شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
صالحی امیری

حوزه/ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر لزوم جمع آوری تاریخ مرجعیت بعد از پیروزی انقلاب تاکید کرد و گفت: یادمان مراجع تقلید در سازمان، افتتاح شده است و از مراجع بزرگوار در قید حیات و یا وراث آنان خواستاریم قلم، لباس و آثار و دست نوشته های خود را به سازمان اهدا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، صالحی امیری صبح امروز در دیدار با آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با اشاره به این که دومیلیون و هفت هزار جلد کتاب در کتابخانه ملی کشور وجود دارد، اظهار داشت: 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی و 5 میلیون نشریه از روز اول انتشار تا به امروز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ساختمان اسناد و کتابخانه ملی از معماری ناب ایرانی اسلامی برخوردار است، تصریح کرد: این ساختمان به همت مرحوم حبیبی احداث شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تحولات اخیر منطقه و ظهور داعش، ابراز داشت: با توجه به تحولات اخیر عراق و سوریه دغدغه جدی نسخه های خطی را داریم چرا که داعش نسخ را می سوزاند و از بین می برد و برای نسخی که از عراق می آید، متاسفانه سامان خوبی نداریم.

صالحی امیری با تاکید بر این که باید سرمایه گذاری کنیم و نسخ خطی را از مردم خریداری کنیم، تصریح کرد: کشورهای عربی و غربی نسخ خطی ایران را از دلال ها به قیمت گزاف خریداری می کنند.

وی افزود: تقریبا همه نسخه های خطی ما بعد از ورود اسلام به ایران است که به دو زبان فارسی و عربی می باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه 34 هزار جلد فهرست نسخ خطی در اختیار داریم، ابراز داشت: طبق برآورد ها، حدود نیم میلیون نسخه خطی در ایران، نیم میلیون نسخ خطی متعلق به ایران در آسیای میانه و نیم میلیون نسخ خطی در هند و پاکستان وجود دارد..

بیشتر نسخ خطی ایران در خارج از کشور

صالحی امیری با بیان اینکه بیشتر آثار نسخ خطی در خارج از کشور است، گفت: این نسخ، سامان یافته نیست و پراکنده است و هیچ کشوری مثل ایران نسخ خطی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چندصد میلیون برگ سند در سازمان جمع آوری و حفظ می شود، تصریح کرد: این اسناد باید تبدیل به پژوهش هایی شود که نسل های جدید بدانند در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: برای جمع آوری تاریخ شفاهی پهلوی با 57 تن از رجال اصلی پهلوی در حدود 1100 ساعت  مصاحبه شده است و از زبان آن ها در خصوص پهلوی صحبت شده که حدود 50 جلد خواهد شد و تاکنون 4 جلد رونمایی شده است.

صالحی امیری بر لزوم جمع آوری تاریخ مرجعیت بعد از پیروزی انقلاب تاکید کرد و اظهار داشت: در این زمینه کار تحقیقاتی در حال شکل گیری است تا کار علمی متقنی انجام شود و برای نسل های بعد آثار و خدمات مراجع تقلید باقی بماند.

وی با بیان اینکه روزانه 3 هزار جوان کارشناسی ارشد و دکتری از کتابخانه ملی ایران بازدید می کنند، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیشانی فرهنگی نظام است و به دنبال گسترش فضای آن هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: یادمان مراجع تقلید در سازمان افتتاح شده است و از مراجع بزرگوار خواستاریم قلم، لباس و آثار و دست نوشته های خود را به سازمان اهدا کنند تا به رویت جوانان بازدیدکننده برسد و نسل جوان بداند این مراجع چه خدماتی داشته اند.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha