پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب یورش به خانه وحی

کتاب« یورش به خانه وحی» اثرعلامه محقق آیت الله العظمی جعفرسبحانی با موضوعی تاریخی، دریک جلد و80 صفحه به چاپ رسیده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب «یورش به خانه وحی» پاسخی منطقی، مستدل و غیر قابل انکار به مقاله موهن و بی اساس تحریر مقاله‌ای تحت عنوان: «از ولادت تا افسانه‌ی شهادت!» ازسوی برخی کج اندیشان و بدباوران نگاشته شده است .

 ظلم و ستم، بیداد و بیدادگری، نفاق و منافق در طول حیات بشری، تاریخی بس کهن دارد، اما آنچه مایه‌ی شگفتی و غیر قابل باور است، ظلم و جفا در حق خاندان نبوت و رسالت، به ویژه صدیقه طاهره و به شهادت رساندن آن بانوی دو جهان است. اسف‌تر آن که: برخی از کج اندیشان و بدباوران، با تحریر مقاله‌ای تحت عنوان: «از ولادت تا افسانه‌ی شهادت!» مذبوحانه تلاش نموده‌اند تا شهادت صدیقه شهیده را انکار نموده و عاملان و پدید آورندگان این ننگ و بدی را تبرئه نمایند.
مجموعه «یورش به خانه وحی» پاسخی منطقی، مستدل و غیر قابل انکار به این مقاله موهن و بی اساس است. این کتاب به صورت ذیل سامان یافته است:
در پیش سخن، به ظلم و ستمی که در حق خاندان رسالت پس از رحلت پیامبر(ص) روا داشته شد، سخنی از سید مرتضی مبنی بر پنهان کاری برخی از مورخین در نقل حقایق تاریخی، بی مهری نسبت به علی(ع) و انگیزه تحریر این مجموعه، سخن به میان آمده سپس به رخدادهای پس از رحلت پیامبر(ص)، انگیزه‌ی جاه طلبانه برگزار کنندگان سقیفه و خروجی‌های اسف‌بار آن، سخنان رسول خدا(ص) در وصف یگانه یادگار خویش فاطمه‌ی زهرا(س) و حرمت خانه‌ی صدیقه طاهره از منظر قرآن و سنت، اشاره شده و از آن پس، این مجموعه به دو بخش مجزا و در عین حال مرتبط با هم تقسیم شده که در بخش نخست، مؤلف محترم، منابع و مآخذی معتبر از برخی از مشاهیر علمای اهل سنت همراه با ذکر اسناد و دلایل کافی اشاره نموده مبنی بر این که نسبت به هتک حرمت خانه‌ی صدیقه شهیده مصمم بوده‌اند و آن اسامی و منابع عبارتند از:
1
ـ ابن ابی شیبه در المصنف.
2
ـ بلاذری در انساب الأشراف.
3
ـ ابن قتیبة دینوری در الامامة والسیاسة.
4
ـ طبری در تاریخ خود.
5
ـ ابن عندربه در العقد الفرید.
6
ـ ابن عبدالبر در الإستیعاب.
7
ـ ابوالفداء در المختصر فی اخبار البشر.
8
ـ نویدی در نهایة الارب فی فنون الادب.
9
ـ سیوطی در مسند فاطمه .
10
ـ متقی هندی در کنزل‌العمال.
11
ـ دهنوی در إزالة الخفاء
12 ـ محمد حافظ ابراهیم در قصیده عمریه
13 ـ محمدرضا کحاله در اعلام النساء.
در بخش دوم، منابع و مآخذی معتبر از علما و مشاهیر اهل سنت نقل می‌کند که آنان یورش به بیت وحی (خانه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها) را به نحو صریح و روشن نقل و آن را تأیید کرده‌اند و آنان عبارتند از:
1
ـ ابوعبید در الأموال.
2
ـ ابن سعد در الطبقات الکبری.
3
ـ طبرانی در المعجم الکبیر.
4
ـ ابن عبد ربه در العقد الفرید.
5
ـ نظام به نقل الوافی بالوفیات.
6
ـ مبرد در الکامل.
7
ـ مسعودی در مروج الذهب.
8
ـ ابن ابی دارم به نقل از میزان الاعتدال.
9
ـ محمد بن مکرم در مختصر تاریخ دمشق.
10
ـ ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه.
11
ـ جوینی در فرائد السمطین.
12
ـ شمس الدین ذهبی در تاریخ الاسلام.
13
ـ علی بن ابی بکر هیثمی در مجمع الزوائد.
14
ـ ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان.
15
ـ متقی هندی در کنزالعمال.
16
ـ عبدالفتاح عبد المقصود در الإمام علی.
17
ـ احتجاج به فعل خلیفه.
نویسنده‌ی محترم، قسمت پایانی کتاب را به ذکر اسنادی، مبنی بر خشم حضرت فاطمه نسبت به برخی از خلفا و این که چرا حضرت صدیقه وصیت به پنهان‌کاری در غسل، کفن و دفن خویش نمود و این نوعی اعتراض هوشمندانه آن بانوی دو جهان را می‌رساند، اختصاص داده است.
از ویژگی‌های این مجموعه، ذکر منابع و مآخذ با رعایت ترتیب زمانی نگارش، استدلال منطقی و انسانی از منابع بیمار معتبر و قابل اعتماد، ایجاز و اختصار، قلمی روان، روش بحث و شیوه‌ی ارائه مطالب، پایبندی و تعهد به راهکار علمی و پایداری در دفاع از ارزش‌های دینی و حقایق تاریخی می‌باشد که موجب غنای موضوع و اتقان هرچه بیشتر محتوای این اثر ارزشمند گردیده است.
این دفتر، برای چندمین بار، این مجموعه علمی و ارزشمند را به زیور طبع آراسته و به علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت و پی‌جویان حقایق تاریخی صدر اسلام، تقدیم می‌نماید.. امید آن که مقبول حضرت حق قرار گیرد، ان‌شاء الله.
از نظرات، انتقادات و پیشنهادات گرامیان ، استقبال و موجب خدمت بیشتر و بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha