جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 346213
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
یعقوب علی برجی

حوزه/ نشست علمی فقه نظام ها "چیستی و الزامات" از سوی تشکل اساتید سطوح عالی و خارج فقه حوزه علمیه قم در سالن همایش پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام یعقوبعلی برجی دراین  نشست با اشاره به الزامات نظام سازی، اظهار داشت: بر اساس نصوص قرآن کریم و روایات، دین اسلام، دینی جهانی و جاودانه بوده و شریعت اسلام مدعی پاسخگویی به تمام نیازهاست.

 وی ادامه داد: فعالیت دستگاه و منهج های گوناگون اجتهادی که در طول تاریخ در فقه فریقین فعال بوده، نشان دهنده این است که فقه توانایی پاسخگویی به نیازها را دارد.

عضو هیأت علمی المصطفی افزود: خود فقه نیز عملا به تناسب زمان رشد کرده و در هر دوره فروعات جدید رایج، در کتاب های فقهی راه پیدا کرده اند.

این پژوهشگر ابراز داشت: نخستین اثر اجتهادی که به دست ما رسیده، کتاب شیخ مفید بوده و به مرور زمان، به تعداد کتب فقهی افزوده و در دوره صاحب جواهر بیش از 40 جلد و امروزه بیش از 150 جلد کتاب فقه تدوین شده است که نشان دهنده ورود علما به مسئله فقه بوده است.

حجت الاسلام برجی با اشاره به شتاب فزاینده علوم بویژه در موضوع نظام سازی در قرن معاصر، خاطرنشان ساخت: دنیای غرب توجه ویژه ای به نظام سازی داشته و نظامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... را طراحی و تئوری های گوناگونی ایجاد کرد که پیش از انقلاب با پیدایش دانشگاه ها در ایران، این نظام ها ترجمه و به داخل کشور آمده است.

وی یادآور شد: پس از ورود این نظام ها به دانشگاه ها، دانشجویان با آن آشنا و نهادهای کشور بوسیله همین دانشجویان که نظامات وارداتی را پشت سر گذاشتند، اداره شد و کشور، به ظاهر مسلمان؛ ولی در باطن با مباحثی غیرالهی روبرو بود.

عضو هیأت علمی المصطفی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، آهسته آهسته زمینه پیاده سازی تمام فقه در جامعه فراهم و در حوزه های علمیه این تفکر به وجود آمد که باید نظام سازی صورت بپذیرد؛ البته شهید صدر حرکت هایی پیش از انقلاب انجام داده بود.

این پژوهشگر بیان داشت: برای ایجاد تحول در فقه و نگاهی نظام مند به آن با استفاده از شیوه های اجتهادی فقهی، باید الزامات و زمینه هایی فراهم می شد که متأسفانه کم کاری هایی در آن صورت پذیرفت.

*زمینه های تحول در فقه

حجت الاسلام برجی با اشاره به زمینه های تحول در فقه، اظهار داشت: بازبینی در دسته بندی های فقه، تخصصی سازی کتب فقهی، بازبینی در منابع استنباط و دسته بندی نوین از روایات فقهی از جمله الزامات تحول فقه می باشد.

وی با اشاره به اینکه دسته بندی موجود فقه، پاسخگوی ایجاد نظام نمی باشد، ابراز داشت: امروزه عملا تخصصی سازی همانند فقه قضا، خانواده، اقتصاد، پزشکی، سیاسی و ... در حوزه وجود دارد که می تواند زمینه را برای نظام سازی فراهم کند.

عضو هیأت علمی المصطفی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا اساتید دروس خارج کمتر، موضوعات مستحدثه تدریس را می کنند، خاطرنشان ساخت: دسته بندی نوین از روایات فقهی از احتیاجات امروز حوزه های علمیه در باب فقه بوده تا اساتید بتوانند تخصص های مختلف دسترسی داشته و کرسی های درس برپا کنند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha