سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مکتب

حوزه/ شماره جدید ماهنامه درس‌هایی از مکتب اسلام از سوی صاحب نظران و محققین اندیشمندان در موضوعات مختلف ارائه گردیده است.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، برخی از عناوین نشریه شامل: «مبارزه همه جانبه با جریان های تکفیری»، به قلم حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، «فوائد حج و عمره»، اثر آیت الله احمد بهشتی و «برتری کیفیت عمل بر کمّیت آن»، به قلم حجت الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری می باشد.

آیت الله العظمی سبحانی در مقاله ای با عنوان «مناظرۀ حضرت امام رضا علیه السلام با ابوقرّۀ، پیشوای مجسمه» به بررسی این مناظره پرداخته و شبهات آن را به تفصیل بیان نموده است.

در قسمتی از این نوشتار می خوانیم: عقل می گوید: برای خدا هرگز دست و پا به معنی محسوس وجود ندارد ولی چون در وحی الهی آمده است، به تفسیر آن برمی خیزد و این نوع صفات را از طریق مَجاز و کنایه تبیین می کند؛ مثلاً عقل می گوید: اگر قرآن می گوید: آسمان ها را با دست هایی آفریدیم، این تعبیر، کنایه از این است که در ساختن آن دیگری شریک خدا نبوده است و هرگز مقصود این نیست که خدا دارای دست هایی مانند کارگران است که خانه می سازند.

«بازگشت به سوی توحید راستین» به قلم آقای محمود حکیمی، «نکته های مهم داستان حضرت یوسف علیه السلام»، اثر فرج الله فرج اللهی، «اوضاع فرهنگی، اجتماعی تونس» به قلم آقای غلامرضا گلی زواره، «ساخت بنا بر روی قبور» و «فرهنگ تجمل گرایی، آفت زندگی سالم»، مقاله ای از آقای اسماعیل نساجی، دیگر عناوین ماهنامه را تشکیل داده است.

«پرخاشگری» عنوان مقاله ای است که آقایان: دکتر منصور اشرفی و دکتر مرتضی اشرفی در شماره جدید آن را ارائه داده اند.

نویسندگان بعد از بررسی پرخاشگری، یکی از عوامل به وجود آورندۀ آن را اختلال شخصیت دانسته و می نویسند: اختلال شخصیت، به ویژه اختلال شخصیت ضدّ اجتماعی، از عِلل مهم پرخاشگری هستند.

این اختلال از حدود پانزده سالگی نمود می یابد و فرد از تطابق معیارهای اخلاقی و قانونی جامعه باز می ماند.

فرار از خانه، فرار از مدرسه، مصرف مواد مخدّر، فعالیت های مجرمانه، دروغگویی، جعل، بی برنامگی، تحریک پذیری.... از مشخصه های اختلال شخصیت ضدّ اجتماعی می باشد.

دهمین شماره از ماهنامه «درسهایی از مکتب اسلام» سال 54 (دی ماه 93) به صاحب امتیازی: مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق علیه السلام در 74 صفحه منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، خیابان ارم، کوچه ارم، ماهنامه «مکتب اسلام» مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 37742384-025 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha