شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ به همت گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی با موضوع «انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی» با موضوع بررسی و نقد دیدگاه جان فورن برگزار ‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست علمی حجت الاسلام ابوذر مظاهری ارائه دهنده بحث و دکتر تقی صوفی نیارکی دبیرعلمی نشست و ناقد موضوع بودند.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص موضوع ارایه شده گفت: جان فورن از جمله نظریه پردازان غربی است که در آثار متعددی، به صورت مستقل و یا در ضمن بررسی انقلاب های جهان سوم، به مفهوم سازی و تبیین انقلاب اسلامی پرداخته است.

حجت الاسلام مظاهری افزود: فورن دکترای خود را در جامعه شناسی درسال 1988 از دانشگاه کالیفرنیا گرفته است. پایان نامه او در زمینه تحولات اجتماعی خاورمیانه در چارچوب مطالعات تطبیقی تاریخی و براساس نظریه وابستگی بوده است. به علاوه به موضوع هایی چون فمینیسم، توسعه و جهانی شدن، مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی سیاسی تاریخی به ویژه مسائل مربوط به مناطق خاورمیانه و آمریکای لاتین، علاقه مند است و در این زمینه ها پژوهش هایی انجام داده و آثاری نیز منتشر کرده است.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: جان فورن پس از انتشار کتاب «نظریه پردازی انقلاب ها»، مقام استادی (پروفسوری) جامعه شناسی را در دانشگاه کالیفرنیا شهر سانتاباربارا به دست آورده است.

حجت الاسلام مظاهری که در جمع محققان و پژوهشگران علاقه مند به این حوزه سخن می گفت با بیان اینکه از بورن تا به حال شش کتاب منتشر شده است، افزود: "مقاومت شکننده: تحولات اجتماعی ایران از سال 1500 تا انقلاب 1993"، " نظریه پردازی انقلاب ها (مجموعه مقالات) 1997"، "A Century of Revolution: Social Movements in Iran. Edited volume. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1994"، " Feminist Futures: Re-imaginingWomen,Culture and "، " Development (coeditor, 2003)" و " The Future of Revolutions: Re-thinking Radical Change in the Age of Globalization (ed., 2003)" از جمله عنوان این کتب می باشند.

وی اظهارداشت: این نظریه پرداز غربی تاکنون بیش از 40 مقاله که بسیاری از آنها مربوط به ایران است، را به رشته تحریر در آورده است.

لازم به ذکر است، نشست چهارم: تحت عنوان دغدغه‌های میشل فوکو درباره انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نرگسی، نشست پنجم: بررسی نقد و دیدگاه یرواندآبراهامیان درباره انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول یعقوبی، نشست ششم: بررسی و نقد دیدگاه نظریه پردازان غربی درباره نقش مذهب در انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین ذبیح‌الله نعیمیان در سالن اندیشه موسسه برگزار خواهد شد.

این سلسله نشست‌های علمی شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا از چهارم بهمن ماه تا نهم اسفند ماه در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است و به ثبت نام شدگان برای شرکت در این دوره گواهی شرکت در دوره اعطا خواهد شد.

 انتهای پیام   17/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha