جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جواد پورحسینی

حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هر چند شکل و رویه‌ای جدا از یکدیگر دارند، اما با نگاهی به عملکرد آن‌ها در می‌یابیم که هدف و رسالت‌ این نهادها مشترک بوده و در تلاش برای تعالی‌بخشی به جامعه از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص هستند.

تشکیل ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که طی چند سال اخیر در کشور شکل گرفته، این امر بهانه ای شد تا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با جواد پورحسینی، دبیر منطقه 5 کشوری ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفتگویی انجام داده است. حاصل این گفتگو درپی می آید

*ابتدا از سابقه فعالیت خود در آموزش و پرورش بگویید.

بنده از سال 65 وارد آموزش و پرورش شدم و مدت 4 سال به عنوان معاون آموزش متوسطه ناحیه 4 اصفهان و حدود 2 سال نیز معاون آموزش متوسطه استان اصفهان بودم در حال حاضر نیز حدود 3 سال است که به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش پرورش استان اصفهان مشغول به فعالیت می باشم؛ همزمان با این فعالیت، در سال 1392؛ همزمان با این فعالیت، نیز دبیری منطقه 5 کشوری ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش پرورش را برعهده گرفته‌ام.

ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش پرورش در چه سالی تشکیل شد؟

در حقیقت بحث ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش پرورش از سال 85 با حضور مدیر حوزه های علمیه و وزیر وقت آموزش و پرورش تشکیل شد و در سال 89 با توصیه مقام معظم رهبری، با تقویت ستاد و دبیرخانه، همکاری این دو نهاد وارد مرحله‌ای جدیدی شد و تاکنون این امر منشاء خدمات قابل توجهی بوده است.

کمیته های استانی ستاد همکاری ها متشکل از چه دستگاه‌هایی است؟

نماینده ولی فقیه در هر استان‌، مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی، مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران، اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف، امور خیریه و همچنین دو نفر از معاونان اداره کل آموزش و پرورش، اعضای کمیته استانی را تشکیل می دهند.

در کمیته‌های استانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان هم به عنوان رئیس کمیته استانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان به عنوان نایب رئیس و معاون پرورشی و فرهنگی نیز به عنوان دبیرکمیته فعالیت دارند.

چه استان هایی عضو منطقه 5 کشوری ستاد همکاری ها هستند؟

استان های اصفهان، هرمزگان، کرمان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد

تاکنون چه اقداماتی در این منطقه انجام شده است؟

اشاعه فرهنگ دینی، آموزش نیروی انسانی، پژوهش، تولید محتوا و رسانه ها از جمله اقدامات انجام شده در این منطقه است که در هر یک از این بخش ها، فعالیت های متنوعی از جمله فرهنگ سازی، پشتیبانی و نظارت، اعزام مبلغ، پرسش و پاسخ و... انجام می شود.

سال گذشته چه اقداماتی در قالب همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در منطقه 5 کشوری انجام شده است؟

برگزاری گفتمان های دینی و پاسخ به شبهات در قالب بیش از 1200جلسه شامل تعمیق باورهای دینی، محاسن و معایب فضای سایبری، مباحث مربوط به ولایت فقیه و جایگاه آن در نظام اسلامی و بحث کانون های مهدویت و تاثیر آن در ترویج فرهنگ مهدویت یکی از برنامه های سال گذشته بود. همچنین در خصوص بحث آموزش مهدویت ویژه فرهنگیان و دانش آموزان با موضوعاتی چون وظایف ما در زمان غیبت، انتظار فرج انقلاب اسلامی، مهدویت، نقش خانواده ها در فرهنگ دینی، خودباوری جوانان در زمان غیبت، حدود 500 جلسه برگزار شده است؛ بیش از 150 جلسه مرجع شناسی و بیش از 3 هزار جلسه آموزشی نماز و فرآیند آموزش عملی آن، جلسات معرفتی ویژه اصول اعتقادی شامل اصول دین و فروع دین، مشاوره های مذهبی شامل مقابله با تهاجم فرهنگی، جوانان و نوجوانان مقابله با ادیان نوظهور دیگر، جشن تکلیف و تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع)، برگزار شده است.

در مجموع فعالیت‌های سال گذشته شما از نظر کمی به چه میزان بوده و از لحاظ موضوعی نیز شامل چه مواردی می باشد؟

در کل 25 هزار 725 جلسه در سال 1392 تشکیل شد که از آن جمله می‌توان به دوره های ضمن خدمت شامل نحوه تدریس، راه های جذب مخاطب و تبلیغ حدود 300 جلسه، راه های مقابله با تهاجم فرهنگی و استفاده از فناوری های جدید 150 جلسه، گفتمان های عفاف و حجاب حدود 210 جلسه، گفتمان های ولایی ویژه دهه امامت و ولایت حدود 2500 جلسه، جلسات پرسش و پاسخ سئوالات دینی و شبهات اولیاء در 2100 جلسه و همچنین جلسات پرسش و پاسخ دانش آموزان حدود 11 هزار جلسه که شامل قرآن، احکام و موارد مرتبط با این موضوع اشاره کرد.

در سال جاری چه نوع فعالیت‌ها و برنامه‌های داشته‌اید؟

با توجه به این‌که هنوز سال جاری به پایان نرسیده نمی توان آمار مشخصی از میزان ساعات برگزاری جلسات ارائه داد، اما با توجه به برنامه تنطیمی، جلسات ما در موضوعات مطرح شده از سال گذشته بیشتر باشد.

همچنین امسال با حضور تعدادی از مبلغین موسسه "امیربیان" برنامه های تبلیغی خوبی در دهه اول ماه محرم، در مدارس استان اصفهان اجرا شد.

 با توجه به تفاهم نامه ای که با حوزه علمیه اصفهان امضاء شد، حضور روحانیون در مدارس تحت عنوان "کارشناس مذهبی" می باشد، البته تفاهم نامه قابلیت این را دارد که روحانیون حضور کوتاه مدت، بلند مدت و یا مستمر در مدارس داشته باشند.

چه تعداد روحانی و یا کارشناس مذهبی هم اکنون در مدارس استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند؟

حدود 1889 نفر به عنوان امام جماعت در مدارس استان اصفهان فعالیت دارند که بخشی از آنها در گفتمان های دینی حضور دارند و بخشی دیگری نیز از طریق سازمان تبلیغات اسلامی معرفی می‌شوند و به کارهای مذهبی در مدارس می پردازند.

نقش روحانون در مدارس به چه صورت است و آیا توانسته اند از نظر فرهنگی و اعتقادی تاثیرات قابل توجهی داشته باشد؟

در مرحله اول، حضور روحانیت در مدارس باعث آرامش در این مکان‌های آموزشی شده، به خصوص آن‌که حضور روحانیون در مدارس در ماه‌های محرم و دهه ولایت و سایر فعالیت‌های مذهبی بسیار تاثیرگذار بوده، همچنین در مرحله دوم تاثیرگذاری فرهنگی و اعتقادی است که روحانیون با حضور خود این امر را تقویت کرده‌اند.

به نظر شما روحانیون چه راهکارهایی را باید در خصوص تشویق و ترغیب دانش آموزان به مسائل دینی به کار گیرند؟

جوانان و نوجوانان نیازمند مسائل استدلالی هستند، اگر سئوالات آنان با استدلال و منطق پاسخ داده شود، به طور حتم می پذیرند؛ اما نکته ای که اینجا باید اذعان داشت این است که لازم است روحانیون با زبان روز و ذائقه های امروزی دانش آموزان و مطابق با روش های نوین به بحث تبلیغ دینی در مدارس ورود پیدا کنند تا تاثیر پذیری ایشان در این‌گونه مسایل بیشتر شود.

آیا در خصوص بکار گیری روش های نوین، اقداماتی صورت گرفته است؟

 بله. این امر در دفتر تبلیغات اسلامی اتفاق افتاده، اما در جامعه آماری اداره کل آموزش و پرورش، از این دست روحانیون کم داریم، بنابراین لازم است تا حوزه‌های علمیه در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.

روحانیون در زمینه تشویق دانش آموزان به نماز تا چه میزان تاثیرگذارند؟

طی بررسی ها معلوم شد، روحانیون عامل اصلی تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای اقامه نماز هستند، پس این امر نشان می‌دهد که اگر روحانیون مجهز به اطلاعات روز و روانشناسی لازم باشند، می توانند در گرایش نوجوانان به مسائل دینی موفق باشند.

نکته پایانی

در بحث تدوین و محتوای کتاب‌های درسی لازم است که از صاحب‌نظران حوزوی استفاده بیشتری شود، بنابراین ستاد همکاری های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش باید تقویت شود. در بحث آموزش نیروی انسانی نیز خصوصا در دانشگاه فرهنگیان حضور حوزه های علمیه کمرنگ است و هرچه این پیوند قوی تر باشد، به تربیت بهتر مربیان کمک خواهد کرد، پس تشکیل دوره های ضمن خدمت بلند مدت و کوتاه مدت برای فرهنگیان، با کمک حوزه، بسیار راهگشا خواهد بود.

گفتگو: سید امیر حسین ابطحی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha