جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت تولیدمحوری و تربیت نیروهای کارآفرین تاکید کرد و گفت: استقلال اقتصادی بخشنامه ای نیست و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود تا کشور روی پای خود بایستد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی لاریجانی  پیش از ظهر  امروز در مراسم بیست و دومین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد که در قم برگزار شد،بر لزوم فعالیت های فرهنگی متناسب با زمان روز تاکید کرد و ابراز داشت: امروز کارآفرینی نقص مهم کشور است به همین دلیل تولید کشور باید تقویت شود؛ مقام معظم رهبری نیز بر این اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که به محوریت مسئله تولید است.

وی با بیان اینکه امروز اگر کشور تولیدمحور شویم قادر به مقابله با مشکلات صحنه های بین المللی خواهیم بود، تصریح کرد: اگر قوی باشیم و روی پای خود بایستیم می توانیم مقابله کنیم در غیر این صورت فقط لفاظی کرده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تفکر و آرمان های انقلاب جاذبه دارد که در منطقه تحول ایجاد کرده است اما فقط در زمینه اقتصاد نقص داریم که باید با تولیدمحوری برطرف شود. 

*متوسط سرانه تولید کشور در 36 سال اخیر رشدی نداشته است

لاریجانی ابراز داشت: متوسط سرانه تولید کشور در طول 36 سال اخیر برابر است و این مسئله ضعف بزرگی محسوب می شود؛ اگرچه سرانه تولید متناسب با جمعیت افزایش یافته اما رشد چندانی نداشته است.

وی تصریح کرد: به اندازه کافی از منابع بهره برداری نشده است در حالی که ما منابع داریم اما بهینه استفاده نکرده ایم.

*میزان زمان بازدهی مفید در ادارات و کارخانجات

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماری که یکی از وزرا از میزان بازدهی مفید ادارات و کارخانه ها به وی داده است، گفت: البته عدد دقیق این زمینه در ذهنم نیست، اما در ادارات زمان مفید حدودا 30 و چند دقیقه و در کارخانه ها دوساعت بازدهی و بهره برداری وجود دارد.

لاریجانی تاکید کرد: به کار و فعالیت و کارآفرینی باید اهتمام بیشتری ورزیده شود؛ چرا که در این صورت، استعدادهای مختلفی بروز می کند.

*کانون های فرهنگی به جوانان مهارت کارآفرینی بیاموزند

وی افزود: کانون های فرهنگی اگر می خواهند کمک جدی به انقلاب کنند باید کارآفرینی را جدی بگیرند و به جوانان مهارت های کارآفرینی را بیاموزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استعدادهای جوانان فعال و مبتکرانه است و کارهای فوق العاده جذابی را انجام می دهند؛ بسیاری از آن ها شغل دیگری داشتند؛ اما کارآفرین اقتصادی و تولیدی شدند؛ کانون های فرهنگی مساجد، استعداد جوانان را به سمت حرفه مورد استعداد در بازار سوق دهد.

لاریجانی افزود: امروز اگر در کشور روی مسئله کارآفرینی و تولید کار کنیم شاهد جهش های مثبت خواهیم بود و استقلال اقتصادی خواهیم داشت که خدمت بزرگی به انقلاب می باشد.

*استقلال اقتصادی بخشنامه ای نیست

وی تاکید کرد: استقلال اقتصادی بخشنامه ای نیست و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود تا کشور روی پای خود بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استخدام دولتی دردی را دوا نمی کند، ابراز داشت: امسال 90 درصد بودجه کشور را بخش جاری تشکیل داده است که هزینه های جاری ادارات می باشد و 10 درصد بودجه عمرانی است که این مسئله حتما اشکال دارد و ما باید نفت بفروشیم و مالیات بگیریم تا هزینه ادرات را دهیم!

*اقتصاد مردمی نباید به کارمند دولت گره زده شود!

لاریجانی افزود: باید کارها را به مردم واگذار کرد، اما این مسئله هنوز در بخش دولتی جای نیفتاده است و به غلط فکر می کنیم گره زدن اقتصاد به امور دولتی، گره اقتصاد را باز می کند.

لاریجانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) تاکید داشت زندگی اقتصادی مردم را نباید به کارمندان دولت گره زد، ابراز داشت: گره اقتصاد و معیشت مردم به ادارات دولتی در 36 سال گذشته بیشتر شده است. 

وی با ابراز تاسف از عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی، اظهار داشت: همه زیرساخت های اقتصادی باید انجام شود؛ اما مردم باور کنند خودشان باید کارآفرین شوند.  

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این فهم را بوجود بیاورید که بازار به چه مسائلی نیاز دارد؛ اینکه دولت تصمیم بگیرد صحیح نیست و دولت فقط باید حمایت کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه امروز وارد عصر اطلاعات شده ایم، ابراز داشت: ارتباطات امروز، سبک زندگی ها را در حال تغییر دادن است؛ این مسئله مهمی است که اوقات فراغت مردم بیشتر شود چرا که مسائل وقت گیر از بین می رود.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت اوقات باطله نیست و باید برای آن نیز برنامه ریزی کرد، گفت: شما بهترین جایگاه را دارید چرا که به محوریت مسجد فعالیت می کنید و این مسیر باید به سمت کارآمدی معنوی و آینده جوانان هدایت شود.

لاریجانی با تقدیر از زحمات این نهاد مهم فرهنگی کشور که فعال و نقش آفرین است، اظهار داشت: فعالیت چشمگیر کانون های مساجد ویژه بانوان نیز مهم است چرا که نیمی از جامعه ما، زنان هستند و در بحث فرهنگ سازی حضور جدی دارند.

وی با اشاره به راه اندازی کانون های مساجد کشور، ابراز داشت: در زمان مسئولیت بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد موضوع کانون های فرهنگی هنری مورد توجه قرار گرفت و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

*توسعه فرهنگی بر اساس مختصات بومی دینی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هنوز هم به این معتقد هستیم که اگر جامعه ما بخواهد توسعه متوازن و متناسب با فرهنگ قومی خود داشته باشد باید به تقویت ریشه های معنوی و دینی پرداخته شود.

*فرهنگ کشور نباید وارداتی باشد

وی تصریح کرد: همان گونه که توسعه کشور امر وارداتی نیست و حتما باید با مختصات بومی و دینی کشور سازگار باشد توسعه فرهنگی در کشور نیز باید با مختصات دینی ما سازگار باشد و اگر چنین نباشد توفیقی نخواهد داشت.

لاریجانی یادآور شد: گاهی در توسعه فرهنگی الگوگیری از کارهای دیگران می شود؛ مخالف الگوگیری از کارهای خوب کشورهای دیگر نیستم؛ اما آگاه باشیم اگر امری بخواهد عمیق شود، باید بسترهای بومی و دینی داشته باشد. 

وی افزود: از فرصت هایی که در کشور وجود داشته است برای پیشبرد مجموعه فکری منسجم استفاده نکرده ایم.

*مسجد پایگاه فرهنگ سازی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه مهم ترین پایگاه فرهنگ سازی در تفکر اسلام را مسجد عنوان کرد و گفت: مردم روزی پنج مرتبه در این مکان مقدس به اقامه نماز می پردازند و مسجد خاص ترین مرکز فرهنگی است و به همین دلیل اگر بقیه امور فرهنگی را حول مسجد سامان دهیم، از این فرصت عظیم استفاده شده است.

لاریجانی با بیان اینکه بیش از 60 هزار مسجد در کشور وجود دارد، اظهار داشت: حوزه های علمیه اسلام شناسی را به روحانیون یاد می دهند و آن ها در مساجد برای مردم علاوه بر اینکه امام جماعت هستند و احکام می گویند، به هدایت فکری اهتمام دارند؛ مردم نیز با علاقه به مسجد می روند که فقط برای عمل عبادی خالص است.  

وی با اشاره به اینکه فرصت بسیار خوبی در جامعه وجود دارد و سامان دهی امور فرهنگی کشور به محوریت مسجد باشد، ابراز داشت: استفاده از فرصت مساجد در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی جدی شمرده شود.

*حوزه ها برای تامین مساجد خالی از امام جماعت، فکری کنند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توانیم بگوییم در همه مساجد امام جماعت داریم، ابراز داشت: بسیاری از مساجد امام جماعت ندارند که حوزه ها باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه تصویب راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز داشت: در آن زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور و ریاست شورا گفت؛ چرا تاکنون بعد از گذشت چندسال از انقلاب به این مسئله فکر نکرده بودید؛ آیت الله مهدوی کنی نیز که عالم بزرگوار و تاثیرگذار در صحنه انقلاب بودند، گفت، فقط یک نگرانی دارم که مبادا مسجد جنس دولتی شود که حرف دقیقی هم بود.

*روحانیت و مسجد جنس دولتی نیست

لاریجانی با تاکید بر اینکه مسجد برای مردم است، گفت: هیچ دولتی نباید به این مسئله فکر کند که سلطه ای روی مسجد داشته باشد؛ کار مردمی و روحانیت حسابش با دولت جداست و همیشه روحانیت مستقل بوده و شهید مطهری نیز یکی از ویژگی های مهم روحانیت را استقلال آن ها از دولت ها را عنوان کرده است.

وی افزود: مسجد پایگاه روحانیت است و روحانیت باید مستقل باشد؛ اما این بدین معنا نیست که ما  وظیفه خود را نسبت به روحانیت انجام ندهیم و دولت در این زمینه وظایفی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف ما در آن دوران کمک کردن و در اختیار قرار دادن امکانات فرهنگی به مساجد بود و وظیفه ما نیز محسوب می شد.  

لاریجانی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دبیر شورای عالی کانون های مساجد کشور، ابراز داشت: گزارش خوبی بود اما بیش از این ها، باید کار کرد و ظرفیت ها را ارتقا داد.

*حضور روحانیت در مساجد نگرانی ها را کاهش می دهد 

وی با بیان اینکه فعالیت در مسجد بهترین کار فرهنگی و تحت نظر امام جماعت مسجد قرار دارد، اظهار داشت: این فعالیت های فرهنگی دینی تحت کژی و کج فهمی قرار نمی گیرد و حضور روحانیت در راس این امر، نگرانی ها را از بین می برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت تقریبی 20 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور، گفت: رقم قابل توجهی است و باید تلاش کرد بقیه مساجد نیز از این امکان استفاده کنند.

*کانون های مساجد به مسائل سیاسی ورود نکنند

لاریجانی همچنین بر لزوم پرهیز از فعالیت های سیاسی در درون کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد و اظهار داشت: این کار کانون های فرهنگی هنری باید با اخلاص و عمق بخشیدن به تفکر دینی و خارج از دسته بندی سیاسی باشد چرا که هرچیزی جای خود را دارد؛ حزب نیز جای خود را دارد؛ این اقدامات فرهنگی کار دینی است و باید به محوریت روحانیت باشد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی حتما رکن روحانیت و امام جماعت محترم شمرده شود، ابراز داشت: برای تداوم سلامت کارهای فرهنگی احترام امام جماعت حفظ شود و گاهی مشاجرات زجرآوری در برخی مساجد مشاهده می شود در حالی که همه می خواهیم خدمت کنیم چرا مسئله سازی صورت می گیرد؛ به همین دلیل تدابیر ائمه جماعات مورد پذیرش همه باشد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه مجلس نگاه مثبتی به کانون های فرهنگی هنری مساجد دارد و بستر حمایت های بیشتر نیز فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: با علاقه مندی و احساس مسئولیت بیشتر کارهای فرهنگی را دنبال کنید.  

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha