جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
14

حوزه/ در پی استقبال کم نظیر از نسخه اول نرم افزار کتابخانه جامع طب سنتی و اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نسخه جدید ( نرم افزار طب سنتی و اسلامی یک و نیم) این نرم افزار را تولید و عرضه کرد.

مدیر پروژه نرم افزار طب سنتی و اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: در نسخه طب  5/1 با توجه به نیازسنجی و پاسخ به دغدغه کاربران سعی بر آن داشته ایم که پاسخگوی نیاز کاربران خود باشیم و با افزودن مواردی جدید تا حد امکان دغدغه آنان را مرتفع سازیم.

حجت الاسلام علیرضا رحیمی ثابت افزود: "ایجاد نگارخانه با حدود 9000 تصویر مفردات دارویی شامل گیاهی، حیوانی و معدنی، همچنین تصاویر آناتومی بدن انسان با قابلیت کپی‌برداری از آنها"، "ارتقای بخش فرهنگ نامه با استخراج 51388 واژه از 69 کتاب طب سنتی و 70629 پیوند بین آنها و متون مربوطه" از جمله اقدامات اضافه شده در این نسخه از نرم افزار طب می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از عناوین کتب تصویری اضافه شده اشاره کرد و گفت: " القانون فی الطب محشی (با حواشی بسیاری از شارحین معروف)"، " شرح علامة حلی بر کلیات قانون"، شرح حکیم جیلانی بر قانون ( کتاب سوم و چهارم)"، "ترجمه فارسی شرح اسباب و علامات"، "شرح موجز (إیجي)"، "شرح موجز (شرواني)"، " ذخیره خوارزمشاهی بنیاد فرهنگ"،" المهذب في طب العین؛ ابن نفیس قرشی نسخه خطی کتابخانه واتیکان" از عناوین کتب افزوده شده نسخه جدید نرم افزار طب است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: ما در این نسخه برخی از کتب مانند؛ "تحفۀ ناصریه"، "الأغراض الطبیه"، "خزائن الملوک"، "مفرح القلوب"، "شرح الموجز اقسرایی" را تصحیح  و  لینک‌ تصاویر داخلی 23 عنوان کتاب را جهت نمایش فعال کرده ایم.

حجت الاسلام رحیمی ثابت ادامه داد: پیوند صفحات کتب تایپ شده به صفحات تصویری آنها از جمله دیگر تغییرات نسخه جدید می باشد.

لازم به ذکر است، نرم افزار کتابخانه طب سنتی و اسلامی نسخه 5/1 از هم اکنون در فروشگاه مجازی مرکز نور به نشانی www.noorshop.ir  جهت استفاده علاقه مندان قرار گرفته است.

 انتهای پیام 17/313

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha