پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله صافی

حوزه/ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند: امروز بدون اغراق مي‌توان به دنيا اعلام کنيم که فقه اهل البيت عليهم السلام تنها سفينه نجات بشريت از گرفتاري‌ها و امواج فتنه‌ها و کجي‌ها مي‌باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» پیام این مرجع تقلید به پنجمین همایش ملّی عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی با رویکرد «نقش علوم حدیث در استنباط فقهی» در مشهدبدین شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی آبائه الطاهرين و علی أولاده المعصومين

با عرض سلام و ادب به حضّار محترم؛ حضرات فضلاء و محققين عالي مقام که در اين همايش نوراني شرکت کرده‌اند.

حقير خودم را کوچک‌تر از آن مي‌دانم که درباره جايگاه بلند حديث و کلام نوراني امام و نقش مهمّ آن در استنباط احکام عرضی داشته باشم، امّا همین قدر بايد عرض کنم که آنچه ما امروز مي‌توانيم به عنوان بالاترين و برترين قانون براي هدايت انسان‌ها و سبک برتر زندگي و حقوق جوامع بشري به دنيا ارائه دهيم، همه بعد از کلام نوراني وحي و قرآن کريم، استفاده شده از احاديث و روايات حضرات ائمه معصومين عليهم السلام است که بنابر حديث شريف ثقلين؛ عِدل قرآن و حجّت و دليل و برهان است.

فقهاء بزرگ ما در طول تاريخ از زراره‌ها و ابان بن تغلب‌ها و هشام بن سالم‌ها گرفته تا مانند شيخ طوسي و علامه حلّي و صاحب جواهر و مثل استاد اعظم ما مرحوم آية الله العظمي بروجردي و صدها فقيه ديگر همه خود را ريزه خوار مائده گسترده و با برکت حديث مي‌دانند.

هزاران کتاب فقهي که تا به حال نوشته شده از يک رساله کوچک درباره يک فرع کوچک فقهي تا يک موسوعه بزرگ چند جلدي فقهي که با زحمات بسيار زياد و طاقت فرساي علماء ما نوشته شده‌اند، همه نمايانگر اين است که روايت اهل البيت عليهم السلام به آنها چنان ذوق و شوق داده که با تحمّل مشکلات، سر از پا نشناخته و خود را در اقيانوس بيکران اين نعمت بزرگ الهي غرق نموده و مدال پر افتخار فقاهت و اجتهاد را براي خود کسب نموده‌اند فطوبي لهم ثمّ طوبي لهم.

امروز ما بدون اغراق مي‌توان به دنيا اعلام کنيم که فقه اهل البيت عليهم السلام تنها سفينه نجات بشريت از گرفتاري‌ها و امواج فتنه‌ها و کجي‌ها مي‌باشد. آنچه انسانيت به آن احتياج دارد، فقه شيعه آن را بيان نموده و بيان خواهد کرد.

حقير خاضعانه از علماء بزرگ حوزه‌هاي علميه مي‌خواهم که با تبيين روش فقهاي سلف و با بزرگداشت مقام علمي آنها به طلاب عزيز توصيه کنند که الگوي بلند آنان در رسيدن به مدارج بزرگ علمي و معنوي، فقيهان بزرگوار و عالي مقام مي‌باشند. حقّاً آنها چراغ فروزان تاريخ علم و ادب و کمال هستند. نبايد نقش بزرگ آنان را در تربيت انسان‌ها و در تحوّل تاريخ و انقلابات ناديده گرفت؛ حتي بسياري از آنان براي نشر علوم اهل البيت عليهم السلام جان شيرين خود را در اين راه فدا نموده و شربت شهادت نوشيده‌اند.

در خاتمه از حضّار محترم؛ بزرگان حوزه که در اين جلسه با عظمت تشريف دارند تقدير و تشکّر نموده و مزيد توفيقات آنان در نشر معارف نوراني اهل البيت عليهم السلام را از خداوند متعال مسئلت دارم و صلّي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين 

لطف الله صافی

۱۹ جمادی الاولی ۱۴۳۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha