پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عباس صالحی ارشاد

حوزه/ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ بیش از 8 هزار عنوان کتاب دینی در 10 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، سید عباس صالحی، شب گذشته در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب قزوین با اعلام این خبر، گفت ایران به برکت انقلاب در حوزه های مختلفی رشد کرده که تولید کتاب و فکر یکی از این حوزه های مهم است.

وی افزود: در ۱۰ ماه نخست امسال، تعداد ۵۵ هزار و ۲۷۵ عنوان کتاب در کشور تولید شده که به طور متوسط ماهانه 5 هزار و ۵۰۰ عنوان چاپ شده و این تعداد پشتوانه ای برای فضای فرهنگی کشور محسوب می شود.

 معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعداد عناوین کتاب های چاپ شده در حوزه ها و موضوعات مختلف، ادامه داد: در حوزه ها و موضوعات مختلف علمی در سال 93 تعداد ۹ هزار عنوان کتاب در علوم عملی، 8 هزار و 369 عنوان کتاب کودک، 8 هزار و 268 عنوان کتاب در حوزه دین و 8 هزار و 45 عنوان کتاب هم در حوزه ادبیات چاپ شده است.

صالحی بیان کرد: در دهه­ی 50 عناوین کتاب های چاپ شده گاهی به زیر یک هزار هم می رسید، اما بعد از سه دهه گاهی عناوین تولید شده سه و چهار رقمی می شد و به حدود۷۰ هزار هم می رسید.

عضو هیات امناء دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: علی رغم اینکه در تولید فکر و کتاب مسیر فزاینده ای را شاهد هستیم، اما باید به مشکلات این بخش نیز رسیدگی شود.

 

این مسئول فرهنگی به مشکلات و آسیب های حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد وگفت: کمبود دسترسی به کتاب از جمله مشکلات این بخش است و متاسفانه به آن اندازه که کتاب تولید کرده ایم، فرصت دسترسی به کتاب ایجاد نکرده ایم و امروزه بین تولید و توزیع کتاب موازنه ای وجود ندارد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدم آشنایی مردم با کتاب خوب را از دیگر مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و عنوان کرد: وقتی تعداد عناوین کتاب های چاپ شده بالا می رود، قطعا تحیّر مردم و خوانندگان هم بیشتر می شود که چگونه و از چه راهی کتاب خوب را تهیه و استفاده کنند.

صالحی عنوان کرد: پایین بودن سرانه مطالعه کشور یکی از آسیب ها و مشکلات عرصه کتابخوانی است و به اندازه ای که تولید بالا رفته، سرانه مطالعه ارتقاء پیدا نکرده و در این میان، عدم وجود فرصت کافی و یا گرانی، بهانه های قابل قبولی برای این امر نیست.

عضو هیئت امناء دفتر تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: نمایشگاهای کتاب استانی باید نقطه آغاز و جهشی برای حل مشکلات و آسیب های یاد شده باشد و دسترسی آسان به کتاب را حداقل در یک دوره زمانی راحت تر و آسان تر سازد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی فرصتی است تا با استفاده از نقدها و مشاوره های حاشیه نمایشگاه امکان و فرصت دست یابی به کتاب خوب فراهم شده، فرهنگ کتاب خوانی و عشق به کتاب افزایش یافته و کتاب ها با قیمت ارزان در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

لازم به ذکر است که دهمین نمایشگاه کتاب قزوین از 4 تا 10 اسفند در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین دایر شده و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۶ تا ۲۱ از این نمایشگاه بازدید نمایند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha