های درسی حوزه قرار دهند و طلاب عزیز را ترغیب و تشویق نمایند تا آنها را خوانده و از آنها امتحان بگیرند.

معظم له یادآور شدند: بحمدالله تعالی حوزه های ما کارهای خوب و مفید زیادی انجام می دهند و انتظار همه این است که بیشتر باید زحمت کشید و در این زمان حساس، به اسلام و مکتب خدمت نمود.

این مرجع تقلید  با اشاره به خدمات علمای سلف و با ذکر خاطراتی از مجاهدت های آنان خاطرنشان کردند: مرحوم آیت الله العظمی حائری و آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامهما، همیشه توصیه می کردند که طلاب عزیز با احادیث بیشتر آشنا شوند و از کتاب های حدیثی بیشتر استفاده نمایند. حیف است امروز به بعضی دروس اهمیت زیادی بدهیم ولی کتاب های روائی ما مهجور باشد.

ایشان در پایان این دیدار گفتند: صاحب اصلی حوزه ها وجود مبارک حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و ارواح العالمین له الفدا می باشند و آن حضرت از ما خیلی انتظار دارند؛ انشاء الله تعالی بتوانیم مقاصد عالیه اسلام را همیشه در نظر داشته باشیم و موجبات خوشنودی آن وجود مقدّس را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha