چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
انجمن حدیث

حوزه/ نشست نقد و بررسی مقاله «معرفی تحلیلی کلیدواژه‌های پیشرفت در قرآن و حدیث» به همت انجمن حدیث حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این نشست حجت الاسلام حسین محققیان نگارنده مقاله توضیحاتی در خصوص این مقاله ارائه داد و در ادامه حجت الاسلام علی توحیدی نژاد به نقد این مقاله پرداخت.

حجت الاسلام محققیان گفت: تغییر در یک جامعه زمانی می‌تواند ارزشمند باشد که به سمت مقصد راهنمایی و نتیجه آن پیشرفت فرد، جامعه و یک ملت باشد و رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند، طراحی الگویی مناسب و متناسب با مقتضیات هدف است.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور اسلامی در حال پیشرفت، نیازمند الگویی اسلامی مطابق با شرایط و مقتضیات روز است، الگویی که طراحی آن مبتنی بر دو رکن شناخت الگوی اسلام و  تطبیق آن با شرایط روز باشد.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: شناخت الگوی اسلام نیازمند مراجعه مستقیم به قرآن و روایات است و این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که پس از ترسیم نقشه بتوان آیات و روایات مناسب را شناسایی و فیش برداری کرد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع روش‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد گفت: مراجعه مستقیم به تمامی آیات و روایات و نمایه زنی آن‌ها، مراجعه به معجم‌های موضوعی موجود در هر موضوع و مراجعه به فهرست‌های موضوعی از این روش‌هاست.

حجت الاسلام محققیان با بیان اینکه یکی دیگر از این راه‌ها طراحی کلیدواژه مناسب و مراجعه مستقیم به کمک این کلیدواژه‌ها به آیات و روایات است افزود: این مقاله در صدد است بر اساس الگویی که رهبر معظم انقلاب در «نخستین نشست اندیشه های راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» ترسیم کردند کلیدواژه‌هایی را معرفی کند که بتوان با به‌کارگیری آن‌ها آیات و روایات مرتبط را یافت.

وی با اشاره به این که معرفی کلیدواژه‌ها نسبت به دیگر روش‌ها پنج مزیت دارد گفت: در این شیوه نیازی به مطالعه گسترده در موضوع نیست و می‌توان با استفاده از کلیدواژه‌ها در زمانی کمتر به نتیجه رسید و در بسیاری از این موضوعات فهرست موضوعی و یا معجم لفظی وجود ندارد.

این محقق حوزوی  با اشاره به سومین مزیت این روش گفت: فهرست‌ها و معجم‌های موضوعی در بسیاری موارد از این روش استفاده کرده و سپس با سلیقه و هدف خاصی تنظیم شده‌اند و احتمال اینکه بعضی آیات و روایات را مناسب ندانسته و حذف کرده باشند مطرح است.

وی گفت: مزیت بعدی این روش این است که دامنه و گستره مطالعاتی در دیگر روش‌ها محدود است در صورتی که طراحی کلیدواژه می‌تواند تمامی کتاب‌ها و منابعی که در نرم‌افزارها وجود دارند را جستجو کرد و آخرین مزیت این است که بر اساس جستجوی کلیدواژه‌ای و تعاقیب کلیدواژه‌ها، طراحی کلیدواژه جدید از روایاتی که در جستجو با کلیدواژه اول بدست آمده است، می‌توان اطمینان نسبی به یافتن تمامی آیات و احادیث مرتبط یافت.

وی گفت: کلیدواژه‌های پیشرفت در عرصه فکر، کلیدواژه‌های پیشرفت در عرصه علم، کلیدواژه‌های پیشرفت در عرصه زندگی و کلیدواژه‌های پیشرفت در عرصه معنوی سرفصل‌های این مقاله هستند.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha