پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
موسسه فهیم

حوزه/ نشست علمی با موضوع« ارتداد و انکار ضروری دین» از سلسله نشست های نظریه پردازی با حضور روحانیون، طلاب و پژوهشگران شب گذشته در مؤسسه فرهنگی فهیم قم برگزار شد.

به گزار­ش خبر­گزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید صدرا هاشمی در این نشست به تشریح موضوع ارتداد و انکار ضروری دین پرداخت.

این محقق و پژوهشگر گفت: در فقه شیعه و اهل سنت عناوینی مانند محاربه فی الارض که موجب قتل است وجود دارد و ارتداد و تکفیر هم یکی از آن عناوین است که با مرتد­شدن شخص، حکم به قتل می­ کنند.

حجت الاسلام هاشمی اظهار­داشت: ارتداد طبق مبنای مذهب شیعه، اقسامی دارد و مرتد ملی و فطری از جمله آن است. اگر کسی مرتد ملی شد، حکم آن این است که ابتدا مرتد را توبه می دهند. اگر توبه را نپذیرفت، احکام خاصی  که برای او تعیین شده است جاری می ­کنند.

این محقق حوزوی گفت: اگرکسی مرتد فطری شد، حکم قتل را جاری می کنند و اصلا صحبت از توبه نیست.

حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: انکار ضروریات شیعه مانند امامت یکی از موضوعات اختلافی بین فقها است. اگرکسی امامت را انکار­کند آیا با انکار امامت موجب ارتداد و سپس ­کفر می­ شود یا نه؟بین فقهاء اختلافاتی وجود دارد­که بعضی از فقها مانند ­صاحب حدائق قائل به­ کفرند و بعضی مانند شهید ثانی و محقق اردبیلی نظری دیگری دارند.

این پژوهشگر حوزه گفت: این گروه که قائل به کفر منکرین امامت هستند به دلایلی مانند، عدم پذیرش ولایت حضرت علی(ع)، انکار ضروریات دین و بغض نسبت به اهل بیت (ع) استناد می ­کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس­ کسانی ­که می ­گویند انکار ضروریات شیعه موجب­ کفر می شود، عمل کنیم به مشکل بزرگتری در بین مسلمین مواجه می شویم؛ تقریبا هیچ مسلمانی حتی در بین شیعیان یافت نمی شود و تنها  یک عده افراد خاص باقی می مانندکه شیعه واقعی هستند. زیرا با این عقیده حتی­ کسی که معصیت هم می­ کند باید بگوییم کافر است. بنابراین عنوان «قد کفر» که در روایت مطرح شده باید به موارد و معانی دیگر نسبت داد. بلکه قرآن معانی خاصی برای «کفر» گفته است.

حجت الاسلام هاشمی گفت: باید سعی کرد با رفتار و اخلاق مناسب مردم دنیا را با آموزه های دین آشنا کنیم و از هر گونه توهین و ناسزا گفتن به سایر مذاهب پرهیز­کرد. این همان روش و سنت ائمه معصومین (ع) است.

این محقق ابراز داشت: در دوران پیامبر(ص) مخالفین زیادی بودندکه درجنگ­های مختلف اسیر می­ شدند و به اجبار اسلام را می­ پذیرفتند. و رفتار و اخلاق درست و مناسب نبی مکرم(ص) موجب جذب آنان به دین می شد، اگرچه آنها به جبر اسلام را قبول کردند، ولی رفتار پیامبر(ص)را می دیدند و بر اسلام باقی می‌ماندند. بنابراین به دور از هر گونه هیاهو و بداخلاقی می ­توان انسانها را با اسلام آشنا و جذب­ کرد.

 انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha