جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن آقانظری

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پدیده‌های فرهنگی ثابت نیستند و نو هستند و حوزویان باید به وسیله تعامل خوب با دانشگاه با این پدیده‌های نو آشنا شوند و در مورد آن‌ها تحقیق و پژوهش انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین آقا نظری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو مرکز علمی تأثیرگذار در جامعه هستند، اظهار کرد: وحدت این دو نهاد برای جامعه بسیار مهم بوده و باید به وسیله آن زمینه‌های توسعه و پیشرفت علمی جامعه فراهم شود.

وی بیان کرد: در تعاملات فرهنگی و علوم انسانی حوزه و دانشگاه می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا در جامعه تأثیر مناسبی داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در علوم انسانی باید رابطه علمی گسترده‌‎‌ای بین این دو نهاد ایجاد شود تا بتوان در این علم تحول به وجود آورد و علوم انسانی را در کشور بومی سازی کرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های بسیار خوبی برای رسیدن به این هدف انجام شده عنوان کرد: با وجود این سرمایه گذاری‌ها در حال گذر و حرکت به سوی وحدت بیشتر هستیم و به تعاملاتی بین این دو نهاد تأثیرگذار می‌رسیم، با این حال فضا برای تعامل بیشتر وجود دارد و باید سرمایه گذاری‌ها را افزایش داد تا شاهد تعامل این مجموعه به طور کامل باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقا نظری با بیان این که نخبگان علمی می‌توانند در رشته‌های تخصصی خود تأثیرگذار باشند گفت: نخبگان علوم انسانی ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش تعامل حوزه و دانشگاه دارند و می‌توانند به تحول این تعامل کمک کنند و در همین راستا، باید رابطه‌ای منطقی و علمی بین این دو نهاد به وجود بیاورند.

وی مطرح کرد: ضروری است در مراکز پژوهشی سرمایه گذاری‌های بیشتری صورت گیرد و در این مراکز نخبگان حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر ارتباط علمی داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که باید نشست‌های تخصصی بین حوزویان و دانشگاهیان برگزار کرد گفت: حوزه در رشته‌های علوم انسانی مانند اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، فلسفه، علوم اجتماعی و ... محصولاتی را عرضه داشته که این کتاب‌ها و تحقیق‌ها می‌تواند مورد استفاده دانشگاهیان هم قرار بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با برگزاری نشست‌های علمی در طول سال و همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی درصدد است گام‌های مهمی را در رسیدن به اهداف مهم خود از جمله بومی‌سازی علوم انساني با توجه به فرهنگ اسلامی - ایرانی، نظریه‌پردازی در حوزه مناسبات دين و علوم انساني و ... بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین آقا نظری تصریح کرد: پدیده‌های فرهنگی ثابت نبوده و نو هستند و حوزویان باید به وسیله تعامل خوب با دانشگاه با این پدیده‌های نو آشنا شوند و در مورد آن‌ها تحقیق و پژوهش کنند.

وی ابراز داشت: با پیشرفت علوم در حوزه و با افزایش متخصصین در حوزه‌های علمیه تعامل بین حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان روز به روز افزایش یافته و ارتباطات بیشتر شده است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دانشگاهیان می‌توانند در نشست‌های علمی حوزه حضور داشته باشند و چالش‌ها را به حوزویان منتقل کنند گفت: ارتباطات خارجی دانشگاهیان بیشتر بوده و آن‌ها می‌توانند یافته‌ها و چالش‌های جدید را در اختیار حوزه قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha