چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دولت نسبت به استعدادهای برتر سرمایه گذاری کند، گفتند: در این کار نباید بین فقیر و غنی فرقی گذاشت، چون بسیاری از استعدادهای درخشان در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید، عصر امروز در دیدار رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور،  با بیان اینکه نیرو‌های انسانی، سرمایه اصلی جامعه هستند، اظهار کردند: ممکن است کشوری منابع بسیاری داشته باشد؛ ولی انسان‌های با استعدادی در آن نباشند و تمام منابع کشور مذکور نابود شود، همچنین شاید کشوری که منابعی ندارد از انسان‌های با استعداد برخوردار باشد که این امر موجبات پیشرفت کشور فوق را فراهم می کند.

ایشان با اشاره به اینکه در جنگ جهانی دوم تقریباً ژاپن و آلمان نابود شدند، بیان کردند: امروز می‌بینیم که این دو کشور در دنیا پیشتاز هستند که دلیل اصلی آن، داشتن انسان‌های با استعداد است و توانسته‌اند بعد از شکست، دوباره فعالیت کنند و زمینه‌های توسعه کشور خود را فراهم نمایند؛ این دو کشور نشان دادند که با استعداد بالا و داشتن انسان‌هایی با پشتکار زیاد، می‌توان همه مشکلات را پشت سر گذاشت.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: باید روی استعدادهای درخشان کارکرده و از این استعدادها بهره‌برداری کرد و بدانیم که گاهی کشف استعداد مهم، از کشف گنج هم، ارزشمند تر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن تقدیر از فعالیت‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کردند: اینکه به فکر کشف استعدادهای درخشان افتاده‌اید، بسیار خوب است و هر قدر دولت و ملت در این کار سرمایه‌گذاری کنند بسیار به جا بوده و ارزش دارد.

ایشان با اشاره به آسیب‌های موجود در این کار تاکید کردند: در این کار نباید بین فقیر و غنی فرقی گذاشت، بسیاری از استعدادهای درخشان در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و باید مراقب بود تا برخی از خانواده‌های مرفه به وسایلی متوسل نشده و در این کار نفوذ نکنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این استعدادها باید از نظر اخلاقی و اعتقادی پرورش یابند عنوان کردند: باید در مورد استعدادهای درخشان بسیار مراقب بود و اگر استعداد درخشانی منهای مبانی اعتقادی و تقوی باشد، خطرش از استعدادهای معمولی بیشتر است و باید استعداد قوی از نظر اخلاقی خوب باشد تا برای جامعه مفید باشد.

ایشان با اشاره به آسیب‌های دیگر این مرکز تصریح کردند: استعدادهای درخشان باید به گونه‌ای پرورش یابند تا به کشور خود علاقه‌مند بوده و در کشور بمانند و احتمال مهاجرت آن‌ها هم وجود نداشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه استعدادهای درخشان همه یکنواخت نیستند، بیان کردند: هر انسانی در یک رشته‌ای استعداد دارد و شما وظیفه دارید که علاوه بر کشف آن‌ها، جهت‌گیری آن‌ها را نیز کشف کنید و باید ببینید که استعدادها به کدام مبحث علاقه دارند.

ایشان بیان کردند: گاهی عده‌ای در چندین رشته استعداد دارند و شما باید زمینه‌ای را فراهم کنید که تنها در یک رشته به کار خود ادامه دهند و از پراکندگی آن‌ها جلوگیری کرد.

معظم له ادامه دادند: شما متولیان گنج‌های مهمی در کشور هستید و باید مراقب باشید تا از این سرمایه‌های انسانی به خوبی استفاده شود و دولت نیز باید دست شما را باز بگذارد و هر قدر نیز برای پیشرفت این کار سرمایه‌گذاری کنید، سزاوار است.

ایشان با بیان اینکه باید به گونه‌ای رفتار کنید که استعدادهای درخشان باعث یاس و نا امیدی دیگران نشود گفت: کار شما بسیار ظریف است و باید طوری استعدادها را تشویق کنید که دیگران تحقیر نشوند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha