چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین غروی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تفسیر متفاوت مقامات آمریکایی از بیانیه سیاسی ایران و 1+5 صرفا مصرف داخلی برای مخاطبان آن ها دارد، گفت: بیانیه سیاسی قابل قبول است و تفاسیر خارج از بعد فنی، مصرف داخلی دارد.

آیت الله سیدمحمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به پایان این دور از مذاکرات ایران و 1+5 که در لوزان سوئیس برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات طاقت فرسای هجده ماهه با 1+5 به نتیجه نسبی رسیده است.

وی تصریح کرد: این نتیجه نسبی در سایه مجاهدت های وزیر امورخارجه، تیم مذاکره کننده و مسئولان سازمان انرژی اتمی حاصل شده است.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با خوب توصیف کردن بیانیه مشترک پایانی مذاکرات ایران و 1+5، ابراز داشت: باید به این نکته مجددا تاکید کرد که این مذاکرات وظیفه ای برای مسئولان نظام محسوب می شد چرا که تحریم های ظالمانه، ظلمی آشکار بر نظام و ملت بود.

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه باید مذاکرات صورت می گرفت افزود: باید به این نکته توجه کرد که امروز کشورها نمی توانند بدون ارتباطات و معاملات تجاری و بانکی به منافع خود دست پیدا کنند.

*تیم مذاکره کننده حق بهره برداری از انرژی هسته ای را حفظ کرد

وی با بیان اینکه مسئولان نظام به خصوص وزارت امورخارجه صلاحیت ها و قابلیت های دیگر خود را نیز در این مذاکرات نشان دادند، تصریح کرد: تیم مذاکره کننده بدون تسلیم شدن در مقابل 1+5، با مقاومت و درایت توانست حق بهره برداری از انرژی هسته ای را برای ارتقای ظرفیت های علمی کشور حفظ کند و به دنیا نشان دهد ایران خواهان صلح پایدار در دنیا و کشورهای منطقه است.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین افزود: همچنین تیم مذاکره کننده با تلاش های خستگی ناپذیر خود نشان داد که ایران در زمینه گفت وگو در عرصه بین المللی با تمام کشورهای دنیا توانمند می باشد و از منطقی استوار برخوردار است که می تواند با تصمیمات خود در جهت اجرای عدالت، طرف های مقابل خود را نیز متقاعد کند.

*تقدیر از فعالیت های تیم مذاکره کننده

آیت الله غروی با تقدیر از تلاش های تیم مذاکره کننده، اظهار داشت: موفقیت تیم ایرانی را باید به این عزیزان، ملت و رهبری تبریک گفت و توفیق آن ها را برای گام نهایی از خداوند متعال مسئلت نمود.

وی همچنین تصریح کرد: تیم مذاکره کننده با وجود مشکلات، سختی ها و چالش هایی که در روند این مذاکرات وجود داشت کار بزرگی کرد تا ظلم بزرگی با عنوان تحریم برداشته شود و امیدواریم در نهایت، تلاش های این عزیزان موجب سرافرازی ملت باشد.

*آمریکا چاره ای ندارد که تفسیر متفاوت ارائه می دهد

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رئیس جمهور و وزیرامور خارجه آمریکا تفسیر دیگری از بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ارائه می دهند، اظهار داشت: آمریکا برای اقناع اسرائیل و افراد تندرو در کشور خود چاره ای ندارد جز اینکه تفسیر متفاوتی از بیانیه سیاسی ارائه دهد.

آیت الله غروی اظهارات مقامات آمریکایی را صرفا مصرف داخلی برای مخاطبان آن ها دانست و گفت: بیانیه سیاسی قابل قبول است و تفاسیر خارج از بعد فنی، مصرف داخلی دارد.

*مذاکرات با نظر و درایت رهبری پیش رفته است

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین در پایان با بیان اینکه ما نیز باید برخورد حکیمانه ای نسبت به این موضوع داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بدون تردید آنچه تاکنون از مذاکرات صورت گرفته، با نظر و درایت مقام معظم رهبری بوده است.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha